Arrangert fantasi
Romantikarar tørsta etter Mozart i moll.
Reinhard Goebel var, før han blei orkesterdirigent, ein av 1900-talets leiande barokkfiolinistar.
Foto: Wolf Silveri
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
New Mozart Vol. 2
Mozarteumorchester Salzburg; dir.: Reinhard Goebel. Sony 2022
Det er litt stråmannargumentasjon over dirigenten Reinhard Goebels’ djuptgåande, fotnoteutstyrte tekst i omslagsheftet til New Mozart Vol. 2. (16 fotnotar i éin slik tekst må vera rekord.) Albumet inneheld klaver- og kammermusikk av Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) som er arrangert for stort orkester og her blir godt framført av Mozarteumorchester Salzburg.
I musikken tyder å «arrangera» å leggja eit musikkstykke til rette for andre instrument enn dei komponisten opphaveleg skreiv for. Orkesterarrangement var vanlege på slutten av 1800-talet og i byrjinga av 1900-talet, men i «vår autentisitetsfokuserte tid» har slik praksis kome i vanry, skriv Goebel – utan å spesifisera kven som ser på det som «kitschy overgrep» mot originalverket. For min del tykkjer eg at arrangement kan vera interessante, særleg når dei er gjorde relativt kort tid etter at originalen blei til.
Det sistnemnde er tilfellet med dei to stykka på albumet. Her har Mozart-eleven Ignaz von Seyfried (1776–1841) omarbeidd lærarens musikk til ein Grande Fantasie i c-moll (1812) og ein Grande Fantasie i f-moll (1814). Korleis fungerer orkesterversjonane?
Dramatisk moll
Goebel opptrer som von Seyfrieds advokat. Han peikar på at J.S. Bach omarrangerte mange av dei eldre verka sine (til dømes cembalokonsertane), og at Mozart arrangerte Händels barokke oratorium til sitt wienerklassiske orkester. Von Seyfrieds gjerning må sjåast i denne tradisjonen. Han ville formidla Mozarts verk til ei ny tid. I romantikken tørsta ein nemleg etter mozartsk orkestermusikk i moll. Romantikarane elska moll, medan wienerklassikarar som Mozart hadde komponert mest i berre dur – av hans kring 50 symfoniar går berre to i moll.
Dramatisk og tidvis dyster moll dominerer difor von Seyfrieds Mozart-omarbeidingar. Det som opphaveleg var klaververk, kling overraskande bra i orkesterform, særleg andresatsen i von Seyfrieds c-mollfantasi, som byggjer på fyrstesatsen i Mozarts 14. klaversonate, KV 457. Tutti-passasjane (med heile orkesteret) er potente, og der det i klaverversjonen er svake ekko i det høge registeret, nyttar von Seyfried treblåsarar som berre styrkjer ekkoeffekten. Det kling ikkje tvunge, men heilt naturleg.
Kvasiarkaisk
Arrangøren kan likevel gå over streken. Når han endrar sjølve den kompositoriske teksturen, går det gale. Me høyrer det i sistesatsen i f-mollfantasien, som byggjer på Mozarts orgelfantasi, KV 608, ein sats som blir staseleg musisert av Mozarteumorchester Salzburg (vibratolause strykarar og høgt tempo). Slutten av satsen, som i Mozarts original er i rasande f-moll, har von Seyfried endra til idyllisk F-dur. Og det som verre er: Han har lagt til nokre inkjeseiande taktar med kvasiarkaiske melodiske flosklar. Mozartsk alvor degenererer her til harmlaus rokokkonips.
Men slike inngrep øydelegg ikkje heilskapsinntrykket. Under Goebels taktstokk er von Seyfrieds arrangement stort sett ein fryd å lytta til.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
New Mozart Vol. 2
Mozarteumorchester Salzburg; dir.: Reinhard Goebel. Sony 2022
Det er litt stråmannargumentasjon over dirigenten Reinhard Goebels’ djuptgåande, fotnoteutstyrte tekst i omslagsheftet til New Mozart Vol. 2. (16 fotnotar i éin slik tekst må vera rekord.) Albumet inneheld klaver- og kammermusikk av Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) som er arrangert for stort orkester og her blir godt framført av Mozarteumorchester Salzburg.
I musikken tyder å «arrangera» å leggja eit musikkstykke til rette for andre instrument enn dei komponisten opphaveleg skreiv for. Orkesterarrangement var vanlege på slutten av 1800-talet og i byrjinga av 1900-talet, men i «vår autentisitetsfokuserte tid» har slik praksis kome i vanry, skriv Goebel – utan å spesifisera kven som ser på det som «kitschy overgrep» mot originalverket. For min del tykkjer eg at arrangement kan vera interessante, særleg når dei er gjorde relativt kort tid etter at originalen blei til.
Det sistnemnde er tilfellet med dei to stykka på albumet. Her har Mozart-eleven Ignaz von Seyfried (1776–1841) omarbeidd lærarens musikk til ein Grande Fantasie i c-moll (1812) og ein Grande Fantasie i f-moll (1814). Korleis fungerer orkesterversjonane?
Dramatisk moll
Goebel opptrer som von Seyfrieds advokat. Han peikar på at J.S. Bach omarrangerte mange av dei eldre verka sine (til dømes cembalokonsertane), og at Mozart arrangerte Händels barokke oratorium til sitt wienerklassiske orkester. Von Seyfrieds gjerning må sjåast i denne tradisjonen. Han ville formidla Mozarts verk til ei ny tid. I romantikken tørsta ein nemleg etter mozartsk orkestermusikk i moll. Romantikarane elska moll, medan wienerklassikarar som Mozart hadde komponert mest i berre dur – av hans kring 50 symfoniar går berre to i moll.
Dramatisk og tidvis dyster moll dominerer difor von Seyfrieds Mozart-omarbeidingar. Det som opphaveleg var klaververk, kling overraskande bra i orkesterform, særleg andresatsen i von Seyfrieds c-mollfantasi, som byggjer på fyrstesatsen i Mozarts 14. klaversonate, KV 457. Tutti-passasjane (med heile orkesteret) er potente, og der det i klaverversjonen er svake ekko i det høge registeret, nyttar von Seyfried treblåsarar som berre styrkjer ekkoeffekten. Det kling ikkje tvunge, men heilt naturleg.
Kvasiarkaisk
Arrangøren kan likevel gå over streken. Når han endrar sjølve den kompositoriske teksturen, går det gale. Me høyrer det i sistesatsen i f-mollfantasien, som byggjer på Mozarts orgelfantasi, KV 608, ein sats som blir staseleg musisert av Mozarteumorchester Salzburg (vibratolause strykarar og høgt tempo). Slutten av satsen, som i Mozarts original er i rasande f-moll, har von Seyfried endra til idyllisk F-dur. Og det som verre er: Han har lagt til nokre inkjeseiande taktar med kvasiarkaiske melodiske flosklar. Mozartsk alvor degenererer her til harmlaus rokokkonips.
Men slike inngrep øydelegg ikkje heilskapsinntrykket. Under Goebels taktstokk er von Seyfrieds arrangement stort sett ein fryd å lytta til.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.