Kulturminne på låven
Åsta Østmoe Kostveit har laga ei vakker bok om eit emne som er nytt i litteraturen om norsk folkekultur.
Hestemotiv med ei kvinne med hol i stakken og ein kar i fellebrok.
Foto: VTM / Skodde studio
Sakprosa
Åsta Østmoe Kostveit:
Folkekunst, tidtrøyte eller magi. Figurar på gamle treskjelåvar
Telemark forlag 2018
Åsta Østmoe Kostveit har reist på synfaringar frå låve til låve og samla inn unikt materiale, riss frå godt over 100 låvar. Forfattaren har brei førehandskunnskap om emnet sitt, om den gamle folketrua og førestillingsverda i det heile, slik ho før har synt i ei rekke bøker. Ut frå denne eineståande bakgrunnen tolkar og skildrar ho det ho ser skore inn i veggene på dei gamle låvane, og få kan gjera det betre enn henne.
Riss og skjering
Tittelen på boka, Folkekunst, tidtrøyte eller magi, legg opp til eit interessant definisjonsspørsmål. Forfattaren drøfter spørsmålet i siste kapitelet og kjem fram til at «Svaret treng ikkje vera anten/eller. Kanskje heller både det eine, det andre og tredje». Kanskje er det like greitt at forfattaren ikkje legg opp til ei meir vidløftig teoretisk drøfting, for da måtte boka ha blitt ei anna. Føremålet med boka er ikkje ei teoretisk drøfting av omgrepa, men å gje eit oversyn over emnet riss og skjering i tre i folkekulturen.
Boka inviterer til eit landsomfattande verk, for teikn, symbol og figurskjering finst over heile landet, særleg i gamle låvar. Kostveit har gjort ei inngåande registrering i eit utval låvar i Telemark og bygdelaga omkring, særleg treskjelåvar.
Tolking
Presentasjonen og tolkinga av motiva som er innskorne i treskjelåvane, er interessante. Det er særleg hesten som har stor plass, slik som elles i dyreverda i folkekunsten. Så har vi hender, manns- og kvinnefigurar, båtar og skip og det som forfattaren tolkar som magiske teikn. Kostveit prøver også å datera dei og sjå om det er eit geografisk mønster i kor ein kan finna dei ymse teikna.
Boka inneheld eit avsnitt om figurkrot på grindbygde låvar av Trond Oalann. Oalann har undersøkt låvar opp til Romsdal, og eg veit at det finst liknande også i Trøndelag. Grindbygde låvar finst det flest av på Sør-Vestlandet, og dei rundt 50 låvane som er undersøkte, er derifrå. Her viser skjeringa illustrerande nok skuter, og ikkje hestar, som var eit særleg vanleg motiv inne i landet. Eit eige emne er trekanthakka i stolpane til grindløene. Dei har ei praktisk oppgåve i å skora opp grindverket, men finst òg i stavkyrkjene, som på eit vis har den same byggemåten.
Kostveit prøver å tolka handverk og byggemåtar, skikk og bruk og til liks med førestillingsverda til folk før oss. Heilt nytt for meg er opplysningane om at kvinnene treskja kornet i Setesdalen. Det er merkeleg at dette ikkje er omtala i litteraturen før, etter det eg veit. Eit verdifullt tillegg er lista over gardar som er granska i forarbeidet til boka. Der er det dateringar av riss og figurar og nøyaktig kor dei finst i bygningane.
Til slutt vil eg rosa alle dei fine fotoa som gjer boka lett å forstå. Ho er ei praktbok i litteraturen om den norske folkekulturen.
Ola Grefstad
Ola Grefstad er tidlegare konservator ved Trøndelag folkemuseum.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Åsta Østmoe Kostveit:
Folkekunst, tidtrøyte eller magi. Figurar på gamle treskjelåvar
Telemark forlag 2018
Åsta Østmoe Kostveit har reist på synfaringar frå låve til låve og samla inn unikt materiale, riss frå godt over 100 låvar. Forfattaren har brei førehandskunnskap om emnet sitt, om den gamle folketrua og førestillingsverda i det heile, slik ho før har synt i ei rekke bøker. Ut frå denne eineståande bakgrunnen tolkar og skildrar ho det ho ser skore inn i veggene på dei gamle låvane, og få kan gjera det betre enn henne.
Riss og skjering
Tittelen på boka, Folkekunst, tidtrøyte eller magi, legg opp til eit interessant definisjonsspørsmål. Forfattaren drøfter spørsmålet i siste kapitelet og kjem fram til at «Svaret treng ikkje vera anten/eller. Kanskje heller både det eine, det andre og tredje». Kanskje er det like greitt at forfattaren ikkje legg opp til ei meir vidløftig teoretisk drøfting, for da måtte boka ha blitt ei anna. Føremålet med boka er ikkje ei teoretisk drøfting av omgrepa, men å gje eit oversyn over emnet riss og skjering i tre i folkekulturen.
Boka inviterer til eit landsomfattande verk, for teikn, symbol og figurskjering finst over heile landet, særleg i gamle låvar. Kostveit har gjort ei inngåande registrering i eit utval låvar i Telemark og bygdelaga omkring, særleg treskjelåvar.
Tolking
Presentasjonen og tolkinga av motiva som er innskorne i treskjelåvane, er interessante. Det er særleg hesten som har stor plass, slik som elles i dyreverda i folkekunsten. Så har vi hender, manns- og kvinnefigurar, båtar og skip og det som forfattaren tolkar som magiske teikn. Kostveit prøver også å datera dei og sjå om det er eit geografisk mønster i kor ein kan finna dei ymse teikna.
Boka inneheld eit avsnitt om figurkrot på grindbygde låvar av Trond Oalann. Oalann har undersøkt låvar opp til Romsdal, og eg veit at det finst liknande også i Trøndelag. Grindbygde låvar finst det flest av på Sør-Vestlandet, og dei rundt 50 låvane som er undersøkte, er derifrå. Her viser skjeringa illustrerande nok skuter, og ikkje hestar, som var eit særleg vanleg motiv inne i landet. Eit eige emne er trekanthakka i stolpane til grindløene. Dei har ei praktisk oppgåve i å skora opp grindverket, men finst òg i stavkyrkjene, som på eit vis har den same byggemåten.
Kostveit prøver å tolka handverk og byggemåtar, skikk og bruk og til liks med førestillingsverda til folk før oss. Heilt nytt for meg er opplysningane om at kvinnene treskja kornet i Setesdalen. Det er merkeleg at dette ikkje er omtala i litteraturen før, etter det eg veit. Eit verdifullt tillegg er lista over gardar som er granska i forarbeidet til boka. Der er det dateringar av riss og figurar og nøyaktig kor dei finst i bygningane.
Til slutt vil eg rosa alle dei fine fotoa som gjer boka lett å forstå. Ho er ei praktbok i litteraturen om den norske folkekulturen.
Ola Grefstad
Ola Grefstad er tidlegare konservator ved Trøndelag folkemuseum.
Presentasjonen og tolkinga av motiva som er innskorne i treskjelåvane, er interessante.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.