JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Grunnskolert

Fabio Biondi og Europa Galante spelar verk av ein konservativ ung mann.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den italienske fiolinisten og dirigenten Fabio Biondi (t.v.).

Den italienske fiolinisten og dirigenten Fabio Biondi (t.v.).

Foto: Wojciech Grzedzinski

Den italienske fiolinisten og dirigenten Fabio Biondi (t.v.).

Den italienske fiolinisten og dirigenten Fabio Biondi (t.v.).

Foto: Wojciech Grzedzinski

2775
20231124
2775
20231124

CD

Felix Mendelssohn Bartholdy:

Orchestral Works

Fabio Biondi, fiolin og leiing; Europa Galante. NaÏve 2022

Fabio Biondi er ein av mange tidlegmusikarar som starta med barokkmusikk, men sidan har krope seg opp og fram i musikksoga. På dette albumet er han dirigent og solist i eit knippe sjeldan framførte ungdomsverk av Felix Mendelssohn Bartholdy frå byrjinga av 1800-talet.

Orkesteret Europa Galante spelar på kopiar av instrument frå perioden, noko som gjev luftigare og mjukare klang enn det moderne instrument maktar. Når det gjeld Biondi som solist, har eg hatt blanda live-opplevingar med han. På solokonserten under Festspillene i Bergen i sommar, til dømes, spelte han ganske så surt. Men på plata kling det betre. Framføringa av den tidlege fiolinkonserten i d-moll er gjord med sikker teknikk (distinkt intonasjon og artikulasjon), og tolkinga får fram friske, ungdommelege stemningar.

Historiske førebilete

Mendelssohn var eit ekte vedunderbarn. All musikken på plata blei komponert medan han var mellom 11 og 18 år gammal. Det vil seia: Han var ikkje vedunderbarn på mozartsk måte. W.A. Mozart komponerte jo alt i barndomsåra genuint original musikk, med melodiske og metriske særsyn andre ikkje kunne ha funne på. Han flaut lenge på denne originaliteten og levde så å seia av det musikalske instinktet sitt. Ikkje før han blei vaksen, gjekk han laus på ei tradisjonell (sjølv)skolering med studium av eldre tids meisterverk, som Händels storfelte oratorium og J.S. Bachs intrikate fugar.

Med Mendelssohn var det annleis. Frå den tidlegaste ungdommen av stod han fram som grunnskolert innan eldre tiders tonespråk. Me høyrer dette i dei feilfritt komponerte trestemmige fugane på plata, der førebiletet heilt klart er J.S. Bach. Dette er ikkje merkeleg, for det Berlin som vesle Felix voks opp i, var eit sentrum i den tidlege Bach-dyrkinga. Dei to strykesymfoniane på plata (nr. 2 og 5) verkar derimot inspirerte av sonen C.P.E. Bach, for dei struttar av den Sturm und Drang-energien og -virtuositeten som kjenneteiknar nordtysk musikk i tiåra etter J.S. Bachs død i 1750.

Ingen meisterverk

Høyrer me så Mendelssohns eiga kompositoriske røyst i denne historiserande musikken? Eg vil seia ja, for det er – kanskje med unnatak av fugane – personlege vriar som avslører at dei aldri kunne vore komponerte på 1700-talet. Meisterverk i tradisjonell forstand er her ingen av. Fokus er på den melodiske yta, ikkje på uttrykksmessig djupn. Likevel merkar ein somme frampeik mot genialiteten me høyrer hjå den mogne Mendelssohn, særleg i fiolinkonsertens melankolske andresats.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Felix Mendelssohn Bartholdy:

Orchestral Works

Fabio Biondi, fiolin og leiing; Europa Galante. NaÏve 2022

Fabio Biondi er ein av mange tidlegmusikarar som starta med barokkmusikk, men sidan har krope seg opp og fram i musikksoga. På dette albumet er han dirigent og solist i eit knippe sjeldan framførte ungdomsverk av Felix Mendelssohn Bartholdy frå byrjinga av 1800-talet.

Orkesteret Europa Galante spelar på kopiar av instrument frå perioden, noko som gjev luftigare og mjukare klang enn det moderne instrument maktar. Når det gjeld Biondi som solist, har eg hatt blanda live-opplevingar med han. På solokonserten under Festspillene i Bergen i sommar, til dømes, spelte han ganske så surt. Men på plata kling det betre. Framføringa av den tidlege fiolinkonserten i d-moll er gjord med sikker teknikk (distinkt intonasjon og artikulasjon), og tolkinga får fram friske, ungdommelege stemningar.

Historiske førebilete

Mendelssohn var eit ekte vedunderbarn. All musikken på plata blei komponert medan han var mellom 11 og 18 år gammal. Det vil seia: Han var ikkje vedunderbarn på mozartsk måte. W.A. Mozart komponerte jo alt i barndomsåra genuint original musikk, med melodiske og metriske særsyn andre ikkje kunne ha funne på. Han flaut lenge på denne originaliteten og levde så å seia av det musikalske instinktet sitt. Ikkje før han blei vaksen, gjekk han laus på ei tradisjonell (sjølv)skolering med studium av eldre tids meisterverk, som Händels storfelte oratorium og J.S. Bachs intrikate fugar.

Med Mendelssohn var det annleis. Frå den tidlegaste ungdommen av stod han fram som grunnskolert innan eldre tiders tonespråk. Me høyrer dette i dei feilfritt komponerte trestemmige fugane på plata, der førebiletet heilt klart er J.S. Bach. Dette er ikkje merkeleg, for det Berlin som vesle Felix voks opp i, var eit sentrum i den tidlege Bach-dyrkinga. Dei to strykesymfoniane på plata (nr. 2 og 5) verkar derimot inspirerte av sonen C.P.E. Bach, for dei struttar av den Sturm und Drang-energien og -virtuositeten som kjenneteiknar nordtysk musikk i tiåra etter J.S. Bachs død i 1750.

Ingen meisterverk

Høyrer me så Mendelssohns eiga kompositoriske røyst i denne historiserande musikken? Eg vil seia ja, for det er – kanskje med unnatak av fugane – personlege vriar som avslører at dei aldri kunne vore komponerte på 1700-talet. Meisterverk i tradisjonell forstand er her ingen av. Fokus er på den melodiske yta, ikkje på uttrykksmessig djupn. Likevel merkar ein somme frampeik mot genialiteten me høyrer hjå den mogne Mendelssohn, særleg i fiolinkonsertens melankolske andresats.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis