Magisk realisme
Filmfestivalen i Cannes byr på glitrande godbitar, men Lars von Triers retur er noko ræl.
Kameramann Bergsteinn Björgúlfsson har gjort ein formidabel jobb i filmen om kvinna som går i strid.
Festival de Cannes
Cannes 8. til 19. mai
Noreg har ikkje film på den vidgjetne filmfestivalen i Cannes, men Joachim Trier leier juryen i Kritikarveka. Der finst friske filmpust frå debutantar, men to filmskaparar med sin andre film er best. Polske Agnieszka Smoczynska har laga sterke Fugue, ei utruleg historie frå røynda om ei kvinne som mista minnet. Spennande manus, utsøkt kameraarbeid, mektig lyddesign, glitrande skodespel og draumlike sekvensar skapar reale inntrykk.
Island i varmen
Islandske Benedikt Erlingsson, som stod bak geniale Om hester og menn, er tilbake med Woman at War, med den flotte islandske tittelen Kona fer í stríd. Filmen er eit fyrverkeri med magisk musikalske element og tar opp relevant stoff frå røynda. Det er som om Bertolt Brecht, Marx-brørne og Roy Andersson har leikt med serien Black Mirror. Kvinna som fer i kamp, er Halla. Ho er ein slags klimaterrorist som støtt slår av straumen til aluminiumsverket når ho ikkje er dirigent. Kameramann Bergsteinn Björgúlfsson har gjort ein formidabel jobb. Nesten kvart bilete duger som plakat. Estetikk, politikk og lått står i skjønn foreining. Woman at War er ein komedie med publikumspotensial.
Mordarmas
Lars von Trier har eit trufast publikum, og han har laga mange gode filmar. Han veit å provosere. Etter sju år i kulden på grunn av slappe spøkar om nazisme, er dansken tilbake for å trakke på tær. The House that Jack Built fekk plass utanfor konkurransen. Det er like greitt. Filmen er grotesk, pretensiøs, poserande, spekulativ og sjølvopptatt. Når seriemordaren det handlar om, blir omtala som grenselaust narsissistisk, siktar det tydeleg til filmskaparen sjølv. Han kvir seg ikkje for å samle bilete av Hitler og Stalin med klipp frå eigne filmar og prat om ikoniske skurkar. Når Bruno Ganz dukkar opp for å leie oss inn i undergrunnen, er parodien komplett. Diverre er det ikkje berre grov vald og unødig kvalmande kamerabruk som gjer dei 155 minutta til ei liding.
Uvanleg vald
Latin-Amerika lir av drapstal som slår land i krig. Mexico er ein versting. Julio Hernández Cordón tek opp problema i dystopien Buy Me a Gun, der kartella har teke over alt. Ein sjølvoppofrande far passar på dottera med hjelm, maske og gutenamn. Valden er så uverkeleg rå at han har lenka ho fast så ingen skal stele ho. Overnaturlege element og barneperspektiv gjer filmen flott.
Valden er òg enorm i Colombia. Det fantastiske er sentralt i Los silencios av Beatriz Seigner, som byrjar som realisme og endar med magi og tårer på vegner av internt fordrivne.
Kolombianske Birds of Passage av Ciro Guerra har Mer Film frå Bergen med på laget. Ei strålande stilig forteljing om wayúufolk som smuglar marihuana, gjev innsikter i eit ukjent urfolksunivers med sine lyte og mytar. Eg skulle ønskje Narcos var like bra. Dei beste filmane i Cannes har ei magisk evne til å kommentere røynda.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Festival de Cannes
Cannes 8. til 19. mai
Noreg har ikkje film på den vidgjetne filmfestivalen i Cannes, men Joachim Trier leier juryen i Kritikarveka. Der finst friske filmpust frå debutantar, men to filmskaparar med sin andre film er best. Polske Agnieszka Smoczynska har laga sterke Fugue, ei utruleg historie frå røynda om ei kvinne som mista minnet. Spennande manus, utsøkt kameraarbeid, mektig lyddesign, glitrande skodespel og draumlike sekvensar skapar reale inntrykk.
Island i varmen
Islandske Benedikt Erlingsson, som stod bak geniale Om hester og menn, er tilbake med Woman at War, med den flotte islandske tittelen Kona fer í stríd. Filmen er eit fyrverkeri med magisk musikalske element og tar opp relevant stoff frå røynda. Det er som om Bertolt Brecht, Marx-brørne og Roy Andersson har leikt med serien Black Mirror. Kvinna som fer i kamp, er Halla. Ho er ein slags klimaterrorist som støtt slår av straumen til aluminiumsverket når ho ikkje er dirigent. Kameramann Bergsteinn Björgúlfsson har gjort ein formidabel jobb. Nesten kvart bilete duger som plakat. Estetikk, politikk og lått står i skjønn foreining. Woman at War er ein komedie med publikumspotensial.
Mordarmas
Lars von Trier har eit trufast publikum, og han har laga mange gode filmar. Han veit å provosere. Etter sju år i kulden på grunn av slappe spøkar om nazisme, er dansken tilbake for å trakke på tær. The House that Jack Built fekk plass utanfor konkurransen. Det er like greitt. Filmen er grotesk, pretensiøs, poserande, spekulativ og sjølvopptatt. Når seriemordaren det handlar om, blir omtala som grenselaust narsissistisk, siktar det tydeleg til filmskaparen sjølv. Han kvir seg ikkje for å samle bilete av Hitler og Stalin med klipp frå eigne filmar og prat om ikoniske skurkar. Når Bruno Ganz dukkar opp for å leie oss inn i undergrunnen, er parodien komplett. Diverre er det ikkje berre grov vald og unødig kvalmande kamerabruk som gjer dei 155 minutta til ei liding.
Uvanleg vald
Latin-Amerika lir av drapstal som slår land i krig. Mexico er ein versting. Julio Hernández Cordón tek opp problema i dystopien Buy Me a Gun, der kartella har teke over alt. Ein sjølvoppofrande far passar på dottera med hjelm, maske og gutenamn. Valden er så uverkeleg rå at han har lenka ho fast så ingen skal stele ho. Overnaturlege element og barneperspektiv gjer filmen flott.
Valden er òg enorm i Colombia. Det fantastiske er sentralt i Los silencios av Beatriz Seigner, som byrjar som realisme og endar med magi og tårer på vegner av internt fordrivne.
Kolombianske Birds of Passage av Ciro Guerra har Mer Film frå Bergen med på laget. Ei strålande stilig forteljing om wayúufolk som smuglar marihuana, gjev innsikter i eit ukjent urfolksunivers med sine lyte og mytar. Eg skulle ønskje Narcos var like bra. Dei beste filmane i Cannes har ei magisk evne til å kommentere røynda.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor ved Institutt for framandspråk ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i
Dag og Tid.
Woman at War er ein komedie med publikumspotensial.
Fleire artiklar
Dyrlegen kjem
Joachim Cooder er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet, Ry Cooder.
Foto: Amanda Charchian
Motellet til drøymaren
Joachim Cooder opnar dørene til sju musikalske rom.
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»