Heidenske heltinner
Camerata Köln framfører Telemanns fem antikke kvinneportrett.
Det tyske ensemblet Camerata Köln.
Foto: Sven Cichowicz
CD
Georg Philipp Telemann:
Six Quatuors ou Trios 1733
Camerata Köln. CPO 2024
I sjølvbiografien sin frå 1718 presiserte Georg Philipp Telemann (1681–1767) kor viktig det er å skriva idiomatisk for ulike instrument. Om ein komponerer musikken likeins for orgel som for tverrfløyte, til dømes, vil resultatet ikkje berre bli vanskeleg å spela for utøvaren. Det karakteristiske ved klangen til dei einskilde instrumenta vil heller ikkje koma skikkeleg fram. Men sjølv om han var god til å skriva idiomatisk – han skal ha kunna hanskast med mest alle instrumenta i samtida – var han òg god til å komponera stykke som høver like godt på mange ulike instrument.
Skarp tunge
Døme på kammermusikk der utøvarane sjølv kan velja instrumenttype, men det likevel kling som om musikken er mynta på akkurat dette instrumentet, finn me på Camerata Kölns nye Telemann-album Six Quatuors ou Trios. Musikarane spelar her friskt og frydefullt, og den avvekslingsrike instrumentasjonen gjer lyttinga til ein fest.
Spesielt fint kjem den fargerike instrumentbruken fram i det siste verket på plata, som trass i den sterile tittelen Introduzione a tre (introduksjon for tre) er som ein liten opera. Etter ein innleiande ouverture gjev Telemann oss nemleg ei rekkje med fem instrumentale karakterportrett av kjende kvinner frå antikken.
Fyrst ut er Xantippe («Presto», spor 25). Denne stridslystne og skarptunga kona til Sokrates blir skildra i rustikt galopperande rytmar, kanskje sidan «xantippe» tyder blond hest på gresk. Så kjem Lucretia («Largo», spor 26), den romerske kvinna som gjorde sjølvmord etter å ha blitt valdteken av kongssonen Sextus Tarquinius, noko som førte til at kongane blei jaga frå Roma. Den tragiske lagnaden hennar blir av Telemann skildra med den langsame, høgverdig skridande dansen «sarabande».
Lucretias sjølvdrap, måla av Rembrandt i 1664.
Aeneas’ svik
Den heimekjære greske diktaren Korinna («Allegretto», spor 27) får lystig, folkeleg fløytespel som musikalsk attributt, medan den romerske heltinna Cloelia («Spirituoso», spor 28) blir teikna med bølgjande triolrørsler i melodistemma, dette i form av den kvikke dansen gigue. Bølgjene er Tiberens, elva ho sumde over for å redda seg etter å ha blitt teken som gissel av etruskarkongen.
Mest karakteristisk er likevel Telemanns framstilling av Dido (spor 28) i sistesatsen, som vekslar brått mellom tristo- og disperatoparti. Komponisten får slik fram tungsinnet og desperasjonen som herja i denne afrikanske dronninga etter helten Aeneas’ svik – noko som dreiv henne til sjølvmord på Aeneas’ sverd.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Georg Philipp Telemann:
Six Quatuors ou Trios 1733
Camerata Köln. CPO 2024
I sjølvbiografien sin frå 1718 presiserte Georg Philipp Telemann (1681–1767) kor viktig det er å skriva idiomatisk for ulike instrument. Om ein komponerer musikken likeins for orgel som for tverrfløyte, til dømes, vil resultatet ikkje berre bli vanskeleg å spela for utøvaren. Det karakteristiske ved klangen til dei einskilde instrumenta vil heller ikkje koma skikkeleg fram. Men sjølv om han var god til å skriva idiomatisk – han skal ha kunna hanskast med mest alle instrumenta i samtida – var han òg god til å komponera stykke som høver like godt på mange ulike instrument.
Skarp tunge
Døme på kammermusikk der utøvarane sjølv kan velja instrumenttype, men det likevel kling som om musikken er mynta på akkurat dette instrumentet, finn me på Camerata Kölns nye Telemann-album Six Quatuors ou Trios. Musikarane spelar her friskt og frydefullt, og den avvekslingsrike instrumentasjonen gjer lyttinga til ein fest.
Spesielt fint kjem den fargerike instrumentbruken fram i det siste verket på plata, som trass i den sterile tittelen Introduzione a tre (introduksjon for tre) er som ein liten opera. Etter ein innleiande ouverture gjev Telemann oss nemleg ei rekkje med fem instrumentale karakterportrett av kjende kvinner frå antikken.
Fyrst ut er Xantippe («Presto», spor 25). Denne stridslystne og skarptunga kona til Sokrates blir skildra i rustikt galopperande rytmar, kanskje sidan «xantippe» tyder blond hest på gresk. Så kjem Lucretia («Largo», spor 26), den romerske kvinna som gjorde sjølvmord etter å ha blitt valdteken av kongssonen Sextus Tarquinius, noko som førte til at kongane blei jaga frå Roma. Den tragiske lagnaden hennar blir av Telemann skildra med den langsame, høgverdig skridande dansen «sarabande».
Lucretias sjølvdrap, måla av Rembrandt i 1664.
Aeneas’ svik
Den heimekjære greske diktaren Korinna («Allegretto», spor 27) får lystig, folkeleg fløytespel som musikalsk attributt, medan den romerske heltinna Cloelia («Spirituoso», spor 28) blir teikna med bølgjande triolrørsler i melodistemma, dette i form av den kvikke dansen gigue. Bølgjene er Tiberens, elva ho sumde over for å redda seg etter å ha blitt teken som gissel av etruskarkongen.
Mest karakteristisk er likevel Telemanns framstilling av Dido (spor 28) i sistesatsen, som vekslar brått mellom tristo- og disperatoparti. Komponisten får slik fram tungsinnet og desperasjonen som herja i denne afrikanske dronninga etter helten Aeneas’ svik – noko som dreiv henne til sjølvmord på Aeneas’ sverd.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.