Ville kvinnefantasiar
Det stramme dramaet til Polley er skakande, rebelsk og frigjerande.
Ei gruppe kvinner sit på eit høyloft og diskuterer kva dei skal gjere med livet i ei religiøs koloni med undertrykking, vald og overgrep.
Foto: Michael Gibson Foto: Michael Gibston / Orion Releasing / SF Studios
Drama
Regi: Sarah Polley
Women Talking
Med: Rooney Mara, Claire Foy, Jessie Buckley
Kinofilm
Kvinnene i eit mennonittmiljø samlar seg. Mennene i kolonien er i byen, anten fengsla for organiserte, regelmessige valdtekter, eller på veg for å betale kausjon. Kvinnene har ordre om å tilgje alt om dei ikkje vil til helvete. No røystar dei på tre alternativ: å gjere ingenting, å slåst eller å dra derifrå før mennene er tilbake. Jamn avrøysting gjer at eit råd skal drøfte seg fram til ei felles løysing. Tida er knapp.
Ugudelege gubbar
Women Talking byggjer på boka med same tittel av Miriam Toews frå 2018. Sjølv om handlinga om reaksjonen til kvinnene er fiktiv, er overgrepa ekte. Dei gjekk føre seg ein tilsvarande koloni i Bolivia mellom 2005 og 2009, der minst 151 kvinner og jenter mellom 3 og 65 år vart utsette for seksuelle overgrep medan dei sov. Dei vart dopa ned av mennene i samfunnet. Gong på gong.
Ein tenker fort på Margaret Atwood, som har sagt at alle dystopiane hennar er knytte til ting som har skjedd og skjer, som i Tjenerinnens beretning (til norsk ved Merete Alfsen, 2017). Women Talking har historisk gjenklang. Det finst endelause eksempel på systematiske overgrep.
Like mykje er filmen brennaktuell. Det vantar ikkje leiande menn i verda som gjer vald mot kvinnekroppar på strukturelt nivå no til dags heller. Ser ein Women Talking utan å ha lese boka, kjem hint om tida vi er i, litt etter litt. Signala blir forstyrra av at mange mennonittar lever avsondra frå moderne teknologi.
Tolv eitrande kvinner
Både valet i innleiinga og debatten som fyller det meste av filmen, er interessante øvingar i demokrati og løysingar i fellesskap. Mykje av spenninga er knytt til kva val kvinnene tar. Det går fram og tilbake, og ein ser parallellar til 12 edsvorne menn av Sidney Lumet frå 1957.
Balansen mellom figurane gjev breidde i forståinga av korleis dei forstår seg sjølve. Nokre er rasande, andre er meir forsiktige og fatalistiske. Alle vil ha tryggleik, halde på trua si og få tenke fritt. Dei veit at påstanden om at det heile er «ville kvinnefantasiar», er tull. Men har dei fantasi til å sjå for seg eit anna liv?
Banda til litteratur er tette i tekstforma, og den enkle oppsetjinga slektar på teater. Praten går kanskje i overkant lett og velartikulert for dei undertrykte kvinnene som er haldne frå å læra å lesa og skriva. Den milde mannen August noterer i den sårbare forma til Ben Whishaw.
Frances McDormand har produsert filmen og spelar sjølv ein arg motstandar av oppgjer og endring. Rooney Mara gjer ei spesielt bra balansert rolle som ei som kjenner på uvisse om kva som er best.
Bleikt ljos og falma fargar dempar eventuell idyll av dei grøderike kornåkrane. Tonen vekslar, men alvoret i situasjonen og overgrepa knip stendig i magen. Eit emosjonelt høgdepunkt er når kvinnene bryt ut i allsong av salmen «Nærare deg, min Gud».
Sarah Polley fekk Oscar for beste tilpassa manus med Women Talking. Det var fortent. Ho har laga ein sterk og stram film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Sarah Polley
Women Talking
Med: Rooney Mara, Claire Foy, Jessie Buckley
Kinofilm
Kvinnene i eit mennonittmiljø samlar seg. Mennene i kolonien er i byen, anten fengsla for organiserte, regelmessige valdtekter, eller på veg for å betale kausjon. Kvinnene har ordre om å tilgje alt om dei ikkje vil til helvete. No røystar dei på tre alternativ: å gjere ingenting, å slåst eller å dra derifrå før mennene er tilbake. Jamn avrøysting gjer at eit råd skal drøfte seg fram til ei felles løysing. Tida er knapp.
Ugudelege gubbar
Women Talking byggjer på boka med same tittel av Miriam Toews frå 2018. Sjølv om handlinga om reaksjonen til kvinnene er fiktiv, er overgrepa ekte. Dei gjekk føre seg ein tilsvarande koloni i Bolivia mellom 2005 og 2009, der minst 151 kvinner og jenter mellom 3 og 65 år vart utsette for seksuelle overgrep medan dei sov. Dei vart dopa ned av mennene i samfunnet. Gong på gong.
Ein tenker fort på Margaret Atwood, som har sagt at alle dystopiane hennar er knytte til ting som har skjedd og skjer, som i Tjenerinnens beretning (til norsk ved Merete Alfsen, 2017). Women Talking har historisk gjenklang. Det finst endelause eksempel på systematiske overgrep.
Like mykje er filmen brennaktuell. Det vantar ikkje leiande menn i verda som gjer vald mot kvinnekroppar på strukturelt nivå no til dags heller. Ser ein Women Talking utan å ha lese boka, kjem hint om tida vi er i, litt etter litt. Signala blir forstyrra av at mange mennonittar lever avsondra frå moderne teknologi.
Tolv eitrande kvinner
Både valet i innleiinga og debatten som fyller det meste av filmen, er interessante øvingar i demokrati og løysingar i fellesskap. Mykje av spenninga er knytt til kva val kvinnene tar. Det går fram og tilbake, og ein ser parallellar til 12 edsvorne menn av Sidney Lumet frå 1957.
Balansen mellom figurane gjev breidde i forståinga av korleis dei forstår seg sjølve. Nokre er rasande, andre er meir forsiktige og fatalistiske. Alle vil ha tryggleik, halde på trua si og få tenke fritt. Dei veit at påstanden om at det heile er «ville kvinnefantasiar», er tull. Men har dei fantasi til å sjå for seg eit anna liv?
Banda til litteratur er tette i tekstforma, og den enkle oppsetjinga slektar på teater. Praten går kanskje i overkant lett og velartikulert for dei undertrykte kvinnene som er haldne frå å læra å lesa og skriva. Den milde mannen August noterer i den sårbare forma til Ben Whishaw.
Frances McDormand har produsert filmen og spelar sjølv ein arg motstandar av oppgjer og endring. Rooney Mara gjer ei spesielt bra balansert rolle som ei som kjenner på uvisse om kva som er best.
Bleikt ljos og falma fargar dempar eventuell idyll av dei grøderike kornåkrane. Tonen vekslar, men alvoret i situasjonen og overgrepa knip stendig i magen. Eit emosjonelt høgdepunkt er når kvinnene bryt ut i allsong av salmen «Nærare deg, min Gud».
Sarah Polley fekk Oscar for beste tilpassa manus med Women Talking. Det var fortent. Ho har laga ein sterk og stram film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.