Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Jappe Nilssen (1870–1931) var ein kunst-kritikar av same støyping som Charles Baudelaire. Difor er det så sørgjeleg at boka ikkje byr på fleire døme på den kritiske skrivekunsten hans.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Oda og Jappe

Oda og Jappe

Oda og Jappe

Oda og Jappe

3792
20170303
3792
20170303

SAKPROSA

Helle Christine Ravn:

Jappe Nilssen – Munchs- venn og våpen-drager

Orfeus forlag 2016

I dag er det vel få som kjenner namnet Jappe Nilssen, men han var ein tonegivande kulturpersonlegdom i ei brytingstid i norsk kunsthistorie. Han var fast kunstkritikar i Dagbladet i meir enn tjue år og kjend for sin skarpe, smilande penn.

Han var òg forfattar og debuterte i 1896 med nøkkelromanen Nemesis, men det er nok som kritikar han vil bli hugsa. Biografien, den fyrste om Nilssen, minner oss på at Noreg har fostra mange store kunstkritikarar, ein kan berre nemne Christian Krohg, Andreas Aubert, Lorentz Dietrichson og Jens Thiis.

Barn av si tid

Jappe Nilssen var eit ektefødd born av si tid, av 1890-åra og kunstretningar som symbolismen og nyromantikken. Han var nær ven av tidas førande kunstnarar, særleg Edvard Munch og Thorolf Holmboe. Som kulturpersonlegdom gjekk han etter dei store namna, og det nære forholdet mellom kunstnar og kritikar er det leiande perspektivet i biografien. Ravn gjer godt greie for den historiske bakgrunnen til Nilssens estetiske smaksdomar.

Nilssen var ein samansett person: Han voks opp i eit borgarleg miljø i Kristiania, var heile livet nært knytt til systera Julie og heimelivet, men òg ein av dei ivrigaste bohemane i krinsen rundt Hans Jæger. I portrettet boka skisserer opp, trer Nilssen fram som ein norsk slektning av erkeestetikaren Des Esseintes frå Joris-Karl Huysmanns dekadanseroman Mot strømmen (1884), som vart ein kultroman blant Nilssens samtidige nordiske forfattar- og kunstnarkollegaer, og det vart høgste mote å iscenesetje seg sjølv som «trette mænd» à la Arne Garborg.

For ein kritikar kan det vere ein veikskap å vere så nært knytt til si tid, men i Nilssens tilfelle er det ein styrke. Han la ikkje skjul på sympatiar og antipatiar, og nett difor var han epokens kongeniale talerøyr. Nilssen var ein kunstkritikar av same støyping som Charles Baudelaire, og tette band mellom kunstnar og kritikar var langt vanlegare før enn det er no.

Interessant nok etablerer biografien ein samanheng mellom Nilssens oppvekstmiljø og språkbruken hans, og det kan jo vere høveleg i desse dagar med Vigdis Hjorth, arv og miljø og debatten om den såkalla «røyndomslitteraturen»: «Spiren til Jappes friske språk låg nok i oppvekstens pulserande miljø med alle dei ulike yrkesgruppene».

I ein kronikk om ei futuristutstilling i Dagbladet 14. mai 1913 får me eit døme på Nilssens «friske språk»: «De unge kunstnere kalder sig beskedent futurister, det vil si de, som eier frem-tiden. Hvad om de skiftet navn og kaldte sig moritarister; hvilket er utlagt: De, som skal dø!». Her talar ein kritikar med temperament, som ikkje berre ter seg smeikjande, men òg kan vere refsande når dét er på sin plass.

Skrivekunsten

Den kulturelt vakne lesaren ynskjer nemleg, på same måte som med eit forfattarskap, å følgje og fordjupe seg i ei individuell kritikarrøyst og glede seg eller gremje seg over hans eller hennar estetiske smak, kunnskapsmengd, sympatiar, antipatiar og dømekraft. Men kritikarar av slikt format er ei mangelvare i dag.

Så kanskje Jappe Nilssen trass i alt er ein kritikar for vår tid? Difor er det så sørgjeleg at boka ikkje byr på fleire døme på den kritiske skrivekunsten hans. Det burde ha vore sitert langt hyppigare frå alle dei kunstkritikkane han skreiv, slik at lesaren får eit betre grunnlag for å gjere seg opp ei meining om meldarverksemda hans.

Kjetil Berthelsen

Kjetil Berthelsen er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

SAKPROSA

Helle Christine Ravn:

Jappe Nilssen – Munchs- venn og våpen-drager

Orfeus forlag 2016

I dag er det vel få som kjenner namnet Jappe Nilssen, men han var ein tonegivande kulturpersonlegdom i ei brytingstid i norsk kunsthistorie. Han var fast kunstkritikar i Dagbladet i meir enn tjue år og kjend for sin skarpe, smilande penn.

Han var òg forfattar og debuterte i 1896 med nøkkelromanen Nemesis, men det er nok som kritikar han vil bli hugsa. Biografien, den fyrste om Nilssen, minner oss på at Noreg har fostra mange store kunstkritikarar, ein kan berre nemne Christian Krohg, Andreas Aubert, Lorentz Dietrichson og Jens Thiis.

Barn av si tid

Jappe Nilssen var eit ektefødd born av si tid, av 1890-åra og kunstretningar som symbolismen og nyromantikken. Han var nær ven av tidas førande kunstnarar, særleg Edvard Munch og Thorolf Holmboe. Som kulturpersonlegdom gjekk han etter dei store namna, og det nære forholdet mellom kunstnar og kritikar er det leiande perspektivet i biografien. Ravn gjer godt greie for den historiske bakgrunnen til Nilssens estetiske smaksdomar.

Nilssen var ein samansett person: Han voks opp i eit borgarleg miljø i Kristiania, var heile livet nært knytt til systera Julie og heimelivet, men òg ein av dei ivrigaste bohemane i krinsen rundt Hans Jæger. I portrettet boka skisserer opp, trer Nilssen fram som ein norsk slektning av erkeestetikaren Des Esseintes frå Joris-Karl Huysmanns dekadanseroman Mot strømmen (1884), som vart ein kultroman blant Nilssens samtidige nordiske forfattar- og kunstnarkollegaer, og det vart høgste mote å iscenesetje seg sjølv som «trette mænd» à la Arne Garborg.

For ein kritikar kan det vere ein veikskap å vere så nært knytt til si tid, men i Nilssens tilfelle er det ein styrke. Han la ikkje skjul på sympatiar og antipatiar, og nett difor var han epokens kongeniale talerøyr. Nilssen var ein kunstkritikar av same støyping som Charles Baudelaire, og tette band mellom kunstnar og kritikar var langt vanlegare før enn det er no.

Interessant nok etablerer biografien ein samanheng mellom Nilssens oppvekstmiljø og språkbruken hans, og det kan jo vere høveleg i desse dagar med Vigdis Hjorth, arv og miljø og debatten om den såkalla «røyndomslitteraturen»: «Spiren til Jappes friske språk låg nok i oppvekstens pulserande miljø med alle dei ulike yrkesgruppene».

I ein kronikk om ei futuristutstilling i Dagbladet 14. mai 1913 får me eit døme på Nilssens «friske språk»: «De unge kunstnere kalder sig beskedent futurister, det vil si de, som eier frem-tiden. Hvad om de skiftet navn og kaldte sig moritarister; hvilket er utlagt: De, som skal dø!». Her talar ein kritikar med temperament, som ikkje berre ter seg smeikjande, men òg kan vere refsande når dét er på sin plass.

Skrivekunsten

Den kulturelt vakne lesaren ynskjer nemleg, på same måte som med eit forfattarskap, å følgje og fordjupe seg i ei individuell kritikarrøyst og glede seg eller gremje seg over hans eller hennar estetiske smak, kunnskapsmengd, sympatiar, antipatiar og dømekraft. Men kritikarar av slikt format er ei mangelvare i dag.

Så kanskje Jappe Nilssen trass i alt er ein kritikar for vår tid? Difor er det så sørgjeleg at boka ikkje byr på fleire døme på den kritiske skrivekunsten hans. Det burde ha vore sitert langt hyppigare frå alle dei kunstkritikkane han skreiv, slik at lesaren får eit betre grunnlag for å gjere seg opp ei meining om meldarverksemda hans.

Kjetil Berthelsen

Kjetil Berthelsen er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Så kanskje Jappe Nilssen trass i alt er ein kritikar for vår tid?

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis