JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturMeldingar

17. mars 1966

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2391
20230707
2391
20230707

Det er greidt at fast tradisjonell form er vanskelegare enn det frie verset. Det vil segja um ein set same krav til diktet: at det skal vera biletrikt, sterkt i uttrykket, ha kraft og karakter, mjukleik, det vil segja slik som emnet krev.

At det gjeng an, har me mange døme pa°. Benn, Dickinson. Det er greidt at det frie verset har mange fyremuner her: diktet kan fritt falda seg ut, utan a° vera bunde av reglar. Her gjeld sjølvsagt o`g lover, dei lover spra°ket set, og dei emnet set. Men det er lettare a° fa° til eit godt fritt dikt enn eit retteleg godt dikt i tradisjonell form.

Pa° den andre sida har den faste formi o`g sine fyremuner, det avgrensar og tvingar versesmeden til konsentrasjon og leiting etter knappe, presise uttrykk. Nett det umogelege, har ofte tvinga han til djerve sprang i tankegangen.

Og dei mest va°gale dikt finn me no vel enno i fasttimbra form. Frie vers har lett for a° gli ut, i prat, i skildring, og forløyser ikkje det rette ordet. Benn har na°tt langt i fri form, men si største sprengkraft har kanskje dei tradisjonelle dikti hans, han slutta aldri med dei.

Den store interessa for sonetten her hja° oss syner at me ikkje er ferdige, me er nett byrja a° røyna ut den formi. Dei er ikkje ferdige i England heller, enda° dei har dyrka sonetten ivrig i lange tider. Nye klangar stødt! Keats «To the Sonnet».

Ein sonett skrivi etter reglane er stiv og kjedeleg, ja, noko av det kjedelegaste ein kan lesa. Men ein god sonett kan òg skrivast slik at han vert ulik alle andre sonettar! Fær individualitet, sin eigen musikk, sin eigen rytme, vert eit dikt, og likevel kan han fylgja formi, med dei avvik som alltid bør vera der i noko nyskapt. Som sagt kan fast metrisk form, og fast rimsystem, binda og avgrensa diktet, men o`g forløysa krafti.

Me har sjølve eit av dei beste dikt som er skrivne um a° dikta. Og det som Welhaven segjer um det a° dikta, kan ikkje segjast betre. Elles ma° ein segja at dikting aldri vert til etter kokebok og uppskrift. Wordsworth og Tolstoj sine tankar um diktekunsten stemmer ikkje med Poes og Mallarmés, men likevel skapte ba°de Wordsworth og Tolstoj stor dikting. Blake pa°stod at ein trong ikkje onnor lærebok i dikting enn Bibelen.

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det er greidt at fast tradisjonell form er vanskelegare enn det frie verset. Det vil segja um ein set same krav til diktet: at det skal vera biletrikt, sterkt i uttrykket, ha kraft og karakter, mjukleik, det vil segja slik som emnet krev.

At det gjeng an, har me mange døme pa°. Benn, Dickinson. Det er greidt at det frie verset har mange fyremuner her: diktet kan fritt falda seg ut, utan a° vera bunde av reglar. Her gjeld sjølvsagt o`g lover, dei lover spra°ket set, og dei emnet set. Men det er lettare a° fa° til eit godt fritt dikt enn eit retteleg godt dikt i tradisjonell form.

Pa° den andre sida har den faste formi o`g sine fyremuner, det avgrensar og tvingar versesmeden til konsentrasjon og leiting etter knappe, presise uttrykk. Nett det umogelege, har ofte tvinga han til djerve sprang i tankegangen.

Og dei mest va°gale dikt finn me no vel enno i fasttimbra form. Frie vers har lett for a° gli ut, i prat, i skildring, og forløyser ikkje det rette ordet. Benn har na°tt langt i fri form, men si største sprengkraft har kanskje dei tradisjonelle dikti hans, han slutta aldri med dei.

Den store interessa for sonetten her hja° oss syner at me ikkje er ferdige, me er nett byrja a° røyna ut den formi. Dei er ikkje ferdige i England heller, enda° dei har dyrka sonetten ivrig i lange tider. Nye klangar stødt! Keats «To the Sonnet».

Ein sonett skrivi etter reglane er stiv og kjedeleg, ja, noko av det kjedelegaste ein kan lesa. Men ein god sonett kan òg skrivast slik at han vert ulik alle andre sonettar! Fær individualitet, sin eigen musikk, sin eigen rytme, vert eit dikt, og likevel kan han fylgja formi, med dei avvik som alltid bør vera der i noko nyskapt. Som sagt kan fast metrisk form, og fast rimsystem, binda og avgrensa diktet, men o`g forløysa krafti.

Me har sjølve eit av dei beste dikt som er skrivne um a° dikta. Og det som Welhaven segjer um det a° dikta, kan ikkje segjast betre. Elles ma° ein segja at dikting aldri vert til etter kokebok og uppskrift. Wordsworth og Tolstoj sine tankar um diktekunsten stemmer ikkje med Poes og Mallarmés, men likevel skapte ba°de Wordsworth og Tolstoj stor dikting. Blake pa°stod at ein trong ikkje onnor lærebok i dikting enn Bibelen.

Kvar veke trykkjer vi eit utdrag frå Olav H. Hauges Dagbok 1924–1994, Samlaget 2000.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis