Wes' verd
Wes Anderson sprenger Wes Anderson-skalaen.
Frå venstre Fisher Stevens, Jeffrey Wright, Tony Revolori og Bob Balaban i den nye filmen frå Wes Anderson.
Foto: : Pop. 87 Productions / Focus Features / Universal Pictures
Komedie
Regi: Wes Anderson
Asteroid City
Med: Jason Schwartzman, Jake Ryan, Scarlett Johansson
Kinofilm
Etter ei innleiing i svartkvitt hamnar vi i Asteroid City, ei fiktiv grend med 87 innbyggjarar i ein ørken sørvest i USA der eit meteorkrater er den store attraksjonen. I 1955 trår Augie Steenbeck (Schwartzman) ut av bilen med den særs intelligente sonen Woodrow og tre namnlause små døtrer. Woodrow skal vere med på ei tevling for usannsynleg flinke born. Snart er det fullt av diverse rare figurar i ånda til regissør Wes Anderson.
Frenetisk flott
Det går sport i rollelista for regissøren. Oscar-vinnarar som Tilda Swinton, Tom Hanks og Adrian Brody har små roller. Pulp-vokalist Jarvis Cocker og den brasilianske stjerna Seu Jorge er nesten usynlege statistar. Megastjernene Margot Robbie, Willem Defoe og Jeff Goldblum får til saman eit par minutt.
Alle er med, bortsett frå Bill Murray som har spelt i kvar film av Anderson sidan Rushmore i 1998. Han vart nemleg sjuk med covid-19. Straumen av skodespelarar er kjappe, artige hint, men kan grense til mas.
Den evige stilisten Anderson held fram med knallsterke fargar. Det sprakar meir enn technicolor. Kulissane ser ut som ei scene bygd i eit studio på femtitalet. Det passar godt. Tallause små detaljar underheld augo.
Året 1955 aukar nostalgien i stilen. Filmen er tettpakka av filmhistorie og populærkultur, som namna til dei to sentrale figurane. Ein gjeng cowboyar tar ein trall og snakkar som dradd ut av ein western frå 50-talet. Ein tidsriktig variant av «Freight Train» av Elisabeth Cotten og andre flotte låtar skapar stemning. Det bognar av hint til 50-talsfilmar med romvesen og biljakt. Røynda med atomprøvesprengingar og militær makt har ein tydeleg plass.
Sjølvbilete
Anderson refererer jamvel til refererande parodiar som Mars Attacks! av ein annan stilist, Tim Burton. Mest av alt viser han til seg sjølv. Nerdar med notatblokk, vaksne i speidarklede, piperøyking. Alt er på plass. Mimikken er minimal. Figurane kjennest utstudert andersonske.
Ein vis mann sa at ingen parodierer Wes Anderson slik Wes Anderson gjer det. Det passar. Eg har stadig eit skeivt smil på lur. Døtrene er rett nok meir morosame enn dei to litt utbrukte hovudrollene. Dei romantiske sidespora er keisame gufs frå nittitalet. Både sjarmen og irritasjonsmomenta er intakte.
Sjølv om filmen ikkje når høgdene til The Royal Tennenbaums, Livet under vann med Steve Zissou, Moonrise Kingdom eller The Grand Budapest Hotel, er han kjekk. Fansen får sitt. Asteroid City er eit passande lågterskeltilbod i sommarsola.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Komedie
Regi: Wes Anderson
Asteroid City
Med: Jason Schwartzman, Jake Ryan, Scarlett Johansson
Kinofilm
Etter ei innleiing i svartkvitt hamnar vi i Asteroid City, ei fiktiv grend med 87 innbyggjarar i ein ørken sørvest i USA der eit meteorkrater er den store attraksjonen. I 1955 trår Augie Steenbeck (Schwartzman) ut av bilen med den særs intelligente sonen Woodrow og tre namnlause små døtrer. Woodrow skal vere med på ei tevling for usannsynleg flinke born. Snart er det fullt av diverse rare figurar i ånda til regissør Wes Anderson.
Frenetisk flott
Det går sport i rollelista for regissøren. Oscar-vinnarar som Tilda Swinton, Tom Hanks og Adrian Brody har små roller. Pulp-vokalist Jarvis Cocker og den brasilianske stjerna Seu Jorge er nesten usynlege statistar. Megastjernene Margot Robbie, Willem Defoe og Jeff Goldblum får til saman eit par minutt.
Alle er med, bortsett frå Bill Murray som har spelt i kvar film av Anderson sidan Rushmore i 1998. Han vart nemleg sjuk med covid-19. Straumen av skodespelarar er kjappe, artige hint, men kan grense til mas.
Den evige stilisten Anderson held fram med knallsterke fargar. Det sprakar meir enn technicolor. Kulissane ser ut som ei scene bygd i eit studio på femtitalet. Det passar godt. Tallause små detaljar underheld augo.
Året 1955 aukar nostalgien i stilen. Filmen er tettpakka av filmhistorie og populærkultur, som namna til dei to sentrale figurane. Ein gjeng cowboyar tar ein trall og snakkar som dradd ut av ein western frå 50-talet. Ein tidsriktig variant av «Freight Train» av Elisabeth Cotten og andre flotte låtar skapar stemning. Det bognar av hint til 50-talsfilmar med romvesen og biljakt. Røynda med atomprøvesprengingar og militær makt har ein tydeleg plass.
Sjølvbilete
Anderson refererer jamvel til refererande parodiar som Mars Attacks! av ein annan stilist, Tim Burton. Mest av alt viser han til seg sjølv. Nerdar med notatblokk, vaksne i speidarklede, piperøyking. Alt er på plass. Mimikken er minimal. Figurane kjennest utstudert andersonske.
Ein vis mann sa at ingen parodierer Wes Anderson slik Wes Anderson gjer det. Det passar. Eg har stadig eit skeivt smil på lur. Døtrene er rett nok meir morosame enn dei to litt utbrukte hovudrollene. Dei romantiske sidespora er keisame gufs frå nittitalet. Både sjarmen og irritasjonsmomenta er intakte.
Sjølv om filmen ikkje når høgdene til The Royal Tennenbaums, Livet under vann med Steve Zissou, Moonrise Kingdom eller The Grand Budapest Hotel, er han kjekk. Fansen får sitt. Asteroid City er eit passande lågterskeltilbod i sommarsola.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.