JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Kulturhistorisk gåvepakke

Ørnulf Hodne er best på kyrkje- og kulturhistorie, ikkje samtidskultur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Venabygd kapell på Venåbygdsfjellet.

Venabygd kapell på Venåbygdsfjellet.

Foto: Halldis Myhre Tvete

Venabygd kapell på Venåbygdsfjellet.

Venabygd kapell på Venåbygdsfjellet.

Foto: Halldis Myhre Tvete

4009
20190412
4009
20190412

Historie

Ørnulf Hodne:

Påskefeiring i Norge. Kirke, folketro og folkelige skikker

Novus forlag 2018

Påskefeiring i Norge. Kirke, folketro og folkelige skikker er den førebels siste boka til folklorist og kulturhistorikar Ørnulf Hodne om norske høgtider og tradisjonar. Boka er ei nyutgjeving av boka Påske. Tradisjoner omkring en høytid som kom ut første gongen i 1988. Den oppdaterte boka tel nokre fleire sider enn førsteutgåva, men hovudstrukturen frå første utgåva er ført vidare i den nye.

Formelen

Først gjennomgår Hodne den kyrkjehistoriske og kulturhistoriske bakgrunnen for påskefeiringa i Noreg. Deretter tek han lesaren med på ein kronologisk presentasjon av den kyrkjelege og folkelege feiringa av påska: fastetida og fasteskikkane, den stille veka med palmesundag, skjærtorsdag, langfredag, påskeaftan og første, andre og tredje påskedag. Dei tre siste hovudkapitla tek høvesvis for seg «Værtegn», «Påsken i våre dager» og til slutt «Fjellpåske». Bortsett frå nokre enkeltståande tematiske tillegg i form av underkapittel er både innhald og struktur i dei to bøkene like. Størst revidering har nok dei to siste kapitla gjennomgått der nye tema som mangfald og internasjonalisering og kyrkjeleg omsorgsarbeid knytt til påskeferien har fått plass. Utvida plass har òg dei typiske fjellutfluktene i påska fått, belyst frå både eit kyrkjeleg perspektiv med aktiviteten til fjellkyrkjene, og eit folkeleg der særleg skisporten står sentralt.

Ørnulf Hodne følgjer ein kjend og godt innarbeidd formel som plasserer bøkene hans godt oppe på salslistene: eit vekslande perspektiv på kyrkjelege og folkelege tradisjonar knytt til eit tema og stabilitet og endring over tid. Påskeboka er den siste i ei lang og imponerande rekkje av bøker om norske høgtider og tradisjonar frå hans hand. Dåp, konfirmasjon, bryllaup og gravferd, i tillegg til jul og nettopp påske, er alle høgtider som er vortne detaljert skildra og behandla i populariserte verk. Legg vi til alle temabøkene han har skrive om livsfasar (barndom, ungdom, vaksen), friluftsliv, folkeskulen, norsk forteljingstradisjon, folkeminnesamlarar, magi, trolldom og folketru, i tillegg til mykje anna, kan vi trygt kåra Ørnulf Hodne til ein einar som populærformidlar av norsk kulturhistorie.

Samtida

Med ein tidshorisont som strekkjer seg frå norrøn tid til i dag, gjer boka tydeleg både dei store skilnadene i påskefeiringa i dei ulike tidbolkane og kva for kyrkjelege og folkelege element som har vore meir stabile. Ikkje overraskande finn Hodne kontinuiteten særleg i kyrkja og i forkynninga av påskebodskapen. Der døma er rikast og mest inngåande, er der tradisjonar og skikkar frå 1800- og tidleg 1900-talet er skildra. Dette må òg seiast å vera Hodnes kjerneperiode, og det er òg frå denne perioden det finst flest skriftlege kjelder. Tilfanget frå dei mange folkeminnesamlarane i denne tida, som vart trykte jamt og trutt i skriftserien til Norsk Folkeminnelag frå 1920, er det empiriske grunnlaget frå denne perioden, og dette materialet er både variert, detaljert og geografisk spreidt. Derimot er den moderne påska mindre belagt. Kjeldegrunnlaget er tynnare og hadde tent på eit supplerande materiale om nyskapte påskeskikkar som til dømes påskehareskikken og barnehagebarns jakt på gøymde egg.

Det er ikkje i skildringane av samtidskulturen Hodne er best, men som ei instruktiv innføring i den norske påskefeiringas kulturhistorie er boka solid, og ho rettar seg mot eit allment interessert publikum. Ein kan lesa boka som ei samanhengande kulturhistorie eller bruka henne som «oppslagsverk» om ein er spesielt interessert i nokre av påskedagane eller tradisjonane. Og nettopp slik har dei mange bøkene Ørnulf Hodne tidlegare har skrive, òg vorte brukte: som kulturhistoriske gåvepakker til historieinteresserte nordmenn.

Ane Ohrvik

Ane Ohrvik er folklorist ved Universitetet i Oslo.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historie

Ørnulf Hodne:

Påskefeiring i Norge. Kirke, folketro og folkelige skikker

Novus forlag 2018

Påskefeiring i Norge. Kirke, folketro og folkelige skikker er den førebels siste boka til folklorist og kulturhistorikar Ørnulf Hodne om norske høgtider og tradisjonar. Boka er ei nyutgjeving av boka Påske. Tradisjoner omkring en høytid som kom ut første gongen i 1988. Den oppdaterte boka tel nokre fleire sider enn førsteutgåva, men hovudstrukturen frå første utgåva er ført vidare i den nye.

Formelen

Først gjennomgår Hodne den kyrkjehistoriske og kulturhistoriske bakgrunnen for påskefeiringa i Noreg. Deretter tek han lesaren med på ein kronologisk presentasjon av den kyrkjelege og folkelege feiringa av påska: fastetida og fasteskikkane, den stille veka med palmesundag, skjærtorsdag, langfredag, påskeaftan og første, andre og tredje påskedag. Dei tre siste hovudkapitla tek høvesvis for seg «Værtegn», «Påsken i våre dager» og til slutt «Fjellpåske». Bortsett frå nokre enkeltståande tematiske tillegg i form av underkapittel er både innhald og struktur i dei to bøkene like. Størst revidering har nok dei to siste kapitla gjennomgått der nye tema som mangfald og internasjonalisering og kyrkjeleg omsorgsarbeid knytt til påskeferien har fått plass. Utvida plass har òg dei typiske fjellutfluktene i påska fått, belyst frå både eit kyrkjeleg perspektiv med aktiviteten til fjellkyrkjene, og eit folkeleg der særleg skisporten står sentralt.

Ørnulf Hodne følgjer ein kjend og godt innarbeidd formel som plasserer bøkene hans godt oppe på salslistene: eit vekslande perspektiv på kyrkjelege og folkelege tradisjonar knytt til eit tema og stabilitet og endring over tid. Påskeboka er den siste i ei lang og imponerande rekkje av bøker om norske høgtider og tradisjonar frå hans hand. Dåp, konfirmasjon, bryllaup og gravferd, i tillegg til jul og nettopp påske, er alle høgtider som er vortne detaljert skildra og behandla i populariserte verk. Legg vi til alle temabøkene han har skrive om livsfasar (barndom, ungdom, vaksen), friluftsliv, folkeskulen, norsk forteljingstradisjon, folkeminnesamlarar, magi, trolldom og folketru, i tillegg til mykje anna, kan vi trygt kåra Ørnulf Hodne til ein einar som populærformidlar av norsk kulturhistorie.

Samtida

Med ein tidshorisont som strekkjer seg frå norrøn tid til i dag, gjer boka tydeleg både dei store skilnadene i påskefeiringa i dei ulike tidbolkane og kva for kyrkjelege og folkelege element som har vore meir stabile. Ikkje overraskande finn Hodne kontinuiteten særleg i kyrkja og i forkynninga av påskebodskapen. Der døma er rikast og mest inngåande, er der tradisjonar og skikkar frå 1800- og tidleg 1900-talet er skildra. Dette må òg seiast å vera Hodnes kjerneperiode, og det er òg frå denne perioden det finst flest skriftlege kjelder. Tilfanget frå dei mange folkeminnesamlarane i denne tida, som vart trykte jamt og trutt i skriftserien til Norsk Folkeminnelag frå 1920, er det empiriske grunnlaget frå denne perioden, og dette materialet er både variert, detaljert og geografisk spreidt. Derimot er den moderne påska mindre belagt. Kjeldegrunnlaget er tynnare og hadde tent på eit supplerande materiale om nyskapte påskeskikkar som til dømes påskehareskikken og barnehagebarns jakt på gøymde egg.

Det er ikkje i skildringane av samtidskulturen Hodne er best, men som ei instruktiv innføring i den norske påskefeiringas kulturhistorie er boka solid, og ho rettar seg mot eit allment interessert publikum. Ein kan lesa boka som ei samanhengande kulturhistorie eller bruka henne som «oppslagsverk» om ein er spesielt interessert i nokre av påskedagane eller tradisjonane. Og nettopp slik har dei mange bøkene Ørnulf Hodne tidlegare har skrive, òg vorte brukte: som kulturhistoriske gåvepakker til historieinteresserte nordmenn.

Ane Ohrvik

Ane Ohrvik er folklorist ved Universitetet i Oslo.

Ein kan lesa boka som ei saman­hengande kulturhistorie.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis