Utilslørt under sløret
Kjærleik og kritikk til Saudi-Arabia står like sterkt i Al-Mansours siste film.
Maryam (Al-Zahreni) brukar nikab, men det gjer ikkje systrene hennar.
Foto: Selmer Media
Drama
Regi: Haifaa Al-Mansour
Maryam
Med: Mila Al-Zahreni, Dae Al-Hilali, Nora Al-Awadh, Khalid Abdulraheem
På kino 25. desember
Maryam (Al-Zahreni) er lege på den lokale helseklinikken. Ho ergrar seg over at ingen fiksar den elendige vegen, og nærast på slump blir det hennar inngang til kommunevalet. Det skal sjølvsagt visa seg å vera ein endå meir humpete veg enn den opp til klinikken.
Saudi-feministisk
Eg må innrømma at eg gler meg sjeldan til filmar der orda «feminisme» og «Saudi-Arabia» vert nemnde i same setning. Automatisk reknar eg med at eg kjem til å sitja att med kjensla av at verda går av hengslene, og at alle muslimske menn er kjipe. Dei formildande omstenda kring fordommane mine ligg i stor grad på at regissør Haifaa Al-Mansour har laga mange filmar før, og at ho ikkje akkurat legg seg på ei depressiv linje.
Nokre hugsar kanskje Wadjda (Den grønne sykkelen på norsk, 2012), ein riktig dårande film om vesle Wadjda i Riyadh som berre vil sykla der ho vil. Ho har også laga filmar utanlands, mest kjend er kan hende Mary Shelley (2017), ei filmatisering av livet til den kjende forfattaren. Ein treng ikkje lura på om Al-Mansour har eit bankande hjarte for sterke kvinnefigurar og gode historier. Kan ho med dette i bakhovudet ha laga nok ein opplyftande film frå heimlandet?
Båe sider no
Maryam går med nikab, systrene gjer ikkje det, utan at dette vert gjort noko nummer av. Kleskutymen på jobb er også ulik, så tildekking er meir valfritt enn eg var klar over. Ein del mannlege pasientar er lynande imot å bruka ho som kvinneleg lege, medan andre menn tydeleg både respekterer og beundrar henne av same grunn. Faren til systrene verkar streng og lite varm, men som musikar og i sin lengt etter den døde mor deira, viser det seg andre sider når han er på turné.
Maryam er ein film der regissør Al-Mansour viser opplagd kjærleik til heimlandet sitt, i same stund som ho like opplagt peikar på kor hakka gamaldags Saudi-Arabia framleis er.
For meg kjennest det bra både å få justert litt fordommar om saudiarabisk kultur og samstundes få stadfesta at kvinnekampen der knapt er i gang. Verkemidla er enkle og effektive og vekkjer harme og håp om einannan – dei provoserande utspela frå dei konservative vert vegne opp av overraskande lojal oppbacking frå ulike kantar. Og ja, resultatet er opplyftande i massevis!
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Haifaa Al-Mansour
Maryam
Med: Mila Al-Zahreni, Dae Al-Hilali, Nora Al-Awadh, Khalid Abdulraheem
På kino 25. desember
Maryam (Al-Zahreni) er lege på den lokale helseklinikken. Ho ergrar seg over at ingen fiksar den elendige vegen, og nærast på slump blir det hennar inngang til kommunevalet. Det skal sjølvsagt visa seg å vera ein endå meir humpete veg enn den opp til klinikken.
Saudi-feministisk
Eg må innrømma at eg gler meg sjeldan til filmar der orda «feminisme» og «Saudi-Arabia» vert nemnde i same setning. Automatisk reknar eg med at eg kjem til å sitja att med kjensla av at verda går av hengslene, og at alle muslimske menn er kjipe. Dei formildande omstenda kring fordommane mine ligg i stor grad på at regissør Haifaa Al-Mansour har laga mange filmar før, og at ho ikkje akkurat legg seg på ei depressiv linje.
Nokre hugsar kanskje Wadjda (Den grønne sykkelen på norsk, 2012), ein riktig dårande film om vesle Wadjda i Riyadh som berre vil sykla der ho vil. Ho har også laga filmar utanlands, mest kjend er kan hende Mary Shelley (2017), ei filmatisering av livet til den kjende forfattaren. Ein treng ikkje lura på om Al-Mansour har eit bankande hjarte for sterke kvinnefigurar og gode historier. Kan ho med dette i bakhovudet ha laga nok ein opplyftande film frå heimlandet?
Båe sider no
Maryam går med nikab, systrene gjer ikkje det, utan at dette vert gjort noko nummer av. Kleskutymen på jobb er også ulik, så tildekking er meir valfritt enn eg var klar over. Ein del mannlege pasientar er lynande imot å bruka ho som kvinneleg lege, medan andre menn tydeleg både respekterer og beundrar henne av same grunn. Faren til systrene verkar streng og lite varm, men som musikar og i sin lengt etter den døde mor deira, viser det seg andre sider når han er på turné.
Maryam er ein film der regissør Al-Mansour viser opplagd kjærleik til heimlandet sitt, i same stund som ho like opplagt peikar på kor hakka gamaldags Saudi-Arabia framleis er.
For meg kjennest det bra både å få justert litt fordommar om saudiarabisk kultur og samstundes få stadfesta at kvinnekampen der knapt er i gang. Verkemidla er enkle og effektive og vekkjer harme og håp om einannan – dei provoserande utspela frå dei konservative vert vegne opp av overraskande lojal oppbacking frå ulike kantar. Og ja, resultatet er opplyftande i massevis!
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.