Ank og otte
Mørk og Gimse framfører fire av 1900-talets fremste cellosonatar.
Benjamin Britten (1913–1976) saman med læraren Frank Bridge (1879–1941).
CD
Bridge, Debussy, Janácek, Britten:
Cello Sonatas
Truls Mørk, cello; Håvard Gimse, klaver. Alpha 2022
Det er ein elegisk grunntone i musikken som to av Noregs fremste musikarar, Truls Mørk og Håvard Gimse, presenterer på sitt nye album Cello Sonatas. Her får me 1900-talsmusikk av to engelskmenn, ein franskmann og ein tsjekkar – høvesvis Frank Bridge, Benjamin Britten, Claude Debussy (1862–1918) og Leoš Janácek (1854–1928).
Historisk kan dei fire opusa delast inn i to bolkar. To er komponerte under fyrste verdskrigen, som reaksjon på frykta og meiningsløysa komponistane kjende på då. Dei to andre blei til før og etter krigen.
Bridge og Britten
For Bridge var «The Great War» ein cesur, både personleg og kunstnarleg. Før krigen hadde han komponert i den seinromantiske stilen, som det engelske publikummet elska. Etterpå vende han seg mot eit krassare, meir dissonerande ekspresjonistisk uttrykk – noko som kosta han publikummet.
Cellosonate i d-moll, H. 125, som blei til mellom 1913 og 1917, syner denne utviklinga. Fyrstesatsen er så svermande lyrisk som berre tiår med fred og framgang kan avla. Den ustanselege songen i celloen blir livfullt framført av Mørk, medan det klanglege bakteppet – eit yr av akkordtonar i klaveret – blir halde oppe med stor energi av Gimse. Andresatsen, som blei komponert under krigen, har mindre skjønnklang. I det snøgge midtpartiet «Scherzo» får musikarane til ein atmosfære av ank og otte som høver godt til det pianisten som urframførte verket skreiv om komponisten: at han «fortvila av meiningsløysa ved krigen vandra kvilelaust kring i Kensingtons gater nattetid, utan evne til å finna ro og søvn».
Bridge kjenner eg fyrst og fremst som Brittens lærar. Begge var dei pasifistar, og begge var dei prega av ein verdskrig – for Brittens del den andre verdskrigen, då han som kompromisslaus pasifist måtte tola beisk kritikk. Den store, femdelte Cellosonate i C-dur, op. 65, skreiv han til den russiske stjernecellisten Mstislav Rostropovitsj i 1961. Mørk og Gimse får godt fram spennvidda i kjensleuttrykk som Britten her presenterer. Særleg likar eg tolkinga av andresatsen Scherzo-Pizzicato, der samspelet slår gneistar.
Debussy og Janácek
Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet var at han slutta å komponera. Men det varte ikkje lenge: «Det var feigskap å berre tenkja på det gruvsame», skreiv han seinare, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Den fyrste av seks instrumentalsonatar var Cellosonate i d-moll, L. 135, frå 1915, som han gav ut under namnet «Claude Debussy, musicien français».
Både her og i Janáceks stykke Pohádka («eventyr») – det eldste og einaste verket som ikkje ber tittelen «sonate», men vel kan kallast det – demonstrerer Mørk sin karakteristiske legatoteknikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Bridge, Debussy, Janácek, Britten:
Cello Sonatas
Truls Mørk, cello; Håvard Gimse, klaver. Alpha 2022
Det er ein elegisk grunntone i musikken som to av Noregs fremste musikarar, Truls Mørk og Håvard Gimse, presenterer på sitt nye album Cello Sonatas. Her får me 1900-talsmusikk av to engelskmenn, ein franskmann og ein tsjekkar – høvesvis Frank Bridge, Benjamin Britten, Claude Debussy (1862–1918) og Leoš Janácek (1854–1928).
Historisk kan dei fire opusa delast inn i to bolkar. To er komponerte under fyrste verdskrigen, som reaksjon på frykta og meiningsløysa komponistane kjende på då. Dei to andre blei til før og etter krigen.
Bridge og Britten
For Bridge var «The Great War» ein cesur, både personleg og kunstnarleg. Før krigen hadde han komponert i den seinromantiske stilen, som det engelske publikummet elska. Etterpå vende han seg mot eit krassare, meir dissonerande ekspresjonistisk uttrykk – noko som kosta han publikummet.
Cellosonate i d-moll, H. 125, som blei til mellom 1913 og 1917, syner denne utviklinga. Fyrstesatsen er så svermande lyrisk som berre tiår med fred og framgang kan avla. Den ustanselege songen i celloen blir livfullt framført av Mørk, medan det klanglege bakteppet – eit yr av akkordtonar i klaveret – blir halde oppe med stor energi av Gimse. Andresatsen, som blei komponert under krigen, har mindre skjønnklang. I det snøgge midtpartiet «Scherzo» får musikarane til ein atmosfære av ank og otte som høver godt til det pianisten som urframførte verket skreiv om komponisten: at han «fortvila av meiningsløysa ved krigen vandra kvilelaust kring i Kensingtons gater nattetid, utan evne til å finna ro og søvn».
Bridge kjenner eg fyrst og fremst som Brittens lærar. Begge var dei pasifistar, og begge var dei prega av ein verdskrig – for Brittens del den andre verdskrigen, då han som kompromisslaus pasifist måtte tola beisk kritikk. Den store, femdelte Cellosonate i C-dur, op. 65, skreiv han til den russiske stjernecellisten Mstislav Rostropovitsj i 1961. Mørk og Gimse får godt fram spennvidda i kjensleuttrykk som Britten her presenterer. Særleg likar eg tolkinga av andresatsen Scherzo-Pizzicato, der samspelet slår gneistar.
Debussy og Janácek
Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet var at han slutta å komponera. Men det varte ikkje lenge: «Det var feigskap å berre tenkja på det gruvsame», skreiv han seinare, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Den fyrste av seks instrumentalsonatar var Cellosonate i d-moll, L. 135, frå 1915, som han gav ut under namnet «Claude Debussy, musicien français».
Både her og i Janáceks stykke Pohádka («eventyr») – det eldste og einaste verket som ikkje ber tittelen «sonate», men vel kan kallast det – demonstrerer Mørk sin karakteristiske legatoteknikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen