JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Heidenske heltinner

Camerata Köln framfører Telemanns fem antikke kvinneportrett.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det tyske ensemblet Camerata Köln.

Det tyske ensemblet Camerata Köln.

Foto: Sven Cichowicz

Det tyske ensemblet Camerata Köln.

Det tyske ensemblet Camerata Köln.

Foto: Sven Cichowicz

2703
20241115
2703
20241115

CD

Georg Philipp Telemann:

Six Quatuors ou Trios 1733

Camerata Köln. CPO 2024

I sjølvbiografien sin frå 1718 presiserte Georg Philipp Telemann (1681–1767) kor viktig det er å skriva idiomatisk for ulike instrument. Om ein komponerer musikken likeins for orgel som for tverrfløyte, til dømes, vil resultatet ikkje berre bli vanskeleg å spela for utøvaren. Det karakteristiske ved klangen til dei einskilde instrumenta vil heller ikkje koma skikkeleg fram. Men sjølv om han var god til å skriva idiomatisk – han skal ha kunna hanskast med mest alle instrumenta i samtida – var han òg god til å komponera stykke som høver like godt på mange ulike instrument.

Skarp tunge

Døme på kammermusikk der utøvarane sjølv kan velja instrumenttype, men det likevel kling som om musikken er mynta på akkurat dette instrumentet, finn me på Camerata Kölns nye Telemann-album Six Quatuors ou Trios. Musikarane spelar her friskt og frydefullt, og den avvekslingsrike instrumentasjonen gjer lyttinga til ein fest.

Spesielt fint kjem den fargerike instrumentbruken fram i det siste verket på plata, som trass i den sterile tittelen Introduzione a tre (introduksjon for tre) er som ein liten opera. Etter ein innleiande ouverture gjev Telemann oss nemleg ei rekkje med fem instrumentale karakterportrett av kjende kvinner frå antikken.

Fyrst ut er Xantippe («Presto», spor 25). Denne stridslystne og skarptunga kona til Sokrates blir skildra i rustikt galopperande rytmar, kanskje sidan «xantippe» tyder blond hest på gresk. Så kjem Lucretia («Largo», spor 26), den romerske kvinna som gjorde sjølvmord etter å ha blitt valdteken av kongssonen Sextus Tarquinius, noko som førte til at kongane blei jaga frå Roma. Den tragiske lagnaden hennar blir av Telemann skildra med den langsame, høgverdig skridande dansen «sarabande».

Lucretias sjølvdrap, måla av Rembrandt i 1664.

Lucretias sjølvdrap, måla av Rembrandt i 1664.

Aeneas’ svik

Den heimekjære greske diktaren Korinna («Allegretto», spor 27) får lystig, folkeleg fløytespel som musikalsk attributt, medan den romerske heltinna Cloelia («Spirituoso», spor 28) blir teikna med bølgjande triolrørsler i melodistemma, dette i form av den kvikke dansen gigue. Bølgjene er Tiberens, elva ho sumde over for å redda seg etter å ha blitt teken som gissel av etruskarkongen.

Mest karakteristisk er likevel Telemanns framstilling av Dido (spor 28) i sistesatsen, som vekslar brått mellom tristo- og disperatoparti. Komponisten får slik fram tungsinnet og desperasjonen som herja i denne afrikanske dronninga etter helten Aeneas’ svik – noko som dreiv henne til sjølvmord på Aeneas’ sverd.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Philipp Telemann:

Six Quatuors ou Trios 1733

Camerata Köln. CPO 2024

I sjølvbiografien sin frå 1718 presiserte Georg Philipp Telemann (1681–1767) kor viktig det er å skriva idiomatisk for ulike instrument. Om ein komponerer musikken likeins for orgel som for tverrfløyte, til dømes, vil resultatet ikkje berre bli vanskeleg å spela for utøvaren. Det karakteristiske ved klangen til dei einskilde instrumenta vil heller ikkje koma skikkeleg fram. Men sjølv om han var god til å skriva idiomatisk – han skal ha kunna hanskast med mest alle instrumenta i samtida – var han òg god til å komponera stykke som høver like godt på mange ulike instrument.

Skarp tunge

Døme på kammermusikk der utøvarane sjølv kan velja instrumenttype, men det likevel kling som om musikken er mynta på akkurat dette instrumentet, finn me på Camerata Kölns nye Telemann-album Six Quatuors ou Trios. Musikarane spelar her friskt og frydefullt, og den avvekslingsrike instrumentasjonen gjer lyttinga til ein fest.

Spesielt fint kjem den fargerike instrumentbruken fram i det siste verket på plata, som trass i den sterile tittelen Introduzione a tre (introduksjon for tre) er som ein liten opera. Etter ein innleiande ouverture gjev Telemann oss nemleg ei rekkje med fem instrumentale karakterportrett av kjende kvinner frå antikken.

Fyrst ut er Xantippe («Presto», spor 25). Denne stridslystne og skarptunga kona til Sokrates blir skildra i rustikt galopperande rytmar, kanskje sidan «xantippe» tyder blond hest på gresk. Så kjem Lucretia («Largo», spor 26), den romerske kvinna som gjorde sjølvmord etter å ha blitt valdteken av kongssonen Sextus Tarquinius, noko som førte til at kongane blei jaga frå Roma. Den tragiske lagnaden hennar blir av Telemann skildra med den langsame, høgverdig skridande dansen «sarabande».

Lucretias sjølvdrap, måla av Rembrandt i 1664.

Lucretias sjølvdrap, måla av Rembrandt i 1664.

Aeneas’ svik

Den heimekjære greske diktaren Korinna («Allegretto», spor 27) får lystig, folkeleg fløytespel som musikalsk attributt, medan den romerske heltinna Cloelia («Spirituoso», spor 28) blir teikna med bølgjande triolrørsler i melodistemma, dette i form av den kvikke dansen gigue. Bølgjene er Tiberens, elva ho sumde over for å redda seg etter å ha blitt teken som gissel av etruskarkongen.

Mest karakteristisk er likevel Telemanns framstilling av Dido (spor 28) i sistesatsen, som vekslar brått mellom tristo- og disperatoparti. Komponisten får slik fram tungsinnet og desperasjonen som herja i denne afrikanske dronninga etter helten Aeneas’ svik – noko som dreiv henne til sjølvmord på Aeneas’ sverd.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Foto: Juda Khatia Psuturi / Another World Entertainment

FilmMeldingar

Høgspent judokamp

Iransk politikk og internasjonal idrett skapar sitrande spenning i Tatami.

Håkon Tveit
Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Foto: Juda Khatia Psuturi / Another World Entertainment

FilmMeldingar

Høgspent judokamp

Iransk politikk og internasjonal idrett skapar sitrande spenning i Tatami.

Håkon Tveit
Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Foto: Dar Yasin / AP / NTB

Ordskifte

Har me hjarterom til éin kvoteflyktning til?

EndreHeng
Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Foto: Dar Yasin / AP / NTB

Ordskifte

Har me hjarterom til éin kvoteflyktning til?

EndreHeng

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis