Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Midtausten for open scene

Skodespelet om Oslo-avtalen held høg puls, men famlar litt i forma.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Preben Hodneland og Kjersti Dalseide er ranke og energiske som Terje Rød-Larsen og Mona Juul, men dei har likevel for lite mogen pondus til å illudere det føretaksame ekteparet, skriv Bent Kvalvik.

Preben Hodneland og Kjersti Dalseide er ranke og energiske som Terje Rød-Larsen og Mona Juul, men dei har likevel for lite mogen pondus til å illudere det føretaksame ekteparet, skriv Bent Kvalvik.

Foto: Erika Hebbert

Preben Hodneland og Kjersti Dalseide er ranke og energiske som Terje Rød-Larsen og Mona Juul, men dei har likevel for lite mogen pondus til å illudere det føretaksame ekteparet, skriv Bent Kvalvik.

Preben Hodneland og Kjersti Dalseide er ranke og energiske som Terje Rød-Larsen og Mona Juul, men dei har likevel for lite mogen pondus til å illudere det føretaksame ekteparet, skriv Bent Kvalvik.

Foto: Erika Hebbert

3859
20190118
3859
20190118

Det Norske Teatret

J.T. Rogers:

Oslo

Omsett av Gunstein Bakke
Regi: Stefan Larsson
Scenografi og lys:
Jens Sethzman

Den no legendariske Oslo-avtalen var, som vi veit, ein idealistisk og vågal politisk operasjon for om lag 25 år sidan. I dag veit vi at det ikkje gjekk som ein vona den gongen, men det oppsiktsvekkjande ved forsøket, og alt arbeidet og nervepresset som må ha lege bak, kjem nok til å bli ståande som ein fascinerande passus i nyare politisk historie.

Historietime

For få år sidan vart det altså skodespel av denne saka: eit amerikansk Broadway-stykke som fekk den eine prisen etter den andre, ein stor «snakkis». På ein av verdas største teaterarenaer stod skodespelarar og spelte Terje Rød-Larsen, Mona Juul, Johan Jørgen Holst og Jan Egeland, for ikkje å snakke om alle Midtausten-profilane.

No har historia kome «heim» att, til ei norsk scene. Vi ser fort at dette er eit effektivt, velsnikra skodespel, forma med både klokskap og humoristisk snert. Det er for så vidt òg ein god politisk historietime. Utfordringa er å få fiksjonen til å stå i eit truverdig relieff til det autentiske.

For satirisk

I utgangspunktet er det ikkje noko gale med korkje skodespelarane eller Jens Sethmans nøkterne venteromscenebilete, som gir ei verdig offentleg miljøkjensle. Det er snøgg sus og fin dynamikk over regien.

At personane vi ser på scena ikkje liknar på originalane av utsjånad, gjer ikkje noko. Preben Hodneland og Kjersti Dalseide er ranke og energiske som Terje Rød-Larsen og Mona Juul, men dei har likevel for lite mogen pondus til å illudere det føretaksame ekteparet. Dessutan, saman med Gard Skagestad som Holst og Kyrre Hellum som Egeland, gjer dei eigentleg heile innleiinga til hendingane for satirisk til at vi kan ta det på ramme alvor.

Det ligg ikkje naudsynleg berre i teksten. Men rett skal vere rett: for eit internasjonalt publikum har nok dramatikaren tillete seg å gjere dei norske politikarane meir outrerte enn dei var. Og det i seg sjølv vert og tydelegare når stykket synast for eit norsk publikum, som kjenner desse personane frå Dagsrevyen. Det er derfor først når dei internasjonale forhandlingane endeleg kjem i gang, at framsyninga blir engasjerande og underhaldande på Det Norske Teatret. Anders Mordal, som på ei vekes varsel har teke over rolla som den palestinske politikaren Ahmed Kurei, gjer ein glødande innsats og skaper ein karakter med varme og substans. Geir Kvarme spelar den israelske diplomaten Uri Savir, og han er faktisk den i ensemblet som best greier å balansere mellom alvor og skjemt, eit fascinerande rollearbeid.

Språkutfordring

Den største utfordringa med ei framsyning som denne er likevel sjølve språket. Det er ikkje til å kome forbi: Det blir underleg at norske og utanlandske politikarar snakkar norsk saman, det vil seie at språket er det same kven som enn snakkar saman. Omsetjinga er god, men nynorsk med ulike dialektaksentar kan forstyrre meir enn det fokuserer, og det hender òg denne gongen, utan at det verkar formålstenleg.

Typisk nok merkar vi at dei i ensemblet som har vore lenge på Det Norske Teatret, har det reinaste og mjukaste scenespråket. Kan hende er det òg derfor vi merkar oss Unn Vibeke Hol som USA-diplomat og Grethe Ryen som vertinna Torill Grandahl. Rollene er ikkje store, men dei leverer fine riss av tydelege rollefigurar.

Men høyr til slutt ei lita bøn, norske institusjonsteater: Ver ikkje så gnitne på ensemblebruken. Å la skodespelarar spele fleire roller i same stykket, som her, svekker fort konsentrasjonen. Det bør ikkje vere naudsynt på ei profesjonell scene.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det Norske Teatret

J.T. Rogers:

Oslo

Omsett av Gunstein Bakke
Regi: Stefan Larsson
Scenografi og lys:
Jens Sethzman

Den no legendariske Oslo-avtalen var, som vi veit, ein idealistisk og vågal politisk operasjon for om lag 25 år sidan. I dag veit vi at det ikkje gjekk som ein vona den gongen, men det oppsiktsvekkjande ved forsøket, og alt arbeidet og nervepresset som må ha lege bak, kjem nok til å bli ståande som ein fascinerande passus i nyare politisk historie.

Historietime

For få år sidan vart det altså skodespel av denne saka: eit amerikansk Broadway-stykke som fekk den eine prisen etter den andre, ein stor «snakkis». På ein av verdas største teaterarenaer stod skodespelarar og spelte Terje Rød-Larsen, Mona Juul, Johan Jørgen Holst og Jan Egeland, for ikkje å snakke om alle Midtausten-profilane.

No har historia kome «heim» att, til ei norsk scene. Vi ser fort at dette er eit effektivt, velsnikra skodespel, forma med både klokskap og humoristisk snert. Det er for så vidt òg ein god politisk historietime. Utfordringa er å få fiksjonen til å stå i eit truverdig relieff til det autentiske.

For satirisk

I utgangspunktet er det ikkje noko gale med korkje skodespelarane eller Jens Sethmans nøkterne venteromscenebilete, som gir ei verdig offentleg miljøkjensle. Det er snøgg sus og fin dynamikk over regien.

At personane vi ser på scena ikkje liknar på originalane av utsjånad, gjer ikkje noko. Preben Hodneland og Kjersti Dalseide er ranke og energiske som Terje Rød-Larsen og Mona Juul, men dei har likevel for lite mogen pondus til å illudere det føretaksame ekteparet. Dessutan, saman med Gard Skagestad som Holst og Kyrre Hellum som Egeland, gjer dei eigentleg heile innleiinga til hendingane for satirisk til at vi kan ta det på ramme alvor.

Det ligg ikkje naudsynleg berre i teksten. Men rett skal vere rett: for eit internasjonalt publikum har nok dramatikaren tillete seg å gjere dei norske politikarane meir outrerte enn dei var. Og det i seg sjølv vert og tydelegare når stykket synast for eit norsk publikum, som kjenner desse personane frå Dagsrevyen. Det er derfor først når dei internasjonale forhandlingane endeleg kjem i gang, at framsyninga blir engasjerande og underhaldande på Det Norske Teatret. Anders Mordal, som på ei vekes varsel har teke over rolla som den palestinske politikaren Ahmed Kurei, gjer ein glødande innsats og skaper ein karakter med varme og substans. Geir Kvarme spelar den israelske diplomaten Uri Savir, og han er faktisk den i ensemblet som best greier å balansere mellom alvor og skjemt, eit fascinerande rollearbeid.

Språkutfordring

Den største utfordringa med ei framsyning som denne er likevel sjølve språket. Det er ikkje til å kome forbi: Det blir underleg at norske og utanlandske politikarar snakkar norsk saman, det vil seie at språket er det same kven som enn snakkar saman. Omsetjinga er god, men nynorsk med ulike dialektaksentar kan forstyrre meir enn det fokuserer, og det hender òg denne gongen, utan at det verkar formålstenleg.

Typisk nok merkar vi at dei i ensemblet som har vore lenge på Det Norske Teatret, har det reinaste og mjukaste scenespråket. Kan hende er det òg derfor vi merkar oss Unn Vibeke Hol som USA-diplomat og Grethe Ryen som vertinna Torill Grandahl. Rollene er ikkje store, men dei leverer fine riss av tydelege rollefigurar.

Men høyr til slutt ei lita bøn, norske institusjonsteater: Ver ikkje så gnitne på ensemblebruken. Å la skodespelarar spele fleire roller i same stykket, som her, svekker fort konsentrasjonen. Det bør ikkje vere naudsynt på ei profesjonell scene.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Geir Kvarme er den i ensemblet som best greier å balansere mellom alvor og skjemt, eit fascinerande rollearbeid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis