Guddommeleg lyte
Danske Caspar Eric skriv uforfalska langdikt om handikapp.
Casper Eric har gjeve ut fleire diktsamlingar og vert rekna for å vere ein av dei fremste unge poetane i Danmark.
Foto: Fryd Frydendal
DIKT
Caspar Eric:
Nike
Gjendikta av Dan Andersen
Tiden norsk forlag 2017
Ung dansk poesi har i seinare år vore det drivande tyngdepunktet i den nordiske poesien. Byrjinga på oppturen kan daterast til Yahya Hassans diktbok. Seinare har poetar som Theis Ørntoft, Asta Olivia Nordenhof, Ali Smith og Olga Ravn kome til. Dei skriv lyrikk som orienterer seg eksplisitt mot økokritikk, politikk og etikk. Fleire av dei danske bøkene er komne i norske gjendiktingar på Samlaget.
Den danske poesibølgja har halde seg. I haust føreligg Caspar Erics langdikt Nike på norsk i Dan Andersens gjendikting. Nike er, som Erics føregåande diktbøker, sjølvbiografisk. Denne gong er det forfattarens lyte – cerebral parese – som utgjer omdreiingspunktet for eit forrykande og stemningsvekslande monologisk langdikt. Diktet vender seg til ein ekskjærast, i form av eit e-brev, og rører seg i store assosiative sprang frå seksualitet, samliv og robotar til rapp og amerikanske TV-seriar.
Varemerke
Nike er ein gresk gud, men også eit av verdas mest kjende varemerke. Den vridde CP-råka kroppen kan i enkelte vinklar likna ein gresk gudestatue, og det verkar som forfattaren ønskjer å knyte handikappet sitt til noko guddommeleg: «jeg trekker streker/ i snøen med sneakersene mine/ som Hefaistos / den forkrøplede guden / som skulle vokte over ilden.»
Nike diskuterer tilhøvet mellom dei andre sitt blikk på den skada kroppen og korleis det kjennest å leve med handikapet som definerande del av identiteten. Jamvel om eg-personen ikkje ønskjer å vere eit offer, og heller ikkje vil verte sett på som ein vellukka handikappa, leverer han ikkje nokon føretrekt tredje posisjon. Forfattaren set seg i scene gjennom avviket, han byggjer seg opp og bryt seg ned mentalt, liksom han freistar å halde kroppen, som er under eit ekstremt forvitringspress, i sjakk.
Litterært verde
Ein kan nok kjenne på trøyttleik andsynes den sjølvbiografiske litterære trenden, og den forteljande lyriske stilen kan verke avgrensande og forterpa. Caspar Erics dikt er høgst leseverdig, morosamt og fritt for sjølvmedkjensle, og framfor alt har det litterær verdi. Det er også eit dikt som trer inn i samfunnet, problematiserer kroppsbilete og lyfter den handikappas situasjon uforfalska inn i poesien: «det kan være en form/ for hevn å la kroppen/ forfalle.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Caspar Eric:
Nike
Gjendikta av Dan Andersen
Tiden norsk forlag 2017
Ung dansk poesi har i seinare år vore det drivande tyngdepunktet i den nordiske poesien. Byrjinga på oppturen kan daterast til Yahya Hassans diktbok. Seinare har poetar som Theis Ørntoft, Asta Olivia Nordenhof, Ali Smith og Olga Ravn kome til. Dei skriv lyrikk som orienterer seg eksplisitt mot økokritikk, politikk og etikk. Fleire av dei danske bøkene er komne i norske gjendiktingar på Samlaget.
Den danske poesibølgja har halde seg. I haust føreligg Caspar Erics langdikt Nike på norsk i Dan Andersens gjendikting. Nike er, som Erics føregåande diktbøker, sjølvbiografisk. Denne gong er det forfattarens lyte – cerebral parese – som utgjer omdreiingspunktet for eit forrykande og stemningsvekslande monologisk langdikt. Diktet vender seg til ein ekskjærast, i form av eit e-brev, og rører seg i store assosiative sprang frå seksualitet, samliv og robotar til rapp og amerikanske TV-seriar.
Varemerke
Nike er ein gresk gud, men også eit av verdas mest kjende varemerke. Den vridde CP-råka kroppen kan i enkelte vinklar likna ein gresk gudestatue, og det verkar som forfattaren ønskjer å knyte handikappet sitt til noko guddommeleg: «jeg trekker streker/ i snøen med sneakersene mine/ som Hefaistos / den forkrøplede guden / som skulle vokte over ilden.»
Nike diskuterer tilhøvet mellom dei andre sitt blikk på den skada kroppen og korleis det kjennest å leve med handikapet som definerande del av identiteten. Jamvel om eg-personen ikkje ønskjer å vere eit offer, og heller ikkje vil verte sett på som ein vellukka handikappa, leverer han ikkje nokon føretrekt tredje posisjon. Forfattaren set seg i scene gjennom avviket, han byggjer seg opp og bryt seg ned mentalt, liksom han freistar å halde kroppen, som er under eit ekstremt forvitringspress, i sjakk.
Litterært verde
Ein kan nok kjenne på trøyttleik andsynes den sjølvbiografiske litterære trenden, og den forteljande lyriske stilen kan verke avgrensande og forterpa. Caspar Erics dikt er høgst leseverdig, morosamt og fritt for sjølvmedkjensle, og framfor alt har det litterær verdi. Det er også eit dikt som trer inn i samfunnet, problematiserer kroppsbilete og lyfter den handikappas situasjon uforfalska inn i poesien: «det kan være en form/ for hevn å la kroppen/ forfalle.»
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Erics dikt er høgst leseverdig, morosamt og fritt for sjølvmedkjensle, og framfor alt har det litterær verdi.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.