Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Helvetes Trier

Det startar vondt og vert verre og verre. Det er lenge sidan eg har hatt så lyst til å gå frå kinosalen på grunn av fysisk ubehag.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jack (Matt Dillon) drep kvinner og skuldar på at han er psykopat.

Jack (Matt Dillon) drep kvinner og skuldar på at han er psykopat.

Foto: Norsk Film Distribusjon

Jack (Matt Dillon) drep kvinner og skuldar på at han er psykopat.

Jack (Matt Dillon) drep kvinner og skuldar på at han er psykopat.

Foto: Norsk Film Distribusjon

2788
20190125
2788
20190125

Skrekk / krim

Regi: Lars von Trier

The House That Jack Built

Med: Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman

Jack (Dillon) vil teikna og byggja sitt eige hus. Mens han held på med det, startar han med å drepa folk. Han skuldar på at han er psykopat, noko stemma i hovudet hans (Ganz) meiner er uvanleg innsiktsfullt. Lite hjelper det offera hans.

Trier-faen

Eg har aldri vore særskilt glad i Lars von Triers pompøse, kompromisslause filmar som Breaking the Waves (1996) eller Idiotene (1998). Den makabre serien Riget (1994–97) var noko me alle såg, på same måte som Twin Peaks, men utan at eg eigentleg var særleg begeistra. Dei seinare filmane hans har eg sett berre sporadisk.

At regissøren har ein forkjærleik eller fascinasjon for bederva menneske som likar å drepa, voldta og skjera kroppsdelar av kvinner, viste han alt i den fyrste langfilmen sin, The Element of Crime (1984). Og ja, det er menn som driv med dette, og i tråd med eldgamal tradisjon er jobben til kvinnene å stira skrekkslagne mot overfallsmann og kamera og så døy etter mykje skrik, blod og liding. Likevel var eg ikkje førebudd på kor til dei grader ekkel The House That Jack Built er. Det får eg ta på mi kappe.

Makabaret

Filmen er bygd opp kronologisk – frå det eine uventa drapet til den metodiske planlegginga av seinare drap. Matt Dillon spelar isnande kaldt og overtydande den sjølvrettferdige Jack som forbannar seg over at mannen alltid vert halden skuldig, og kvinnene alltid er offer.

Det er vanskeleg å tolka om von Trier her prøver å retta kritikk mot dagens samfunn, der dette vert framhalde som sanning av ei stadig aukande gruppe misforståtte menn som i ytste konsekvens tyr til slike grufulle handlingar – eg lèt tvilen koma han til gode. Det dekker uansett ikkje over det faktumet at kvinner berre ved å vera fødd som kvinner, gjer seg sjølv til potensielle valdsoffer.

Treng me nok ein slik film? Sjølvsagt ikkje. Men Lars von Trier ser det neppe som sin jobb å gjera noko for å retta opp skeiv balanse så lenge han kan skilta med kunstnarisk fridom. Det skal han få lov til, men det gjer han ikkje til nokon radikal eller original filmskapar i dette tilfellet. Eg kjenner ikkje skrekkfilmsjangeren godt nok til å seia om dette er på Dario Argento-nivå, og pysete som eg er, vil eg neppe finna ut av det heller. Eg ser heller ikkje nokon grunn til å utfordra meg sjølv i den retning, men om fantasifulle, groteske drapstablå er di greie, har eg ingen problem med å seia at du trygt kan sjå The House That Jack Built. Eg skal gjera mitt beste for å gløyma at filmen finst.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Skrekk / krim

Regi: Lars von Trier

The House That Jack Built

Med: Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman

Jack (Dillon) vil teikna og byggja sitt eige hus. Mens han held på med det, startar han med å drepa folk. Han skuldar på at han er psykopat, noko stemma i hovudet hans (Ganz) meiner er uvanleg innsiktsfullt. Lite hjelper det offera hans.

Trier-faen

Eg har aldri vore særskilt glad i Lars von Triers pompøse, kompromisslause filmar som Breaking the Waves (1996) eller Idiotene (1998). Den makabre serien Riget (1994–97) var noko me alle såg, på same måte som Twin Peaks, men utan at eg eigentleg var særleg begeistra. Dei seinare filmane hans har eg sett berre sporadisk.

At regissøren har ein forkjærleik eller fascinasjon for bederva menneske som likar å drepa, voldta og skjera kroppsdelar av kvinner, viste han alt i den fyrste langfilmen sin, The Element of Crime (1984). Og ja, det er menn som driv med dette, og i tråd med eldgamal tradisjon er jobben til kvinnene å stira skrekkslagne mot overfallsmann og kamera og så døy etter mykje skrik, blod og liding. Likevel var eg ikkje førebudd på kor til dei grader ekkel The House That Jack Built er. Det får eg ta på mi kappe.

Makabaret

Filmen er bygd opp kronologisk – frå det eine uventa drapet til den metodiske planlegginga av seinare drap. Matt Dillon spelar isnande kaldt og overtydande den sjølvrettferdige Jack som forbannar seg over at mannen alltid vert halden skuldig, og kvinnene alltid er offer.

Det er vanskeleg å tolka om von Trier her prøver å retta kritikk mot dagens samfunn, der dette vert framhalde som sanning av ei stadig aukande gruppe misforståtte menn som i ytste konsekvens tyr til slike grufulle handlingar – eg lèt tvilen koma han til gode. Det dekker uansett ikkje over det faktumet at kvinner berre ved å vera fødd som kvinner, gjer seg sjølv til potensielle valdsoffer.

Treng me nok ein slik film? Sjølvsagt ikkje. Men Lars von Trier ser det neppe som sin jobb å gjera noko for å retta opp skeiv balanse så lenge han kan skilta med kunstnarisk fridom. Det skal han få lov til, men det gjer han ikkje til nokon radikal eller original filmskapar i dette tilfellet. Eg kjenner ikkje skrekkfilmsjangeren godt nok til å seia om dette er på Dario Argento-nivå, og pysete som eg er, vil eg neppe finna ut av det heller. Eg ser heller ikkje nokon grunn til å utfordra meg sjølv i den retning, men om fantasifulle, groteske drapstablå er di greie, har eg ingen problem med å seia at du trygt kan sjå The House That Jack Built. Eg skal gjera mitt beste for å gløyma at filmen finst.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis