Kven var du, Shirley?
Eg likar ikkje biografiske filmar eg ikkje trur på, uansett kor stemningsfulle dei er.
Elisabeth Moss spelar Shirley (t.v.). Hushjelpa Rose vert spelt av Odessa Young.
Foto: Mer Filmdistribusjon
Biografisk drama
Regi: Josephine Decker
Shirley
Med: Elizabeth Moss, Odessa Young, Michael Stuhlbarg
Kinofilm
Skrekkforfattar Shirley Jackson hadde eit vanskeleg liv sjølv, om ikkje så skrekkeleg som i bøkene ho skreiv. I filmen om henne er Shirley (Moss) ei tilårskomen, frynsete kvinne som meir eller mindre ikkje forlèt huset, medan ektemannen, professor Stanley Hyman (Stuhlberg), jobbar eller festar. Sidan ingen hushjelper orkar verta verande, overtalar Stanley den unge kona til den nye hjelpeførelesaren hans, Rosa (Young), til å gjera husarbeid mot kost og losji.
Eg har kanskje høyrt namnet Shirley Jackson i same andedrag som Flannery O’Connor, men elles er ho ikkje kjend for meg. Så har eg heller aldri vore så interessert i skrekklitteratur, heller ikkje når han har vorte overført til film og TV, som i The Haunting of Hill House. Desto meir interessant er det å sjå ein film om eit ukjent kultfenomen. Ein av forfattarane eg set størst pris på, Iris Murdoch, vart eg introdusert for gjennom filmen Iris (2001), og eg unner alle å oppdaga bøker gjennom skjerm og lerret. Basert på personlegdomen til Shirley Jackson slik ho er portrettert i Shirley, er det iallfall ikkje den som sel bøkene.
Hu(s)mor
Litt kjapp ettergoogling viser at Jackson sleit med helseproblem dei siste åra, både fysisk som følgje av heftig sigarettforbruk og psykisk på grunn av angstframkallande medikament. Eit av medikamenta var slanketablettar, eit vanleg fenomen for husmødrer etter graviditet. Jackson fødde og oppdrog fire born, noko som er totalt underkommunisert i filmen, for ikkje å seia totalt feil om ein ser på kva tid det ho jobbar med, vart publisert.
Kronologien er totalt stykka opp, og det er for så vidt ikkje så farleg, men når det utraderer fire ungar, som ho visstnok var ei pliktoppfyllande og ikkje minst morosam mor for, teiknar filmskaparen eit direkte feilaktig bilete av henne. Særleg det med humoren, noko som heller ikkje kjem godt fram i filmen. Når ho er vittig, verkar ho berre ekstremt bitter og dermed utan snerten ho visstnok var kjend for. Dette visste eg ikkje då eg såg filmen, men det var noko som skurra med framføringa til Elizabeth Moss.
Forvrengt
Ingen skal skulda Elizabeth Moss for å velja solstråleroller. Tvert imot, og kanskje det er det som er problemet? I Shirley er ho liksom gretten i caps lock. Då verkar det endå meir usannsynleg at unge Rosie orkar å stella for henne, når ho strengt talt ikkje må. Så er også Rosie oppdikta, så det forklarar det kanskje.
Eg hadde verkeleg ynskt meg ein skikkeleg biografisk film, ikkje ein film som usakleg undergrev dei positive sidene til Jackson og dermed ettermælet hennar. Viss det også var meininga å kasta inn litt erotikk og stilla spørsmål om seksualiteten hennar, så verkar det nokså tynt når personen denne spenninga oppstår med, er fiktiv.
Apropos spenning, så manglar det ikkje på forvrengde lydar med ekko og klang, kanskje for å få fram at det var skrekk Jackson skreiv. Så banale verkemiddel har uansett noko for seg, det gjev heile filmen ein forventningsfull atmosfære om at noko skummelt skal skje, at rundt hjørna lurar ein fæl skapning. Der trur eg, utan å ha lese ei einaste av historiene hennar, at Shirleys gotiske, overnaturlege skrekkbøker innfridde meir enn filmen. Dei var kanskje meir truverdige òg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Biografisk drama
Regi: Josephine Decker
Shirley
Med: Elizabeth Moss, Odessa Young, Michael Stuhlbarg
Kinofilm
Skrekkforfattar Shirley Jackson hadde eit vanskeleg liv sjølv, om ikkje så skrekkeleg som i bøkene ho skreiv. I filmen om henne er Shirley (Moss) ei tilårskomen, frynsete kvinne som meir eller mindre ikkje forlèt huset, medan ektemannen, professor Stanley Hyman (Stuhlberg), jobbar eller festar. Sidan ingen hushjelper orkar verta verande, overtalar Stanley den unge kona til den nye hjelpeførelesaren hans, Rosa (Young), til å gjera husarbeid mot kost og losji.
Eg har kanskje høyrt namnet Shirley Jackson i same andedrag som Flannery O’Connor, men elles er ho ikkje kjend for meg. Så har eg heller aldri vore så interessert i skrekklitteratur, heller ikkje når han har vorte overført til film og TV, som i The Haunting of Hill House. Desto meir interessant er det å sjå ein film om eit ukjent kultfenomen. Ein av forfattarane eg set størst pris på, Iris Murdoch, vart eg introdusert for gjennom filmen Iris (2001), og eg unner alle å oppdaga bøker gjennom skjerm og lerret. Basert på personlegdomen til Shirley Jackson slik ho er portrettert i Shirley, er det iallfall ikkje den som sel bøkene.
Hu(s)mor
Litt kjapp ettergoogling viser at Jackson sleit med helseproblem dei siste åra, både fysisk som følgje av heftig sigarettforbruk og psykisk på grunn av angstframkallande medikament. Eit av medikamenta var slanketablettar, eit vanleg fenomen for husmødrer etter graviditet. Jackson fødde og oppdrog fire born, noko som er totalt underkommunisert i filmen, for ikkje å seia totalt feil om ein ser på kva tid det ho jobbar med, vart publisert.
Kronologien er totalt stykka opp, og det er for så vidt ikkje så farleg, men når det utraderer fire ungar, som ho visstnok var ei pliktoppfyllande og ikkje minst morosam mor for, teiknar filmskaparen eit direkte feilaktig bilete av henne. Særleg det med humoren, noko som heller ikkje kjem godt fram i filmen. Når ho er vittig, verkar ho berre ekstremt bitter og dermed utan snerten ho visstnok var kjend for. Dette visste eg ikkje då eg såg filmen, men det var noko som skurra med framføringa til Elizabeth Moss.
Forvrengt
Ingen skal skulda Elizabeth Moss for å velja solstråleroller. Tvert imot, og kanskje det er det som er problemet? I Shirley er ho liksom gretten i caps lock. Då verkar det endå meir usannsynleg at unge Rosie orkar å stella for henne, når ho strengt talt ikkje må. Så er også Rosie oppdikta, så det forklarar det kanskje.
Eg hadde verkeleg ynskt meg ein skikkeleg biografisk film, ikkje ein film som usakleg undergrev dei positive sidene til Jackson og dermed ettermælet hennar. Viss det også var meininga å kasta inn litt erotikk og stilla spørsmål om seksualiteten hennar, så verkar det nokså tynt når personen denne spenninga oppstår med, er fiktiv.
Apropos spenning, så manglar det ikkje på forvrengde lydar med ekko og klang, kanskje for å få fram at det var skrekk Jackson skreiv. Så banale verkemiddel har uansett noko for seg, det gjev heile filmen ein forventningsfull atmosfære om at noko skummelt skal skje, at rundt hjørna lurar ein fæl skapning. Der trur eg, utan å ha lese ei einaste av historiene hennar, at Shirleys gotiske, overnaturlege skrekkbøker innfridde meir enn filmen. Dei var kanskje meir truverdige òg.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Når ho er vittig, verkar ho berre ekstremt bitter og dermed utan snerten ho visstnok var kjent for.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.