Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Ank og otte

Mørk og Gimse framfører fire av 1900-talets fremste cellosonatar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Benjamin Britten (1913–1976) saman med læraren Frank Bridge (1879–1941).

Benjamin Britten (1913–1976) saman med læraren Frank Bridge (1879–1941).

Benjamin Britten (1913–1976) saman med læraren Frank Bridge (1879–1941).

Benjamin Britten (1913–1976) saman med læraren Frank Bridge (1879–1941).

2953
20221104
2953
20221104

CD

Bridge, Debussy, Janácek, Britten:

Cello Sonatas

Truls Mørk, cello; Håvard Gimse, klaver. Alpha 2022

Det er ein elegisk grunntone i musikken som to av Noregs fremste musikarar, Truls Mørk og Håvard Gimse, presenterer på sitt nye album Cello Sonatas. Her får me 1900-tals­musikk av to engelskmenn, ein franskmann og ein tsjekkar – høvesvis Frank Bridge, Benjamin Britten, Claude Debussy (1862–1918) og Leoš Janácek (1854–1928).

Historisk kan dei fire opusa delast inn i to bolkar. To er komponerte under fyrste verdskrigen, som reaksjon på frykta og meiningsløysa komponistane kjende på då. Dei to andre blei til før og etter krigen.

Bridge og Britten

For Bridge var «The Great War» ein cesur, både personleg og kunstnarleg. Før krigen hadde han komponert i den seinromantiske stilen, som det engelske publikummet elska. Etterpå vende han seg mot eit krassare, meir dissonerande ekspresjonistisk uttrykk – noko som kosta han publikummet.

Cellosonate i d-moll, H. 125, som blei til mellom 1913 og 1917, syner denne utviklinga. Fyrstesatsen er så svermande lyrisk som berre tiår med fred og framgang kan avla. Den ustanselege songen i celloen blir livfullt framført av Mørk, medan det klanglege bakteppet – eit yr av akkordtonar i klaveret – blir halde oppe med stor energi av Gimse. Andresatsen, som blei komponert under krigen, har mindre skjønnklang. I det snøgge midtpartiet «Scherzo» får musikarane til ein atmosfære av ank og otte som høver godt til det pianisten som urframførte verket skreiv om komponisten: at han «fortvila av meiningsløysa ved krigen vandra kvilelaust kring i Kensingtons gater nattetid, utan evne til å finna ro og søvn».

Bridge kjenner eg fyrst og fremst som Brittens lærar. Begge var dei pasifistar, og begge var dei prega av ein verdskrig – for Brittens del den andre verdskrigen, då han som kompromisslaus pasifist måtte tola beisk kritikk. Den store, femdelte Cellosonate i C-dur, op. 65, skreiv han til den russiske stjernecellisten Mstislav Rostropovitsj i 1961. Mørk og Gimse får godt fram spennvidda i kjensleuttrykk som Britten her presenterer. Særleg likar eg tolkinga av andresatsen Scherzo-Pizzicato, der samspelet slår gneistar.

Debussy og Janácek

Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet var at han slutta å komponera. Men det varte ikkje lenge: «Det var feigskap å berre tenkja på det gruvsame», skreiv han seinare, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Den fyrste av seks instrumentalsonatar var Cellosonate i d-moll, L. 135, frå 1915, som han gav ut under namnet «Claude Debussy, musicien français».

Både her og i Janáceks stykke Pohádka («eventyr») – det eldste og einaste verket som ikkje ber tittelen «sonate», men vel kan kallast det – demonstrerer Mørk sin karakteristiske legatoteknikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Bridge, Debussy, Janácek, Britten:

Cello Sonatas

Truls Mørk, cello; Håvard Gimse, klaver. Alpha 2022

Det er ein elegisk grunntone i musikken som to av Noregs fremste musikarar, Truls Mørk og Håvard Gimse, presenterer på sitt nye album Cello Sonatas. Her får me 1900-tals­musikk av to engelskmenn, ein franskmann og ein tsjekkar – høvesvis Frank Bridge, Benjamin Britten, Claude Debussy (1862–1918) og Leoš Janácek (1854–1928).

Historisk kan dei fire opusa delast inn i to bolkar. To er komponerte under fyrste verdskrigen, som reaksjon på frykta og meiningsløysa komponistane kjende på då. Dei to andre blei til før og etter krigen.

Bridge og Britten

For Bridge var «The Great War» ein cesur, både personleg og kunstnarleg. Før krigen hadde han komponert i den seinromantiske stilen, som det engelske publikummet elska. Etterpå vende han seg mot eit krassare, meir dissonerande ekspresjonistisk uttrykk – noko som kosta han publikummet.

Cellosonate i d-moll, H. 125, som blei til mellom 1913 og 1917, syner denne utviklinga. Fyrstesatsen er så svermande lyrisk som berre tiår med fred og framgang kan avla. Den ustanselege songen i celloen blir livfullt framført av Mørk, medan det klanglege bakteppet – eit yr av akkordtonar i klaveret – blir halde oppe med stor energi av Gimse. Andresatsen, som blei komponert under krigen, har mindre skjønnklang. I det snøgge midtpartiet «Scherzo» får musikarane til ein atmosfære av ank og otte som høver godt til det pianisten som urframførte verket skreiv om komponisten: at han «fortvila av meiningsløysa ved krigen vandra kvilelaust kring i Kensingtons gater nattetid, utan evne til å finna ro og søvn».

Bridge kjenner eg fyrst og fremst som Brittens lærar. Begge var dei pasifistar, og begge var dei prega av ein verdskrig – for Brittens del den andre verdskrigen, då han som kompromisslaus pasifist måtte tola beisk kritikk. Den store, femdelte Cellosonate i C-dur, op. 65, skreiv han til den russiske stjernecellisten Mstislav Rostropovitsj i 1961. Mørk og Gimse får godt fram spennvidda i kjensleuttrykk som Britten her presenterer. Særleg likar eg tolkinga av andresatsen Scherzo-Pizzicato, der samspelet slår gneistar.

Debussy og Janácek

Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet var at han slutta å komponera. Men det varte ikkje lenge: «Det var feigskap å berre tenkja på det gruvsame», skreiv han seinare, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Den fyrste av seks instrumentalsonatar var Cellosonate i d-moll, L. 135, frå 1915, som han gav ut under namnet «Claude Debussy, musicien français».

Både her og i Janáceks stykke Pohádka («eventyr») – det eldste og einaste verket som ikkje ber tittelen «sonate», men vel kan kallast det – demonstrerer Mørk sin karakteristiske legatoteknikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis