JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Vellaga historisk drama, men danskane pløyer ikkje ny jord.

Filmmelding: Bastarden (regi: Nicolaj Arcel)

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Foto: Henrik Ohsten / Nordisk Film Distribusjon

Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Mads Mikkelsen i rolla som Ludvig Kahlen.

Foto: Henrik Ohsten / Nordisk Film Distribusjon

2550
20240223
2550
20240223

Drama

Regi: Nicolaj Arcel

Bastarden

Med: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Kristine Kujath Thorp, Simon Bennebjerg
Kinofilm

I 1755 vil Ludvig Kahlen (Mikkelsen) kolonisere og dyrke dei vonlaust ufruktbare heiene på Jylland. Rentekammeret i København lèt den fattige veteranen fare nordover for at kongen skal tru at nokon bryr seg. Rundt der Kahlen byggjer, styrer fyllebøtte, psykopat og landeigar Frederik de Schinkel (Bennebjerg).

Han har selskap av den snille kusina si, Edel (Kujath Thorp), som er nyfiken på Kahlen. Det vankar drama når Kahlen tar inn eit par som har flykta frå tyrannen Schinkel.

Flinke folk

Mads Mikkelsen har alltid vore ein påliteleg skodespelar. Det seier seg nesten sjølv at han gjer ein solid jobb som Ludvig Kahlen. Han er ein humørlaus og heiderleg hardhaus. Den oppgåva taklar Mikkelsen med mild, muskuløs, fysisk framtoning. Kristine Kujath Thorp glimtar til på dansk og gjev figuren sin menneskelege trekk som er meir truverdige enn manus skulle tilseie.

Alt er prikkfritt. Kostyme, kamera, mjuk kontinuitetsklipp. Heile koppelet kan jobben sin. Symfoniorkesteret stryk på for dei som treng hjelp til å tolke kva som er trist, kva som er muntert og kva som er spennande.

«Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust.»

Håkon Tveit

Litt mykje

Historia om at store delar av vetle Danmark blei koloniserte så seint, var ukjent for meg. Det vekkjer interessa. Omgrepsbruken, rasismen og verdssynet liknar andre koloniseringsprosessar. Tomt landskap, folkegrupper ein vil fjerne, og gudgjeven rett er kjent. Ein sta mann har eit mål han aldri vil vike frå, utan at eg kan sjå at det er viktig. Det er vanleg i sjangeren.

Superskurken Schenkel er brutal. Han er i overkant karikert. Dei romantiske delane av filmen minner i meste laget om såpeopera. Regissør Nikolaj Arcel får med fine parallellar om makt, der ei lita bille verkar farleg for ei jente, brun jente skremmer kvite vaksne, og bastarden Kahlen i filmtittelen truar adelege Schinkel.

Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust. Eg får kjensla av å ha sett det meste før trass i nytt tema. Arcel har laga historisk drama med Mads Mikkelsen før, med En kongelig affære. Den hadde eg gløymt. Det gjer eg diverre truleg snart med Bastarden òg.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: Nicolaj Arcel

Bastarden

Med: Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Kristine Kujath Thorp, Simon Bennebjerg
Kinofilm

I 1755 vil Ludvig Kahlen (Mikkelsen) kolonisere og dyrke dei vonlaust ufruktbare heiene på Jylland. Rentekammeret i København lèt den fattige veteranen fare nordover for at kongen skal tru at nokon bryr seg. Rundt der Kahlen byggjer, styrer fyllebøtte, psykopat og landeigar Frederik de Schinkel (Bennebjerg).

Han har selskap av den snille kusina si, Edel (Kujath Thorp), som er nyfiken på Kahlen. Det vankar drama når Kahlen tar inn eit par som har flykta frå tyrannen Schinkel.

Flinke folk

Mads Mikkelsen har alltid vore ein påliteleg skodespelar. Det seier seg nesten sjølv at han gjer ein solid jobb som Ludvig Kahlen. Han er ein humørlaus og heiderleg hardhaus. Den oppgåva taklar Mikkelsen med mild, muskuløs, fysisk framtoning. Kristine Kujath Thorp glimtar til på dansk og gjev figuren sin menneskelege trekk som er meir truverdige enn manus skulle tilseie.

Alt er prikkfritt. Kostyme, kamera, mjuk kontinuitetsklipp. Heile koppelet kan jobben sin. Symfoniorkesteret stryk på for dei som treng hjelp til å tolke kva som er trist, kva som er muntert og kva som er spennande.

«Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust.»

Håkon Tveit

Litt mykje

Historia om at store delar av vetle Danmark blei koloniserte så seint, var ukjent for meg. Det vekkjer interessa. Omgrepsbruken, rasismen og verdssynet liknar andre koloniseringsprosessar. Tomt landskap, folkegrupper ein vil fjerne, og gudgjeven rett er kjent. Ein sta mann har eit mål han aldri vil vike frå, utan at eg kan sjå at det er viktig. Det er vanleg i sjangeren.

Superskurken Schenkel er brutal. Han er i overkant karikert. Dei romantiske delane av filmen minner i meste laget om såpeopera. Regissør Nikolaj Arcel får med fine parallellar om makt, der ei lita bille verkar farleg for ei jente, brun jente skremmer kvite vaksne, og bastarden Kahlen i filmtittelen truar adelege Schinkel.

Dei med makt løyser frykt for dei under seg med vald. Elles kjennest Bastarden traust. Eg får kjensla av å ha sett det meste før trass i nytt tema. Arcel har laga historisk drama med Mads Mikkelsen før, med En kongelig affære. Den hadde eg gløymt. Det gjer eg diverre truleg snart med Bastarden òg.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis