Kven er dagens Vinje?
Aasmund Nordstoga syng med akkompagnement frå Det Norske Kammer- orkester.
Foto: Ronny Spaans
Vinjehuset Åmot, festkveld, laurdag 7. april
Aasmund Olavsson Vinje skreiv både høgfløygd lyrikk og skjemtande prosa. Høg- og lågstil vart det på festkvelden òg. Vesle Vinje kommune var heldig å få Det Norske Kammerorkester, eit av dei fremste i verda, på vitjing. Dei spela, og Erik Gjestvang og Aasmund Nordstoga sa fram dikt. Deretter var det tid for skjemt. Fyrst ute var Linda Eide. Ho reflekterte over to fenomen som nynorskbrukarar må leva med: nynorskhatet, «fråværet av Gud og kjærleik», som ho kalla det, og «overvakinga», arge kommentarar av talsmenn for ulike nynorske rettskrivingar, før ho spela blokkfløyte saman med kammerorkesteret.
Så kom overraskinga: norskmarokkanaren Yousef Hadaoui, aktuell med Svart humor på NRK. Eit av innslag hans var intervju med innvandrarar med langt skjegg på Grønland, med spørsmål om skyldskap med Vinje. Innslaga vart viste på storskjerm. Dette møtet mellom det multikulturelle Grønland og den opphavsnorske Vinje må vera det største sosiologiske eksperimentet i moderne tid. Det fall ikkje i god jord hjå alle. Ein og annan i publikum gjekk ut i protest. «Hadaoui stadfestar fordomar mot innvandrarar», sa kritiske røyster. Men desse røystene var i mindretal. Unge vestteler eg sat til bords med, lo så glas, bestikk og tallerkenar skalv.
Under festivalen kom spørsmålet om «vår tids Vinje» opp: Kven måler seg i dag med bladstyraren i Dølen? Ei rad namn vart nemnde: frå bidragsytarar i bladet du held i hendene, til Einar Førde, Kjartan Fløgstad og Linda Eide. Her kjem ein ny kandidat: Yousef Hadaoui. Bøndene i byen var på 1800-talet det innvandrarane på Grønland er i dag. Somme idealiserte dei, andre harselerte med dei. Vinje var sjølv bonde i byen. Dei romantiserande bondeskildringane hjå Bjørnson hadde Vinje ikkje mykje til overs for, og samtidig framstilte Vinje sin eigen kultur med overdriving og ironi, for å koma fordomar i forkjøpet. Den same doble ironien er Yousef ein meister i.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Vinjehuset Åmot, festkveld, laurdag 7. april
Aasmund Olavsson Vinje skreiv både høgfløygd lyrikk og skjemtande prosa. Høg- og lågstil vart det på festkvelden òg. Vesle Vinje kommune var heldig å få Det Norske Kammerorkester, eit av dei fremste i verda, på vitjing. Dei spela, og Erik Gjestvang og Aasmund Nordstoga sa fram dikt. Deretter var det tid for skjemt. Fyrst ute var Linda Eide. Ho reflekterte over to fenomen som nynorskbrukarar må leva med: nynorskhatet, «fråværet av Gud og kjærleik», som ho kalla det, og «overvakinga», arge kommentarar av talsmenn for ulike nynorske rettskrivingar, før ho spela blokkfløyte saman med kammerorkesteret.
Så kom overraskinga: norskmarokkanaren Yousef Hadaoui, aktuell med Svart humor på NRK. Eit av innslag hans var intervju med innvandrarar med langt skjegg på Grønland, med spørsmål om skyldskap med Vinje. Innslaga vart viste på storskjerm. Dette møtet mellom det multikulturelle Grønland og den opphavsnorske Vinje må vera det største sosiologiske eksperimentet i moderne tid. Det fall ikkje i god jord hjå alle. Ein og annan i publikum gjekk ut i protest. «Hadaoui stadfestar fordomar mot innvandrarar», sa kritiske røyster. Men desse røystene var i mindretal. Unge vestteler eg sat til bords med, lo så glas, bestikk og tallerkenar skalv.
Under festivalen kom spørsmålet om «vår tids Vinje» opp: Kven måler seg i dag med bladstyraren i Dølen? Ei rad namn vart nemnde: frå bidragsytarar i bladet du held i hendene, til Einar Førde, Kjartan Fløgstad og Linda Eide. Her kjem ein ny kandidat: Yousef Hadaoui. Bøndene i byen var på 1800-talet det innvandrarane på Grønland er i dag. Somme idealiserte dei, andre harselerte med dei. Vinje var sjølv bonde i byen. Dei romantiserande bondeskildringane hjå Bjørnson hadde Vinje ikkje mykje til overs for, og samtidig framstilte Vinje sin eigen kultur med overdriving og ironi, for å koma fordomar i forkjøpet. Den same doble ironien er Yousef ein meister i.
Fleire artiklar
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»
150-årsjubilant: den austerrikske komponisten Arnold Schönberg (1874–1951).
Fredshymne
Kammerchor Stuttgart tolkar Schönbergs «illusjon for blandakor» truverdig.
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.