Grannvar rapport frå kvardagen
Gaute & Veronika er ein stillferdig og detaljsterk roman om det grunnleggjande i livet.
Kristian S. Hæggernes har skrive fleire bøker i ulike sjangrar.
Foto: Eva Lene Gilje Østensen
Roman
Kristian S. Hæggernes:
Gaute & Veronika
Cappelen Damm
Kristian S. Hæggernes er ein produktiv forfattar som med den ferske boka si har fullført eit hat trick i bruken av teiknet & – etterkommaren av teiknet Marcus Tullius Tiro, slave og sekretær hjå Cicero, fann opp for 2000 år sidan – i boktitlane sine. Det nemner ikkje Hæggernes, men no kan han skryta av at han vart nemnd i same setning, eller periode, som Cicero, faktisk to gonger no, og det er jo ikkje så reint lite. Hæggernes skriv også ein serie dikthefte under tittelen Jenter fra Bergen, som ein kan finna i den framifrå bokhandelen Boksalongen i Bergen, og det er trivelege dikt utan dei største ambisjonane, det er ikkje Celan, Hölderlin eller Szymborska, men bra nok til at han vart nemnd i same setning, eller periode, som dei tre, så Hæggernes går frå triumf til triumf og lyt takast på alvor.
Djup innsikt
Romanen Gaute & Veronika fortener også alvor og merksemd. Det er ei stillfarande bok, men skriven og tenkt reint og klårt, med djup innsikt i menneskesinnet. Endå har ikkje Hæggernes gjort det lett for seg sjølv. Eg-personen i boka er ei middelaldrande kvinne, men Hæggernes har fått dette til så overtydande at ein straks godtek føresetnaden. Kvinna heiter Lisbeth, og ho var gift med ein Harald som døydde lenge før romanen tek til. Ho har gifta seg på nytt, med Truls, som har mista kona si nokre år tidlegare. Lisbeth er mor til Gaute, Truls er far til Veronika. Gaute er ein ung, vaksen mann, men han bur heime, og no kjem Veronika, som har budd i USA, heim til Noreg av di ho har ein livstrugande sjukdom.
Lisbeth har mange suter, og ho har truleg alltid hatt det, om dei enn har skifta. Mor hennar skeia ut då ho vart enke, til dei grader at Lisbeth tenkte ho ikkje kunne gifta seg så lenge mora var i live, av di det ville vera pinleg å syna fram ei slik mor i bryllaupet. Slikt tankegods finn ein ikkje for ofte i litteraturen, men det er just såleis mennesketanken fungerer. Småting vert til uoverkommelege hinder, og desse småtinga har Hæggernes eit uvanleg skarpt blikk for.
Funderingar
Romanen er sterkast på detaljplanet, til dømes når Lisbeth skildrar ein episode då Gaute laga ei julekrybbe, men lesaren vert også glad når Lisbeth resonnerer, for det er ho god til. Til dømes når me får møta mor hennar, som ikkje forstår at ho har endra seg, men trur at endringane ho sansar, er noko som har hendt med alle andre. Lisbeth er dessutan i stand til å vurdera seg sjølv medan ho snakkar, noko som sikkert kan irritera somme lesarar, av di dei trudde dei var eineståande på det området. Hæggernes gjer også bipersonane levande med nokre få ord, mellom anna når Lisbeth nemner den første mannen sin, Harald, og seier at han åt for mykje og trimma for lite: «Hvis jeg hintet om det, minnet han meg alltid på at han ikke røykte, som om bare det å la være å røyke var en kur for alt.»
Folk funderer over mangt i denne boka, mellom anna om kvifor marsipangrisar med sjokoladetrekk berre finst som høgre halvdel. Dette spørsmålet liknar spørsmålet om kvar det vart av antimaterien etter Big Bang, men eg har likevel ei kjensle av at vitskapen har størst sjanse til å komma nær den endelege løysinga på marsipanspørsmålet.
Gaute & Veronika er ei fin bok om stort og smått i kvardagslivet, her er både fødsel og død, men mest livet mellom ytterpunkta, grannvart skrive og godt tenkt.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Kristian S. Hæggernes:
Gaute & Veronika
Cappelen Damm
Kristian S. Hæggernes er ein produktiv forfattar som med den ferske boka si har fullført eit hat trick i bruken av teiknet & – etterkommaren av teiknet Marcus Tullius Tiro, slave og sekretær hjå Cicero, fann opp for 2000 år sidan – i boktitlane sine. Det nemner ikkje Hæggernes, men no kan han skryta av at han vart nemnd i same setning, eller periode, som Cicero, faktisk to gonger no, og det er jo ikkje så reint lite. Hæggernes skriv også ein serie dikthefte under tittelen Jenter fra Bergen, som ein kan finna i den framifrå bokhandelen Boksalongen i Bergen, og det er trivelege dikt utan dei største ambisjonane, det er ikkje Celan, Hölderlin eller Szymborska, men bra nok til at han vart nemnd i same setning, eller periode, som dei tre, så Hæggernes går frå triumf til triumf og lyt takast på alvor.
Djup innsikt
Romanen Gaute & Veronika fortener også alvor og merksemd. Det er ei stillfarande bok, men skriven og tenkt reint og klårt, med djup innsikt i menneskesinnet. Endå har ikkje Hæggernes gjort det lett for seg sjølv. Eg-personen i boka er ei middelaldrande kvinne, men Hæggernes har fått dette til så overtydande at ein straks godtek føresetnaden. Kvinna heiter Lisbeth, og ho var gift med ein Harald som døydde lenge før romanen tek til. Ho har gifta seg på nytt, med Truls, som har mista kona si nokre år tidlegare. Lisbeth er mor til Gaute, Truls er far til Veronika. Gaute er ein ung, vaksen mann, men han bur heime, og no kjem Veronika, som har budd i USA, heim til Noreg av di ho har ein livstrugande sjukdom.
Lisbeth har mange suter, og ho har truleg alltid hatt det, om dei enn har skifta. Mor hennar skeia ut då ho vart enke, til dei grader at Lisbeth tenkte ho ikkje kunne gifta seg så lenge mora var i live, av di det ville vera pinleg å syna fram ei slik mor i bryllaupet. Slikt tankegods finn ein ikkje for ofte i litteraturen, men det er just såleis mennesketanken fungerer. Småting vert til uoverkommelege hinder, og desse småtinga har Hæggernes eit uvanleg skarpt blikk for.
Funderingar
Romanen er sterkast på detaljplanet, til dømes når Lisbeth skildrar ein episode då Gaute laga ei julekrybbe, men lesaren vert også glad når Lisbeth resonnerer, for det er ho god til. Til dømes når me får møta mor hennar, som ikkje forstår at ho har endra seg, men trur at endringane ho sansar, er noko som har hendt med alle andre. Lisbeth er dessutan i stand til å vurdera seg sjølv medan ho snakkar, noko som sikkert kan irritera somme lesarar, av di dei trudde dei var eineståande på det området. Hæggernes gjer også bipersonane levande med nokre få ord, mellom anna når Lisbeth nemner den første mannen sin, Harald, og seier at han åt for mykje og trimma for lite: «Hvis jeg hintet om det, minnet han meg alltid på at han ikke røykte, som om bare det å la være å røyke var en kur for alt.»
Folk funderer over mangt i denne boka, mellom anna om kvifor marsipangrisar med sjokoladetrekk berre finst som høgre halvdel. Dette spørsmålet liknar spørsmålet om kvar det vart av antimaterien etter Big Bang, men eg har likevel ei kjensle av at vitskapen har størst sjanse til å komma nær den endelege løysinga på marsipanspørsmålet.
Gaute & Veronika er ei fin bok om stort og smått i kvardagslivet, her er både fødsel og død, men mest livet mellom ytterpunkta, grannvart skrive og godt tenkt.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Romanen er
sterkast på detaljplanet.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.