Vanleg jul
Filmen om Skomakergata er ikkje tru mot serien, men byr likevel på lite nytt.
Kaya Ekerholt McCurley i rolla som Stine. Kåre Conradi spelar skomakar Andersen.
Foto: Nordisk Film / Karianne
Familiefilm
Regi: Mikal Hovland
Den første julen i Skomakergata
Med: Kaya Ekerholt McCurley, Kåre Conradi, Håkon Seip
Kinofilm
Den folkekjære fjernsynsserien Jul i Skomakergata har fått ein filmversjon med skomakar Andersen (Conradi) og andre figurar frå serien i nye variantar. No er Stine (McCurley) hovudfiguren. Jenta er blindpassasjer og hoppar av toget i Skomakergata ein plass i Gudbrandsdalen. Ho er på rømmen i den første adventstida etter krigen.
Då ho snik seg inn gjennom ei luke i døra hjå skomakar Andersen, er han særs skeptisk og freistar bli kvitt henne. Han går aldri ut, og slepper ingen inn. Ho er standhaftig. Kanskje kan dei to etter kvart dele løyndomane sine og bli venner.
Då NRK ikkje ville vise serien lenger, blei det haraball. Eg veit ikkje om denne filmen er rett medisin for dei som saknar gamle dagar. Her er ingen Tøfflus og ingen Jon Blund. Alle magiske element er vekke.
Nye gamle klutar
Lenkja frå serien til FNs barnerettskonvensjon er òg fjernare når vi treng ho som mest. Andersen har tatt ei sosial kuvending og skyr folk som pesten. Inni er han eigentleg god, sjølv om han har øydelagt forholdet til dottera.
Når alt det er sagt, er dette ein godlynt og i all hovudsak harmlaus film. Den første julen i Skomakergata har distinkt gamalmodig stil og stemning. At biletet frys ved to høve idet forteljaren introduserer ein figur, endrar ikkje det, men er snarare eit malplassert stilbrot stole frå meir idérike filmar.
Trygge rammer
Stine er ei godjente med mykje mot og rausskap med gode dosar arv frå Oskeladden. Kaya Ekerholt McCurley er solid i hovudrolla, og ho får godt følgje av vetle Håkon Seip i rolla som kameraten Jørgen. Forholdet mellom dei to borna er fint skildra.
Kåre Conradi er litt vesal som arvtakar til den varme snikkaren til Henki Kolstad frå originalen. Figurane dei andre skodespelarane skal hanskast med, varierer frå det sjarmerande til det dumme.
Egoisten Tilla Hjul er slett arbeid frå skrivestova. Vel er Sunset Boulevard frå 1950 ein av dei beste filmane i historia, men det er ikkje imponerande å koke opp rolla «gale kvinnfolk som ikkje har skjønt at ho skal rett til den populærkulturelle skraphaugen når ho rundar tretti» i 2023. Borna bør få bryne seg på betre skurkar enn det.
Filmen slår meg elles som tannlaus. Det visuelle uttrykket ser ut som tallause norske juleforteljingar. Innan norsk studiofilm går tankane til stive, trauste filmar som Løvekvinnen. Den første julen i Skomakergata gjev kanskje publikum det dei trur dei vil ha, eit tilbod med låg terskel til ein bodskap om familie, vennskap og samhald. Men kunne dei kravd meir? Eg har gode minne om serien frå barndomen på åttitalet. Eg trur ikkje eg vil hugse denne filmen heilt til påske.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Familiefilm
Regi: Mikal Hovland
Den første julen i Skomakergata
Med: Kaya Ekerholt McCurley, Kåre Conradi, Håkon Seip
Kinofilm
Den folkekjære fjernsynsserien Jul i Skomakergata har fått ein filmversjon med skomakar Andersen (Conradi) og andre figurar frå serien i nye variantar. No er Stine (McCurley) hovudfiguren. Jenta er blindpassasjer og hoppar av toget i Skomakergata ein plass i Gudbrandsdalen. Ho er på rømmen i den første adventstida etter krigen.
Då ho snik seg inn gjennom ei luke i døra hjå skomakar Andersen, er han særs skeptisk og freistar bli kvitt henne. Han går aldri ut, og slepper ingen inn. Ho er standhaftig. Kanskje kan dei to etter kvart dele løyndomane sine og bli venner.
Då NRK ikkje ville vise serien lenger, blei det haraball. Eg veit ikkje om denne filmen er rett medisin for dei som saknar gamle dagar. Her er ingen Tøfflus og ingen Jon Blund. Alle magiske element er vekke.
Nye gamle klutar
Lenkja frå serien til FNs barnerettskonvensjon er òg fjernare når vi treng ho som mest. Andersen har tatt ei sosial kuvending og skyr folk som pesten. Inni er han eigentleg god, sjølv om han har øydelagt forholdet til dottera.
Når alt det er sagt, er dette ein godlynt og i all hovudsak harmlaus film. Den første julen i Skomakergata har distinkt gamalmodig stil og stemning. At biletet frys ved to høve idet forteljaren introduserer ein figur, endrar ikkje det, men er snarare eit malplassert stilbrot stole frå meir idérike filmar.
Trygge rammer
Stine er ei godjente med mykje mot og rausskap med gode dosar arv frå Oskeladden. Kaya Ekerholt McCurley er solid i hovudrolla, og ho får godt følgje av vetle Håkon Seip i rolla som kameraten Jørgen. Forholdet mellom dei to borna er fint skildra.
Kåre Conradi er litt vesal som arvtakar til den varme snikkaren til Henki Kolstad frå originalen. Figurane dei andre skodespelarane skal hanskast med, varierer frå det sjarmerande til det dumme.
Egoisten Tilla Hjul er slett arbeid frå skrivestova. Vel er Sunset Boulevard frå 1950 ein av dei beste filmane i historia, men det er ikkje imponerande å koke opp rolla «gale kvinnfolk som ikkje har skjønt at ho skal rett til den populærkulturelle skraphaugen når ho rundar tretti» i 2023. Borna bør få bryne seg på betre skurkar enn det.
Filmen slår meg elles som tannlaus. Det visuelle uttrykket ser ut som tallause norske juleforteljingar. Innan norsk studiofilm går tankane til stive, trauste filmar som Løvekvinnen. Den første julen i Skomakergata gjev kanskje publikum det dei trur dei vil ha, eit tilbod med låg terskel til ein bodskap om familie, vennskap og samhald. Men kunne dei kravd meir? Eg har gode minne om serien frå barndomen på åttitalet. Eg trur ikkje eg vil hugse denne filmen heilt til påske.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.