JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Barbarisk venleik

Les Musiciens de Saint-Julien spelar Telemann ekstra polsk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det franske barokkorkesteret Les Musiciens de Saint-Julien.

Det franske barokkorkesteret Les Musiciens de Saint-Julien.

Foto: Jean-Baptiste Millot

Det franske barokkorkesteret Les Musiciens de Saint-Julien.

Det franske barokkorkesteret Les Musiciens de Saint-Julien.

Foto: Jean-Baptiste Millot

2857
20231201
2857
20231201

CD

Georg Philipp Telemann:

Beauté barbare

Les Musiciens de Saint-Julien; fløyte og leiing: François Lazarevitch. Alpha 2023

Tradisjonelt finst der vel to grunnleggjande måtar å tilnærma seg folkemusikken på for ein klassisk komponist. Ein kan enten skriva verk som er stilistisk inspirerte av folkemelodiar, slik Edvard Grieg gjorde det i den springaraktige sistesatsen i klaverkonserten sin. Eller ein kan ta utgangspunkt i (meir eller mindre) nøyaktige transkripsjonar av genuin folkemusikk, slik Grieg fekk det så godt til i Slåtter, op. 72, der han laga klavermusikk av hardingfeleslåttane til meisterspelemannen Knut Johannesen Dale.

Frankofil greve

Georg Philipp Telemann (1681–1767) soknar hovudsakleg til den fyrstnemnde kategorien tonekunstnarar. Han var utan tvil den tyske barokkomponisten som lét seg inspirera mest av folkemusikk, særleg den polske. I ein av sjølvbiografiane skriv han om tida som hoffkapellmeister i Sorau i Schlesien (dagens Zary i Polen) kring 1705:

Greven hadde vore i Frankrike og blitt frankofil, og hoffmusikken skulle difor vera i fransk stil. Den musikalske kameleonen Telemann leverte – som alltid – det herren bad om, særleg i form av franske orkestersuitar, som han laga hundrevis av. Men det som prega han mest i Sorau, var oppdaginga av «den sanne barbariske venleiken til den polske og hanakiske musikken». I orkestersuitane finn me – etter den obligatoriske franske ouverturen – satsnamn som «Moskovittane» og «Janitsjarane».

Serbisk trefløyte

Det er denne «barbariske venleiken» som har gjeve tittel til det franske orkesteret Les Musiciens de Saint-Juliens nye album Beauté barbare. Den fløytespelande ensembleleiaren François Lazarevitch gjev oss Telemanns polskinspirerte kunstmusikk – her spelt på ekstra polsk vis – blanda med «ekte» austeuropeisk folkemusikk frå byrjinga av 1700-talet. I tillegg til klassiske instrument høyrer me også sekkepipe og cimbalom, eit flatt strengeinstrument som blir slått på med små klubber, og ei serbisk trefløyte traktert av Lazarevitch sjølv.

Plata er ikkje noko for tidlegmusikkpuristar. Men ho er artig å lytta til (med unntak av spora som læt påteke jazzprega; dette blir éin stilingrediens for mykje). Særleg likar eg «oppsprita» suitesatsar som «Les janissaires», der trommer og cymbal går amok, og «Rondo Hanaquoise», der den serbiske trefløyta skapar eit fyrverkeri av lynsnare ornament.

Lazarevitch er elles open om at målet hans med innspelinga ikkje er å rekonstruera den faktiske musikken som Telemann lét seg inspirera av i polske kneiper og vertshus i 1705 – den komponisten meinte «på åtte dagar kunne forsyna ein merksam lyttar med nok musikalske påhitt for eit heilt liv».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Philipp Telemann:

Beauté barbare

Les Musiciens de Saint-Julien; fløyte og leiing: François Lazarevitch. Alpha 2023

Tradisjonelt finst der vel to grunnleggjande måtar å tilnærma seg folkemusikken på for ein klassisk komponist. Ein kan enten skriva verk som er stilistisk inspirerte av folkemelodiar, slik Edvard Grieg gjorde det i den springaraktige sistesatsen i klaverkonserten sin. Eller ein kan ta utgangspunkt i (meir eller mindre) nøyaktige transkripsjonar av genuin folkemusikk, slik Grieg fekk det så godt til i Slåtter, op. 72, der han laga klavermusikk av hardingfeleslåttane til meisterspelemannen Knut Johannesen Dale.

Frankofil greve

Georg Philipp Telemann (1681–1767) soknar hovudsakleg til den fyrstnemnde kategorien tonekunstnarar. Han var utan tvil den tyske barokkomponisten som lét seg inspirera mest av folkemusikk, særleg den polske. I ein av sjølvbiografiane skriv han om tida som hoffkapellmeister i Sorau i Schlesien (dagens Zary i Polen) kring 1705:

Greven hadde vore i Frankrike og blitt frankofil, og hoffmusikken skulle difor vera i fransk stil. Den musikalske kameleonen Telemann leverte – som alltid – det herren bad om, særleg i form av franske orkestersuitar, som han laga hundrevis av. Men det som prega han mest i Sorau, var oppdaginga av «den sanne barbariske venleiken til den polske og hanakiske musikken». I orkestersuitane finn me – etter den obligatoriske franske ouverturen – satsnamn som «Moskovittane» og «Janitsjarane».

Serbisk trefløyte

Det er denne «barbariske venleiken» som har gjeve tittel til det franske orkesteret Les Musiciens de Saint-Juliens nye album Beauté barbare. Den fløytespelande ensembleleiaren François Lazarevitch gjev oss Telemanns polskinspirerte kunstmusikk – her spelt på ekstra polsk vis – blanda med «ekte» austeuropeisk folkemusikk frå byrjinga av 1700-talet. I tillegg til klassiske instrument høyrer me også sekkepipe og cimbalom, eit flatt strengeinstrument som blir slått på med små klubber, og ei serbisk trefløyte traktert av Lazarevitch sjølv.

Plata er ikkje noko for tidlegmusikkpuristar. Men ho er artig å lytta til (med unntak av spora som læt påteke jazzprega; dette blir éin stilingrediens for mykje). Særleg likar eg «oppsprita» suitesatsar som «Les janissaires», der trommer og cymbal går amok, og «Rondo Hanaquoise», der den serbiske trefløyta skapar eit fyrverkeri av lynsnare ornament.

Lazarevitch er elles open om at målet hans med innspelinga ikkje er å rekonstruera den faktiske musikken som Telemann lét seg inspirera av i polske kneiper og vertshus i 1705 – den komponisten meinte «på åtte dagar kunne forsyna ein merksam lyttar med nok musikalske påhitt for eit heilt liv».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis