Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3310
20180223
3310
20180223

Minoritetsteater

Åarjelhsaemien Teatere:

Tiedtjie

Manus og regi: Ane Aass

Hovudrolle: Marja Lisa Thomasson
Dansar: Erlend Audestad Danielsen
Joikar: Charlotta Kappfjell
Perkusjonist: Tor Haugerud

Beiavváš er ikkje det einaste samiske teateret her i landet. I Mo i Rana held Åarjelhsaemien Teatere, eller Sørsamisk teater, til. Dei representerer eit språk som så få menneske snakkar at dei må spele på norsk. På Vinterlys viste dei den enkle oppsetjinga Tiedtjie (Mamma), om ei sørsamisk seksåring (Marja Lisa Thomasson) som på 1990-talet blir send på internatskule langt heimanfrå for å lære det foreldra ikkje fekk lære på skulen – samisk språk og kultur. Det blir sju tunge skuleår med sterk heimlengt, og den kulturelle indoktrineringa får motsett verknad: I dag talar jenta norsk. Det kan vera til ettertanke for nokon kvar.

Mikroteater

Det Norske Mikroteatret:

Blodig alvor

Dramatikar: Yasmina Reza
Omsetjar: Christine Amadou
Regissør: Peder Hamdahl Næss
Med Vanessa Borgli, Rudy Claes, Jonathan Espolin-Johnson og Jesper Malm

Ei ny teaterform har dukka opp her heime: mikroteater. Den oslobaserte gruppa Det Norske Mikroteatret har spesialisert seg på å finne scenestykke dei kan spele i private heimar. Til Mo kom dei med den moderne klassikaren Blodig alvor av Yasmina Reza. Stykket handlar om eit ektepar som oppsøkjer eit anna ektepar fordi son til det eine paret har slått son til det andre. No skal det ordnast opp i siviliserte former. I staden blir det krig på kniven.

For oss som sat benka i ei framand stove, var det ei oppleving å komme så tett innpå aktørane at vi kunne ha blanda oss inn i konflikten. Også for skodespelarane vil eg tru at det må ha vore spesielt å ha publikum på fanget, så å seie. Ei svært god framsyning.

Ei kvinne med begjær

Turnéteatret i Trøndelag:

Skam deg, Mayliss

Av Elsie Johannsson
Regi: Marika Lagercrantz
Scenografi og kostymedesign: Hans Petter Harboe
Med Liv Hege Nylund

Skodespelar Liv Hege Nylund har passert dei sytti og markerer det med ein tankevekkjande og godt framført monolog, Skam deg, Mayliss av Elsie Johannsson. Ho speler ei enkje som har vore i arbeid heile livet, men som var gift med ein langt eldre mann som ikkje kunne gi henne det ho ønskte seksuelt.

No har ho hatt ein handverkar i huset og opplevd ei så sterk erotisk oppvakning at ho «blei tend av verktykassa hans». Ho lengtar hysterisk etter ein mann å vere saman med. Ho har lyst å kontakte handverkaren, men synest det er pinleg, så då blir det denne sjølvplaginga og kampen mot skamkjensla …

Det unemnelege

Dokumentar:

Man er først og fremst menneske

Konsept, manus og regi: Aimée V. Kaspersen
Med Sindre J. Karlsholm, Emilie Mordal, Amalie Sofie Ibsen Jensen

Aimée Kaspersen har djupneintervjua tre personar som har vore utsette for overgrep i barne- og ungdomsåra. På grunnlag av det dei fortel, og samanstilt med ein del statistikk, andre fakta og utdrag frå skjønnlitterære tekstar, har ho laga dokumentarframsyninga Man er først og fremst menneske – et vitnesbyrd. Der er ikkje sjølve overgrepet hovudsaka, men dei ulike etterverknadene og korleis dei tre informantane sjølve stiller seg til dei vonde minna. Tre skodespelarar – to kvinner og ein mann – gir liv til personane. Nettopp fordi stykket ikkje går direkte på problematikken, blir verknaden desto sterkare.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Minoritetsteater

Åarjelhsaemien Teatere:

Tiedtjie

Manus og regi: Ane Aass

Hovudrolle: Marja Lisa Thomasson
Dansar: Erlend Audestad Danielsen
Joikar: Charlotta Kappfjell
Perkusjonist: Tor Haugerud

Beiavváš er ikkje det einaste samiske teateret her i landet. I Mo i Rana held Åarjelhsaemien Teatere, eller Sørsamisk teater, til. Dei representerer eit språk som så få menneske snakkar at dei må spele på norsk. På Vinterlys viste dei den enkle oppsetjinga Tiedtjie (Mamma), om ei sørsamisk seksåring (Marja Lisa Thomasson) som på 1990-talet blir send på internatskule langt heimanfrå for å lære det foreldra ikkje fekk lære på skulen – samisk språk og kultur. Det blir sju tunge skuleår med sterk heimlengt, og den kulturelle indoktrineringa får motsett verknad: I dag talar jenta norsk. Det kan vera til ettertanke for nokon kvar.

Mikroteater

Det Norske Mikroteatret:

Blodig alvor

Dramatikar: Yasmina Reza
Omsetjar: Christine Amadou
Regissør: Peder Hamdahl Næss
Med Vanessa Borgli, Rudy Claes, Jonathan Espolin-Johnson og Jesper Malm

Ei ny teaterform har dukka opp her heime: mikroteater. Den oslobaserte gruppa Det Norske Mikroteatret har spesialisert seg på å finne scenestykke dei kan spele i private heimar. Til Mo kom dei med den moderne klassikaren Blodig alvor av Yasmina Reza. Stykket handlar om eit ektepar som oppsøkjer eit anna ektepar fordi son til det eine paret har slått son til det andre. No skal det ordnast opp i siviliserte former. I staden blir det krig på kniven.

For oss som sat benka i ei framand stove, var det ei oppleving å komme så tett innpå aktørane at vi kunne ha blanda oss inn i konflikten. Også for skodespelarane vil eg tru at det må ha vore spesielt å ha publikum på fanget, så å seie. Ei svært god framsyning.

Ei kvinne med begjær

Turnéteatret i Trøndelag:

Skam deg, Mayliss

Av Elsie Johannsson
Regi: Marika Lagercrantz
Scenografi og kostymedesign: Hans Petter Harboe
Med Liv Hege Nylund

Skodespelar Liv Hege Nylund har passert dei sytti og markerer det med ein tankevekkjande og godt framført monolog, Skam deg, Mayliss av Elsie Johannsson. Ho speler ei enkje som har vore i arbeid heile livet, men som var gift med ein langt eldre mann som ikkje kunne gi henne det ho ønskte seksuelt.

No har ho hatt ein handverkar i huset og opplevd ei så sterk erotisk oppvakning at ho «blei tend av verktykassa hans». Ho lengtar hysterisk etter ein mann å vere saman med. Ho har lyst å kontakte handverkaren, men synest det er pinleg, så då blir det denne sjølvplaginga og kampen mot skamkjensla …

Det unemnelege

Dokumentar:

Man er først og fremst menneske

Konsept, manus og regi: Aimée V. Kaspersen
Med Sindre J. Karlsholm, Emilie Mordal, Amalie Sofie Ibsen Jensen

Aimée Kaspersen har djupneintervjua tre personar som har vore utsette for overgrep i barne- og ungdomsåra. På grunnlag av det dei fortel, og samanstilt med ein del statistikk, andre fakta og utdrag frå skjønnlitterære tekstar, har ho laga dokumentarframsyninga Man er først og fremst menneske – et vitnesbyrd. Der er ikkje sjølve overgrepet hovudsaka, men dei ulike etterverknadene og korleis dei tre informantane sjølve stiller seg til dei vonde minna. Tre skodespelarar – to kvinner og ein mann – gir liv til personane. Nettopp fordi stykket ikkje går direkte på problematikken, blir verknaden desto sterkare.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.

SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.

Foto: Kalkmalerier.dk

Kultur
Ottar Grepstad

Skriveskule ved Nilen

Skrifthistorier: Ottar Grepstad skriv om makta i skrift gjennom tusenår.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis