Ånd og ande
Dei nederlandske musikarane får Bachs kyrkjemusikk til å bløma.
Martin Luther (1483–1546) forkledd som «Junker Jörg» på flukt frå keisaren. Portrett frå 1521.
Standardinnspelinga
Johann Sebastian Bach, Johann Christoph Bach:
Bach & Luther
Gesualdo Consort Amsterdam; Musica Amphion.
Etcetra 2012
Eit klassisk musikkalbum kan setjast saman på ymse vis. Éin måte er å ordna repertoaret slik at det svarar til den opphavlege framføringssituasjonen, noko som er mest aktuelt for verk som i utgangspunktet ikkje var konsertmusikk.
Albumserien «Bach in context» frå 2010-åra, som var eit samarbeid mellom vokalgruppa Gesualdo Consort Amsterdam og instrumentalgruppa Musica Amphion, avla CD-ar som lukkast med dette konseptet i høve Johann Sebastian Bachs (1685–1750) kyrkjemusikk. Dei to nederlandske ensembla greidde her å kveikja interessa til lyttarane ved å gjenskapa framføringssituasjonane Bach stod i som kyrkjemusikar. Me får med andre ord Bachs orgel-, orkester- og vokalkomposisjonar i den liturgiske samanhengen som samtidas lutherske gudsteneste føresette.
Gåve frå Gud
Albumet Bach & Luther frå 2012 opna augo mine for den interessante albumserien. Han gjer klart at det å karakterisera ei luthersk gudsteneste som ei «utanommusikalsk» handling er unyansert. Musikken var ein strukturberande del av lutherske gudstenester (ulikt dei reformerte gudstenestene i tradisjonen etter Ulrich Zwingli og Johannes Calvin, som enten var musikklause eller berre med enkel salmesong).
Luther oppfatta nemleg trua, songen og spelet som uløyseleg knytte til kvarandre, jamfør den seinantikke kyrkjefaderen Augustin, som omtala musikken som donum Dei, ei gåve frå Gud. «Die Noten machen den Text lebendig!» – «Notane gjev liv til teksten!» – les me i ein av Luthers «bordtalar». Guds ord skulle altså ikkje berre lesast, men høyrast, for det var musikken som gav ordet ånd og ande.
Stort orgel
Dei to hovudverka på plata er kantatar bygde på Luther-salmane «Christ lag in Todesbanden» (kantate nr. 4) og «Ein feste Burg ist unser Gott» (kantate nr. 80). Den sistnemnde, på norsk «Vår Gud han er så fast ei borg», er vel den mest kjende av alle Luthers salmar. Men som opning og avslutning er der rein orgelmusikk, nemleg den store, såkalla «doriske» Toccata og fuge i d-moll, BWV 538, som blir energisk spelt av Leo van Doeselaar på det praktfulle instrumentet Gottfried Silbermann bygde i St. Georgenkirche i den saksiske småbyen Glauchau i 1730.
Heile albumet er faktisk spelt inn i St. Georgenkirche, med det store barokkorgelet som kraftfullt akkompagnement. Det er spesielt, for til kantatebruk nyttar ein i dag vanlegvis mindre, portable orgel. Til sin rett kjem den malmfulle orgelklangen særleg i opningssatsen til kantate nr. 80, der organisten spelar melodien til dei ulike verselinene i bassen.
På denne plata innfrir både konseptet og tolkinga. Særleg godt likar eg framføringa av kantate nr. 4, der tempoet i dei fleste innspelingar enten er for hektisk eller for sedat. Her har ensembleleiarane Pieter-Jan Belder og Harry van der Kamp funne ei mellomløysing som får Bachs uvanleg kompakte komposisjon til å bløma.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Johann Sebastian Bach, Johann Christoph Bach:
Bach & Luther
Gesualdo Consort Amsterdam; Musica Amphion.
Etcetra 2012
Eit klassisk musikkalbum kan setjast saman på ymse vis. Éin måte er å ordna repertoaret slik at det svarar til den opphavlege framføringssituasjonen, noko som er mest aktuelt for verk som i utgangspunktet ikkje var konsertmusikk.
Albumserien «Bach in context» frå 2010-åra, som var eit samarbeid mellom vokalgruppa Gesualdo Consort Amsterdam og instrumentalgruppa Musica Amphion, avla CD-ar som lukkast med dette konseptet i høve Johann Sebastian Bachs (1685–1750) kyrkjemusikk. Dei to nederlandske ensembla greidde her å kveikja interessa til lyttarane ved å gjenskapa framføringssituasjonane Bach stod i som kyrkjemusikar. Me får med andre ord Bachs orgel-, orkester- og vokalkomposisjonar i den liturgiske samanhengen som samtidas lutherske gudsteneste føresette.
Gåve frå Gud
Albumet Bach & Luther frå 2012 opna augo mine for den interessante albumserien. Han gjer klart at det å karakterisera ei luthersk gudsteneste som ei «utanommusikalsk» handling er unyansert. Musikken var ein strukturberande del av lutherske gudstenester (ulikt dei reformerte gudstenestene i tradisjonen etter Ulrich Zwingli og Johannes Calvin, som enten var musikklause eller berre med enkel salmesong).
Luther oppfatta nemleg trua, songen og spelet som uløyseleg knytte til kvarandre, jamfør den seinantikke kyrkjefaderen Augustin, som omtala musikken som donum Dei, ei gåve frå Gud. «Die Noten machen den Text lebendig!» – «Notane gjev liv til teksten!» – les me i ein av Luthers «bordtalar». Guds ord skulle altså ikkje berre lesast, men høyrast, for det var musikken som gav ordet ånd og ande.
Stort orgel
Dei to hovudverka på plata er kantatar bygde på Luther-salmane «Christ lag in Todesbanden» (kantate nr. 4) og «Ein feste Burg ist unser Gott» (kantate nr. 80). Den sistnemnde, på norsk «Vår Gud han er så fast ei borg», er vel den mest kjende av alle Luthers salmar. Men som opning og avslutning er der rein orgelmusikk, nemleg den store, såkalla «doriske» Toccata og fuge i d-moll, BWV 538, som blir energisk spelt av Leo van Doeselaar på det praktfulle instrumentet Gottfried Silbermann bygde i St. Georgenkirche i den saksiske småbyen Glauchau i 1730.
Heile albumet er faktisk spelt inn i St. Georgenkirche, med det store barokkorgelet som kraftfullt akkompagnement. Det er spesielt, for til kantatebruk nyttar ein i dag vanlegvis mindre, portable orgel. Til sin rett kjem den malmfulle orgelklangen særleg i opningssatsen til kantate nr. 80, der organisten spelar melodien til dei ulike verselinene i bassen.
På denne plata innfrir både konseptet og tolkinga. Særleg godt likar eg framføringa av kantate nr. 4, der tempoet i dei fleste innspelingar enten er for hektisk eller for sedat. Her har ensembleleiarane Pieter-Jan Belder og Harry van der Kamp funne ei mellomløysing som får Bachs uvanleg kompakte komposisjon til å bløma.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.