JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Bluesen om Louis

Historia om Louis Armstrong kan aldri verte ferdig fortald.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Louis Armstrong (1901–1971) var trompetist og songar.

Louis Armstrong (1901–1971) var trompetist og songar.

Foto: Apple-TV+

Louis Armstrong (1901–1971) var trompetist og songar.

Louis Armstrong (1901–1971) var trompetist og songar.

Foto: Apple-TV+

3147
20221202
3147
20221202

Musikkdokumentar

Regi: Sacha Jenkins

Louis Armstrong’s Black & Blues

Apple TV+

Kan mitt aller første møte med jazzen ha vore trompeten og røysta til Louis Armstrong (1900–1971) ein gong i barneskulen i 1980-åra? Då yngstesonen kom heim frå skulen her for noko sidan og hadde høyrt Armstrong i ein time, prøvde eg å grave fram stunda frå minnet.

Sjølv har gutungen høyrt Armstrong fleire gonger før, i musikken til animasjonsfilmar som Wall-E (2008) og Finding Dory (2016), slik at lyden av artisten så å seie var lausriven frå biletet av han.

Eg for min del kan ikkje høyre Armstrong utan også å sjå føre meg det så ofte resirkulerte biletet av han, sveitt og smilande, med trompeten i hand – som eg først fekk sjå frå skulebenken.

Framstillinga er ladd av ikonisitet – berre prøv å google «jazz» og sjå sjølv. Armstrong er ofte mellom dei første artistane ein får høyre når ein vert introdusert for jazzmusikken – slik var det i 1980-åra, og slik er det også i dag, med mannen Duke Ellington ein gong kalla «the epitome of jazz». Leit fram eit oppslagsverk – til dømes The New Encyclopedia of Southern Culture – og du vil finne formuleringar som plasserer Armstrong som sjølve «biletet av den erketypiske jazzmannen» (som det heiter i nett det verket).

Nyansert

Det inneber sjølvsagt ikkje at historia om Louis Armstrong er ferdig fortald – snarare tvert om, noko haustens dokumentarfilm om han, Louis Armstrong’s Black & Blues, demonstrerer godt.

Regissør Sacha Jenkins fører deg lenger inn og djupare ned og maktar å nyansere og endåtil komplisere biletet av «Satchmo», som nye generasjonar ofte vil møte gjennom knappe, tungt resirkulerte arkivopptak og i reduktive musikkhistoriske klisjear.

Wynton Marsalis, som også fekk komme til orde om Armstrong i Ken Burns-serien Jazz (2001), forklarar i filmen til Jenkins at han først hata stereotypiane som omgav Armstrong «with unbelievable passion». Det var då han sjølv prøvde å spele nokre av soloane, at han for alvor såg virtuositeten. Fleire av dei som kjem til orde i Louis Armstrong’s Black & Blues, fortel om nett dette – korleis dei har oppdaga musikaren og mennesket Armstrong, så å seie trass i alle forteljingane om «den erketypiske jazzmannen».

Viktig film

Jenkins har ein fiks omgang med arkivmaterialet han deler med oss, for sjølv om mange røyster får sleppe til, vert det få snakkande hovud. Han er ikkje redd for å ta i det som er vondt eller vanskeleg, for det er uråd å tenkje på livet til Louis Armstrong utan også å ta inn over seg korleis den lovfesta segregeringa av kvite og svarte prega ikkje berre karrieren hans, men framveksten av heile den populærmusikalske tradisjonen.

Jenkins vier til dømes godt med plass til stereotypiane som vart sementerte i såkalla «minstrel shows», og Armstrongs forståing av desse, og vår forståing av han, sett frå vår eiga ofte forferdande samtid. Slik vert Louis Armstrong’s Black & Blues ein viktig film, ei forteljing som leier oss frå midten av 1800-talet og fram til i dag.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Musikkdokumentar

Regi: Sacha Jenkins

Louis Armstrong’s Black & Blues

Apple TV+

Kan mitt aller første møte med jazzen ha vore trompeten og røysta til Louis Armstrong (1900–1971) ein gong i barneskulen i 1980-åra? Då yngstesonen kom heim frå skulen her for noko sidan og hadde høyrt Armstrong i ein time, prøvde eg å grave fram stunda frå minnet.

Sjølv har gutungen høyrt Armstrong fleire gonger før, i musikken til animasjonsfilmar som Wall-E (2008) og Finding Dory (2016), slik at lyden av artisten så å seie var lausriven frå biletet av han.

Eg for min del kan ikkje høyre Armstrong utan også å sjå føre meg det så ofte resirkulerte biletet av han, sveitt og smilande, med trompeten i hand – som eg først fekk sjå frå skulebenken.

Framstillinga er ladd av ikonisitet – berre prøv å google «jazz» og sjå sjølv. Armstrong er ofte mellom dei første artistane ein får høyre når ein vert introdusert for jazzmusikken – slik var det i 1980-åra, og slik er det også i dag, med mannen Duke Ellington ein gong kalla «the epitome of jazz». Leit fram eit oppslagsverk – til dømes The New Encyclopedia of Southern Culture – og du vil finne formuleringar som plasserer Armstrong som sjølve «biletet av den erketypiske jazzmannen» (som det heiter i nett det verket).

Nyansert

Det inneber sjølvsagt ikkje at historia om Louis Armstrong er ferdig fortald – snarare tvert om, noko haustens dokumentarfilm om han, Louis Armstrong’s Black & Blues, demonstrerer godt.

Regissør Sacha Jenkins fører deg lenger inn og djupare ned og maktar å nyansere og endåtil komplisere biletet av «Satchmo», som nye generasjonar ofte vil møte gjennom knappe, tungt resirkulerte arkivopptak og i reduktive musikkhistoriske klisjear.

Wynton Marsalis, som også fekk komme til orde om Armstrong i Ken Burns-serien Jazz (2001), forklarar i filmen til Jenkins at han først hata stereotypiane som omgav Armstrong «with unbelievable passion». Det var då han sjølv prøvde å spele nokre av soloane, at han for alvor såg virtuositeten. Fleire av dei som kjem til orde i Louis Armstrong’s Black & Blues, fortel om nett dette – korleis dei har oppdaga musikaren og mennesket Armstrong, så å seie trass i alle forteljingane om «den erketypiske jazzmannen».

Viktig film

Jenkins har ein fiks omgang med arkivmaterialet han deler med oss, for sjølv om mange røyster får sleppe til, vert det få snakkande hovud. Han er ikkje redd for å ta i det som er vondt eller vanskeleg, for det er uråd å tenkje på livet til Louis Armstrong utan også å ta inn over seg korleis den lovfesta segregeringa av kvite og svarte prega ikkje berre karrieren hans, men framveksten av heile den populærmusikalske tradisjonen.

Jenkins vier til dømes godt med plass til stereotypiane som vart sementerte i såkalla «minstrel shows», og Armstrongs forståing av desse, og vår forståing av han, sett frå vår eiga ofte forferdande samtid. Slik vert Louis Armstrong’s Black & Blues ein viktig film, ei forteljing som leier oss frå midten av 1800-talet og fram til i dag.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis