JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Utmerkt uhyggjeleg underhaldning

Jordan Peele lagar støtt kule, smarte skrekkfilmar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Daniel Kaluuya spelar hovudrolla i filmen, som er regissert av Jordan Peele.

Daniel Kaluuya spelar hovudrolla i filmen, som er regissert av Jordan Peele.

Foto: Universal Pictures

Daniel Kaluuya spelar hovudrolla i filmen, som er regissert av Jordan Peele.

Daniel Kaluuya spelar hovudrolla i filmen, som er regissert av Jordan Peele.

Foto: Universal Pictures

2397
20220819
2397
20220819

THRILLER/SKREKK

Regi: Jordan Peele

Nope

Med: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea
Kinofilm

OJ (Kaluuya) trenar hestar for Hollywood på familieranchen. Den mutte cowboyen treng hjelp av den energiske, snakkesalige systera Em (Palmer) i møte med filmbransjen etter at faren døydde. Det går trått. Dei må selje hestar til ein temapark nedi dalen. Snart skjer rare ting på himmelkvelvingen. Ørkenlandskapet i California er klassisk UFO-landskap. Finst det noko der ute?

Kvitmala gjerde

Nope opnar med at ein sjimpanse har laga blodbad av eit fjernsynsstudio der han er ein sentral figur. Scena gjev bakgrunn for ein figur i filmen, men mest viser ho kor gale det kan gå når ein utnyttar dyr i underhaldning. Filmen kjem med rikelege stikk til showbransjen i brei forstand. Det går ein raud tråd frå USAs Julius-variant til fascinasjonen for UFO-ar. Tidleg er det klart at filmfolk ikkje forstår eller har respekt for andre skapningar. OJ er ikkje imponert.

Eit av signaturtrekka til regissøren Jordan Peele er teften for å få fram opplevinga av å vere svart i USA. Her får vi drypp retta mot filmverda. At Hollywood har kvitmåla den historiske cowboyfiguren, er snedig lagt fram. Omgrepet var jo først nedsetjande, nettopp om svarte menn som passa kveg. Peele skil seg ut blant sjangerregissørar og riv ned hinder for kven som kan ha kva roller.

Eg tippar eg ikkje er den einaste som etter å ha sett Nope vil sjå Pistolpredikanten (1972) med Sidney Poitier og Harry Belafonte snarast råd. Peele krydrar raust med populærkulturelle referansar, ofte med humor ein humrar av. Det løgne ligg attmed det nifse.

Spetakkel rockar

Når det overnaturlege tar av, er ikkje alt bygd på vasstett logikk, men stemninga held heilt inn. Spenning er sikra i storslegen kamp mot eit skummelt vesen. Vi får spetakkel i meir enn éi meining. Kjærleiken til sjangerfilm går hjå Peele hand i hand med kritikk av bransjen.

Nope er ikkje like forfriskande smart som Get Out eller like heilskapleg i samfunnskritikken som Us, men Peele har alltid fine perspektiv med originale vriar. Igjen er ein ny skrekkfilm frå Jordan Peele verd å vente på.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

THRILLER/SKREKK

Regi: Jordan Peele

Nope

Med: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea
Kinofilm

OJ (Kaluuya) trenar hestar for Hollywood på familieranchen. Den mutte cowboyen treng hjelp av den energiske, snakkesalige systera Em (Palmer) i møte med filmbransjen etter at faren døydde. Det går trått. Dei må selje hestar til ein temapark nedi dalen. Snart skjer rare ting på himmelkvelvingen. Ørkenlandskapet i California er klassisk UFO-landskap. Finst det noko der ute?

Kvitmala gjerde

Nope opnar med at ein sjimpanse har laga blodbad av eit fjernsynsstudio der han er ein sentral figur. Scena gjev bakgrunn for ein figur i filmen, men mest viser ho kor gale det kan gå når ein utnyttar dyr i underhaldning. Filmen kjem med rikelege stikk til showbransjen i brei forstand. Det går ein raud tråd frå USAs Julius-variant til fascinasjonen for UFO-ar. Tidleg er det klart at filmfolk ikkje forstår eller har respekt for andre skapningar. OJ er ikkje imponert.

Eit av signaturtrekka til regissøren Jordan Peele er teften for å få fram opplevinga av å vere svart i USA. Her får vi drypp retta mot filmverda. At Hollywood har kvitmåla den historiske cowboyfiguren, er snedig lagt fram. Omgrepet var jo først nedsetjande, nettopp om svarte menn som passa kveg. Peele skil seg ut blant sjangerregissørar og riv ned hinder for kven som kan ha kva roller.

Eg tippar eg ikkje er den einaste som etter å ha sett Nope vil sjå Pistolpredikanten (1972) med Sidney Poitier og Harry Belafonte snarast råd. Peele krydrar raust med populærkulturelle referansar, ofte med humor ein humrar av. Det løgne ligg attmed det nifse.

Spetakkel rockar

Når det overnaturlege tar av, er ikkje alt bygd på vasstett logikk, men stemninga held heilt inn. Spenning er sikra i storslegen kamp mot eit skummelt vesen. Vi får spetakkel i meir enn éi meining. Kjærleiken til sjangerfilm går hjå Peele hand i hand med kritikk av bransjen.

Nope er ikkje like forfriskande smart som Get Out eller like heilskapleg i samfunnskritikken som Us, men Peele har alltid fine perspektiv med originale vriar. Igjen er ein ny skrekkfilm frå Jordan Peele verd å vente på.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Jordan Peele har alltid fine perspektiv med originale vriar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis