Krigssiglardikt
Historiske dikt kastar urovekkjande framtidsskuggar.
Inger Elisabeth Hansen har teke utgangspunkt i notat frå faren, som var krigssiglar.
Foto: Aschehoug
Dikt
Inger Elisabeth Hansen:
Krysninger / Konvoi. Dikt og dokumentariske fabler
Aschehoug 2018
Inger Elisabeth Hansen, som fekk Kritikarprisen i 2015 for den førre boka si, har med utgangspunkt i notata til faren, Kristian August Hansen, som var ute- og krigssiglar, laga diktboka Krysninger / Konvoi. Dikta fortel om fraktefarten og sjømannslivet på ulike båtar faren hadde hyre på, om hamnebyar, lossing og ferder over ulike havstrekk.
Me høyrer om klassetilhøve, dyrtid, slit og konvoifarten under 2. verdskrigen – kvar for seg høgdramatiske hendingar. Likevel er tonen i dikta overraskande nøytralt beskrivande. Jamvel om dikta byggjer på autentiske notat, er personane ikkje i sentrum. Snarare skriv dikta fram eit større bilete av samfunnsformasjonen, den kapitalistiske økonomien, utbyttinga, den globale varesirkulasjonen.
Såkalla dokumentarisk
Økonomien, krigen, livet og ulike omverder vert, på ufritt vis, monterte i kvarandre. Vel er dette både forteljing, fabel og dokumentarisk stoff, men framstillinga vert òg styrt av poesiens logikk. Noko ein ser av kor sinnrikt fuglemotivet utviklar seg i boka. Om kronologien endar i 1940-åra, sender dikta varslar til notida: Kakaduene til dømes, som er på veg til zoologisk hage i Århus, vert etter ei grunnstøyting sleppte fri ein stad dei ikkje naturleg høyrer heime.
Diktboka reflekterer indirekte over korleis litteraturen handterer såkalla dokumentarisk materiale. I undertittelen står det «dikt og dokumentarisk fabel». Fabelen er ei forteljing med refsande innhald. Ein vil ikkje finne så mange moralske formaningar i overflateteksten, men kritikken ligg der. Dei konkrete hendingane talar for seg sjølve.
Beskyttande form
Konvoi tydar «å gå saman»; det er ein orden der ein samlar skipa i lengda, i rekkjer, men også sidelengs, i kolonnar. Denne formasjonen er meint å beskytte mot angrep. Krysning kan tyde at ei line skjer gjennom ei anna, men kan i biologisk forstand også tyde avkom frå ulike artar. I diktboka finst ein nær slektskap mellom innhaldet og diktets formasjon, med sine liner og rader, med setningane som har ei retning, og med linedelinga og bileta som slår seg ut til sidene. Dikta har sjølv konvoiens beskyttande form. At diktforma knyter seg til emnet, kan ein sjå av teiknet for linjebrot, /, som opptrer i boktittelen, og som dermed får noko svært urovekkjande ved seg.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Inger Elisabeth Hansen:
Krysninger / Konvoi. Dikt og dokumentariske fabler
Aschehoug 2018
Inger Elisabeth Hansen, som fekk Kritikarprisen i 2015 for den førre boka si, har med utgangspunkt i notata til faren, Kristian August Hansen, som var ute- og krigssiglar, laga diktboka Krysninger / Konvoi. Dikta fortel om fraktefarten og sjømannslivet på ulike båtar faren hadde hyre på, om hamnebyar, lossing og ferder over ulike havstrekk.
Me høyrer om klassetilhøve, dyrtid, slit og konvoifarten under 2. verdskrigen – kvar for seg høgdramatiske hendingar. Likevel er tonen i dikta overraskande nøytralt beskrivande. Jamvel om dikta byggjer på autentiske notat, er personane ikkje i sentrum. Snarare skriv dikta fram eit større bilete av samfunnsformasjonen, den kapitalistiske økonomien, utbyttinga, den globale varesirkulasjonen.
Såkalla dokumentarisk
Økonomien, krigen, livet og ulike omverder vert, på ufritt vis, monterte i kvarandre. Vel er dette både forteljing, fabel og dokumentarisk stoff, men framstillinga vert òg styrt av poesiens logikk. Noko ein ser av kor sinnrikt fuglemotivet utviklar seg i boka. Om kronologien endar i 1940-åra, sender dikta varslar til notida: Kakaduene til dømes, som er på veg til zoologisk hage i Århus, vert etter ei grunnstøyting sleppte fri ein stad dei ikkje naturleg høyrer heime.
Diktboka reflekterer indirekte over korleis litteraturen handterer såkalla dokumentarisk materiale. I undertittelen står det «dikt og dokumentarisk fabel». Fabelen er ei forteljing med refsande innhald. Ein vil ikkje finne så mange moralske formaningar i overflateteksten, men kritikken ligg der. Dei konkrete hendingane talar for seg sjølve.
Beskyttande form
Konvoi tydar «å gå saman»; det er ein orden der ein samlar skipa i lengda, i rekkjer, men også sidelengs, i kolonnar. Denne formasjonen er meint å beskytte mot angrep. Krysning kan tyde at ei line skjer gjennom ei anna, men kan i biologisk forstand også tyde avkom frå ulike artar. I diktboka finst ein nær slektskap mellom innhaldet og diktets formasjon, med sine liner og rader, med setningane som har ei retning, og med linedelinga og bileta som slår seg ut til sidene. Dikta har sjølv konvoiens beskyttande form. At diktforma knyter seg til emnet, kan ein sjå av teiknet for linjebrot, /, som opptrer i boktittelen, og som dermed får noko svært urovekkjande ved seg.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Diktboka reflekterer indirekte over korleis litteraturen handterer såkalla dokumentarisk materiale.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.