Mål og meining
Vandre heim er ein kort roman med høg himmelkvelving.
Mathias Nyhagen Asplund skriv knapt og konsist, skriv Ingvild Bræin.
Foto: Mats Jensaas
Roman
Mathias Nyhagen Asplund:
Vandre heim
Cappelen Damm
Det er ikkje berre berre å kome seg heim. I alle fall ikkje når ei heil bok handlar om det. Halvor har tenestegjort i krigen, på havet, no skal han heim til ho som ber barnet hans. For å spare reiseutgifter går han, det tar si tid.
Djupt gripande
I Mathias Nyhagen Asplunds tredje bok er det lett å la tankane fare til Jon Fosse, på grunn av gjentakingane med typisk fosseske intervall, og ein kan henge seg litt opp i det i starten. Men snart går tankane òg til Tarjei Vesaas, og då særleg Brannen, der hovudpersonen Jon legg ut på ei ferd frå hybelen sin og møter ymse menneske med gode og dårlege eigenskapar og hensikter.
Som Brannen er Vandre heim eit slags stasjonsdrama, for å sjå til teaterhistoria, og når den referansen er nemnds, kan eg òg trekke inn eventyret, som i scena der hovudpersonen Halvor møter på ei kvinne som nærmast sit fast med nesa i ein stubbe.
Når assosiasjonane etter kvart blir så mange, sluttar eg å okke meg over likskapar. I staden blir eg imponert over forfattarens evne til å trekke på inspirasjonskjelder – trø slik rundt i litteraturhistoria – og samstundes skape sitt eige.
Om ikkje romanen er djupt original, er han djupt gripande. Halvors vandring heim består av møte med menneske. Unge og gamle, kvinner og menn. Ei ung kvinne sit med eit barn; mannen har reist ifrå henne. Ho bur med far sin og gjer så godt ho kan. Ho serverer mat, tar vare på gjester som kjem, som Halvor, men ein anar sorga og fortvilinga som ligg under.
Eit par har mista son sin, og i tillegg huset; no må dei flytte frå gard og grunn. Faren nektar å la den døde sonen ligge igjen, grev opp kista og tar henne på ryggen, sjølv om kista er roten og innhaldet luktar. Andre personar har mindre roller, som vegvisarar, dei peikar ut stien for vandraren. Romanen består av Halvors eigne tankar om menneska han møter, og om målet for reisa. Det er meir enn nok. I grunnen rommar det heile menneskelivet, kan ein hevde. Det er ei kort, kort bok om ei lang, lang reise.
Vandraren
Asplund skriv knapt og konsist, han gir ikkje ved dørene, men er samstundes slett ikkje utilgjengeleg. Han inviterer oss inn i eit landskap som angår éin person, og dermed oss alle. For å vende tilbake til teaterhistoria minner romanen mykje om «Spelet om Kvarmann»-tradisjonen, som ein òg kan finne igjen i Vesaas’ Brannen. Forfattaren set ein person ut på vandring, og han eller ho opplever ting på vegner av oss alle.
Vandringa til Halvor handlar om mål og meining, heilt bokstaveleg. Kva anna har vi i livet som verkeleg tel, anna enn det? Her er ei lita livsinnsikt frå romanen, som tar opp i seg det motsette av mål og meining; unntaket som stadfester regelen, og som dermed blir det evige bakteppet for «mål og meining»: «Heilt galne ulykker som kom frå ingen plass utan annan grunn enn at dei skjedde i staden for å ikkje skje.»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Mathias Nyhagen Asplund:
Vandre heim
Cappelen Damm
Det er ikkje berre berre å kome seg heim. I alle fall ikkje når ei heil bok handlar om det. Halvor har tenestegjort i krigen, på havet, no skal han heim til ho som ber barnet hans. For å spare reiseutgifter går han, det tar si tid.
Djupt gripande
I Mathias Nyhagen Asplunds tredje bok er det lett å la tankane fare til Jon Fosse, på grunn av gjentakingane med typisk fosseske intervall, og ein kan henge seg litt opp i det i starten. Men snart går tankane òg til Tarjei Vesaas, og då særleg Brannen, der hovudpersonen Jon legg ut på ei ferd frå hybelen sin og møter ymse menneske med gode og dårlege eigenskapar og hensikter.
Som Brannen er Vandre heim eit slags stasjonsdrama, for å sjå til teaterhistoria, og når den referansen er nemnds, kan eg òg trekke inn eventyret, som i scena der hovudpersonen Halvor møter på ei kvinne som nærmast sit fast med nesa i ein stubbe.
Når assosiasjonane etter kvart blir så mange, sluttar eg å okke meg over likskapar. I staden blir eg imponert over forfattarens evne til å trekke på inspirasjonskjelder – trø slik rundt i litteraturhistoria – og samstundes skape sitt eige.
Om ikkje romanen er djupt original, er han djupt gripande. Halvors vandring heim består av møte med menneske. Unge og gamle, kvinner og menn. Ei ung kvinne sit med eit barn; mannen har reist ifrå henne. Ho bur med far sin og gjer så godt ho kan. Ho serverer mat, tar vare på gjester som kjem, som Halvor, men ein anar sorga og fortvilinga som ligg under.
Eit par har mista son sin, og i tillegg huset; no må dei flytte frå gard og grunn. Faren nektar å la den døde sonen ligge igjen, grev opp kista og tar henne på ryggen, sjølv om kista er roten og innhaldet luktar. Andre personar har mindre roller, som vegvisarar, dei peikar ut stien for vandraren. Romanen består av Halvors eigne tankar om menneska han møter, og om målet for reisa. Det er meir enn nok. I grunnen rommar det heile menneskelivet, kan ein hevde. Det er ei kort, kort bok om ei lang, lang reise.
Vandraren
Asplund skriv knapt og konsist, han gir ikkje ved dørene, men er samstundes slett ikkje utilgjengeleg. Han inviterer oss inn i eit landskap som angår éin person, og dermed oss alle. For å vende tilbake til teaterhistoria minner romanen mykje om «Spelet om Kvarmann»-tradisjonen, som ein òg kan finne igjen i Vesaas’ Brannen. Forfattaren set ein person ut på vandring, og han eller ho opplever ting på vegner av oss alle.
Vandringa til Halvor handlar om mål og meining, heilt bokstaveleg. Kva anna har vi i livet som verkeleg tel, anna enn det? Her er ei lita livsinnsikt frå romanen, som tar opp i seg det motsette av mål og meining; unntaket som stadfester regelen, og som dermed blir det evige bakteppet for «mål og meining»: «Heilt galne ulykker som kom frå ingen plass utan annan grunn enn at dei skjedde i staden for å ikkje skje.»
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er ei kort, kort bok om ei lang, lang reise.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.