JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturMeldingar

– Jon Fosse er ingen vanskeleg forfattar

Presentasjonstalen til professor Anders Olsson, medlem av Svenska Akademien, leiar for Nobelkomiteen for litteratur, 10. desember 2023.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nobelprisvinnaren i litteratur, Jon Fosse, etter å ha teke imot prisen frå kong Carl Gustaf i Konserthuset i Stockholm søndag. Anders Olsson, som heldt presentasjonstalen, står bak talarstolen.

Nobelprisvinnaren i litteratur, Jon Fosse, etter å ha teke imot prisen frå kong Carl Gustaf i Konserthuset i Stockholm søndag. Anders Olsson, som heldt presentasjonstalen, står bak talarstolen.

Foto: Claudio Bresciani /TT / NTB

Nobelprisvinnaren i litteratur, Jon Fosse, etter å ha teke imot prisen frå kong Carl Gustaf i Konserthuset i Stockholm søndag. Anders Olsson, som heldt presentasjonstalen, står bak talarstolen.

Nobelprisvinnaren i litteratur, Jon Fosse, etter å ha teke imot prisen frå kong Carl Gustaf i Konserthuset i Stockholm søndag. Anders Olsson, som heldt presentasjonstalen, står bak talarstolen.

Foto: Claudio Bresciani /TT / NTB

3947
20231215
3947
20231215

«Dykkar Majestetar, vørde pristakarar, mine damer og herrar.

Å tre inn i Jon Fosses verd er som å kome til eit lende prega av den største uro. Den rike forfattarskapen hans krinsar kring det einskilde menneskets vanskar med å finne ein veg i livet. Anten han skriv prosa, dramatikk eller lyrikk, nærmar han seg ein usikker tilstand som kan opne eit samband med det guddommelege. Her strekkjer ikkje dei gjengse orda til, men det merkelege med Fosse er at han lukkast, som grunngjevinga for prisen seier, å ‘gje røyst til det useielege’.

Alt tidleg fangar Fosse det useielege i det vesle prosastykket Eg kunne ikkje seie det til deg frå 1991. Her møter vi ein gamal mann som ikkje kan bli kvitt det livfulle minnet om noko han ikkje har fått til å seie til kjærasten sin gjennom alle år. Han kan ikkje gløyme blikket hennar der ho sit einsam ved eit bord i matsalen på skulen, og minnet har bite seg fast i han. Ikkje eingong på dødsleiet hennar er det mogleg. Ord og liv har glidd frå kvarandre. Men når Fosse gjev den gamle røyst til det umoglege, blir det omskapt til ein rørande elegi og triumf over det språklause.

I det seine storverket Septologien som vart fullført i 2021, er hovudpersonen ein aldrande målar som i bøn vender seg til ein Gud bortanfor alle omgrep og førestillingar i ånda til den kristne mellomaldermystikaren meister Eckhart. Men både i den tidlege novella som eg nemnde, og i den seinare romanen er hovudpersonen fylt av ei uro som skapar ei spenning mellom det kvardagslege og det guddomlege. Det er denne uroa som gjev heile forfattarskapen ein indre dramatikk.

Jon Fosse er ingen vanskeleg forfattar. Han bruker dei enklaste ord og skriv om røynsler som vi alle har eit forhold til: separasjon, død og sårbar kjærleik. Det vanskelege hos Fosse gjeld snarare kor førebudde vi er til å opne oss for den eksistensielle uvissa som han stadig rører ved. Men at han er ein av dei mest spela dramatikarane i samtida, vitnar om at også denne pina kan delast av mange.

Det spesielle med det enkle hos Fosse er at det får djupn og intensitet gjennom gjentaking og variasjon. I den tidlege og opprivande romanen til Fosse, Stengd gitar, der ei mor låser seg ute og med det blir skild frå den vesle dotter si, er det panikken som blir eitt med språkforma. I den glitrande forteljinga Morgon og kveld går uroa over til forundring og djupt håp når den gamle Johannes ein morgon held på å døy, og røyndomssansen hans byrjar svikte. I Septologien blir den bølgjande prosaen utan punktum eitt med målaren Asles flakkande tankar og syg lesaren inn med hypnotisk kraft.

Anten krinsar Fosse kring det useielege, som i desse verka, eller så vel han tystnadens språk, som i den radikale fornyinga si av verdsdramatikken i 1990-åra. Med det internasjonale gjennombrotet Nokon kjem til å kome oppdagar han at det er mogleg å late språkløysa få kropp på scenen. På teateret må alt det indre kome ut, og det som ikkje kan seiast, må òg få ei røyst. Det skjer i ei lang rad emosjonelt ladde stykke som Namnet, Draum om hausten og Dødsvariasjonar. Der blir tida òg utvida der dei døde tek plass i scenerommet.

Jon Fosse er den første nobelprisvinnaren i litteratur som skriv på nynorsk, og nett som den store forgjengaren Tarjei Vesaas sameiner han ei sterk lokal tilknyting med ei tru på dei kva som kan uttrykkjast gjennom samtidslitteraturen. Han skyr den definitive formuleringa, og det gjer det nesten uråd å sitere han. Han er på det viset meisteren for ambivalensen og det uavgjorde. I hans verd vibrerer uvissa av eit hemmeleg lys.

Kjære Jon Fosse, tillat meg å målbere Svenska Akademiens varme gratulasjonar og be Dykk stige fram og ta imot Nobelprisen i litteratur frå Hans Majestet Kongens hand.»

Anders Olsson

© Nobel Foundation 2023

Omsett av Lasse H. Takle

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Dykkar Majestetar, vørde pristakarar, mine damer og herrar.

Å tre inn i Jon Fosses verd er som å kome til eit lende prega av den største uro. Den rike forfattarskapen hans krinsar kring det einskilde menneskets vanskar med å finne ein veg i livet. Anten han skriv prosa, dramatikk eller lyrikk, nærmar han seg ein usikker tilstand som kan opne eit samband med det guddommelege. Her strekkjer ikkje dei gjengse orda til, men det merkelege med Fosse er at han lukkast, som grunngjevinga for prisen seier, å ‘gje røyst til det useielege’.

Alt tidleg fangar Fosse det useielege i det vesle prosastykket Eg kunne ikkje seie det til deg frå 1991. Her møter vi ein gamal mann som ikkje kan bli kvitt det livfulle minnet om noko han ikkje har fått til å seie til kjærasten sin gjennom alle år. Han kan ikkje gløyme blikket hennar der ho sit einsam ved eit bord i matsalen på skulen, og minnet har bite seg fast i han. Ikkje eingong på dødsleiet hennar er det mogleg. Ord og liv har glidd frå kvarandre. Men når Fosse gjev den gamle røyst til det umoglege, blir det omskapt til ein rørande elegi og triumf over det språklause.

I det seine storverket Septologien som vart fullført i 2021, er hovudpersonen ein aldrande målar som i bøn vender seg til ein Gud bortanfor alle omgrep og førestillingar i ånda til den kristne mellomaldermystikaren meister Eckhart. Men både i den tidlege novella som eg nemnde, og i den seinare romanen er hovudpersonen fylt av ei uro som skapar ei spenning mellom det kvardagslege og det guddomlege. Det er denne uroa som gjev heile forfattarskapen ein indre dramatikk.

Jon Fosse er ingen vanskeleg forfattar. Han bruker dei enklaste ord og skriv om røynsler som vi alle har eit forhold til: separasjon, død og sårbar kjærleik. Det vanskelege hos Fosse gjeld snarare kor førebudde vi er til å opne oss for den eksistensielle uvissa som han stadig rører ved. Men at han er ein av dei mest spela dramatikarane i samtida, vitnar om at også denne pina kan delast av mange.

Det spesielle med det enkle hos Fosse er at det får djupn og intensitet gjennom gjentaking og variasjon. I den tidlege og opprivande romanen til Fosse, Stengd gitar, der ei mor låser seg ute og med det blir skild frå den vesle dotter si, er det panikken som blir eitt med språkforma. I den glitrande forteljinga Morgon og kveld går uroa over til forundring og djupt håp når den gamle Johannes ein morgon held på å døy, og røyndomssansen hans byrjar svikte. I Septologien blir den bølgjande prosaen utan punktum eitt med målaren Asles flakkande tankar og syg lesaren inn med hypnotisk kraft.

Anten krinsar Fosse kring det useielege, som i desse verka, eller så vel han tystnadens språk, som i den radikale fornyinga si av verdsdramatikken i 1990-åra. Med det internasjonale gjennombrotet Nokon kjem til å kome oppdagar han at det er mogleg å late språkløysa få kropp på scenen. På teateret må alt det indre kome ut, og det som ikkje kan seiast, må òg få ei røyst. Det skjer i ei lang rad emosjonelt ladde stykke som Namnet, Draum om hausten og Dødsvariasjonar. Der blir tida òg utvida der dei døde tek plass i scenerommet.

Jon Fosse er den første nobelprisvinnaren i litteratur som skriv på nynorsk, og nett som den store forgjengaren Tarjei Vesaas sameiner han ei sterk lokal tilknyting med ei tru på dei kva som kan uttrykkjast gjennom samtidslitteraturen. Han skyr den definitive formuleringa, og det gjer det nesten uråd å sitere han. Han er på det viset meisteren for ambivalensen og det uavgjorde. I hans verd vibrerer uvissa av eit hemmeleg lys.

Kjære Jon Fosse, tillat meg å målbere Svenska Akademiens varme gratulasjonar og be Dykk stige fram og ta imot Nobelprisen i litteratur frå Hans Majestet Kongens hand.»

Anders Olsson

© Nobel Foundation 2023

Omsett av Lasse H. Takle

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis