Brannmeister Berlin
Det trønderske universalgeniet stod mellom to epokar i musikkhistoria.
Johann Daniel Berlin (1714–1787) var organist i Nidarosdomen. Domkyrkja er her framstilt på eit koparstikk frå 1762.
Standardinnspelinga
Johan Daniel Berlin, Johan Heinrich Berlin:
Orkestermusikk
Alexandra Opsahl, zink; Norsk Barokkorkester; fiolin og leiing: Gottfried von der Goltz. Simax 2014
For ti år sidan gav Norsk Barokkorkester ut eit album med noko så uvanleg som trøndersk barokkmusikk. Albumet har ikkje stått urørt i platehylla mi sidan den tid, for ikkje berre er musikken og musiseringa framifrå. Livshistoria til komponisten er verkeleg «verd å skriva heim om», som engelskmennene plar seia.
Som dei fleste profesjonelle musikarar i Noreg på 1700-talet ætta Johan Daniel Berlin (1714–1787) frå det tyske kulturområdet. Han kom til verda i prøyssiske Memel i dagens Litauen og gjekk i lære hjå stadsmusikanten i København. I 1737 blei han kongeleg privilegert «stadsmusicus» i Trondheim, ei stilling som innebar monopol på alle offentlege og private musikkframføringar i byen og omlandet. Tre år seinare overtok han òg organistposten i Nidarosdomen, noko som i tillegg sikra han kontroll over all kyrkjemusikk.
Brannmeister
I dag er Berlin hugsa som forfattaren av Musicaliske Elementer frå 1744, den aller fyrste musikklæreboka utgjeven i Danmark-Noreg. Men denne ambisjonsrike og vitelystne mannen var meir enn musikar. Han var Trondheims «Ober-Brandmæster» og styrar for vassverket, og i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs skriftserie publiserte han om alt frå eigne meteorologiske observasjonar til ei sjølvkonstruert treskjemaskin.
Som komponist står han mellom to epokar i musikkhistoria, nemleg seinbarokken og den førklassiske stilen som ein gjerne kallar «galant». Instrumenteringa av to verk på Norsk Barokkorkesters plate kan tena som døme.
Gammalt og nytt
Sinfonia a 5 i D-dur (spor 4–6) er i grunnen ein «moderne» solokonsert i tradisjonen etter venetianaren Vivaldi. Forvitneleg er valet av soloinstrumentet zinke, eit svakt bøygd blåseinstrument som blir gripe som ei blokkfløyte, men blåst som ein trompet. Zinken hadde si blømingstid i fyrste halvdel av 1600-talet, men på Berlins tid godt utpå 1700-talet var han gått fullstendig av moten i kunstmusikken. Å høyra dette arkaiske instrumentet – som her blir briljant traktert av Alexandra Opsahl – i så galant musikk, er like underleg som stiga inn i ein splitter ny Tesla og oppdaga ein integrert kassettspelar.
Den rake motsetninga byr Sinfonia a 8 (spor 7–9) på, som er fullt på høgd med si tid. Berlin nyttar her nemleg klarinett, eit heilt nytt instrument den gongen som sjølv ikkje store hofforkester i Tyskland og Austerrike hadde teke i bruk enno. I norsk samanheng er sinfoniaen ein milepåle, for dette er det fyrste dømet me har på klarinettbruk i orkestersamanheng her til lands.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
Johan Daniel Berlin, Johan Heinrich Berlin:
Orkestermusikk
Alexandra Opsahl, zink; Norsk Barokkorkester; fiolin og leiing: Gottfried von der Goltz. Simax 2014
For ti år sidan gav Norsk Barokkorkester ut eit album med noko så uvanleg som trøndersk barokkmusikk. Albumet har ikkje stått urørt i platehylla mi sidan den tid, for ikkje berre er musikken og musiseringa framifrå. Livshistoria til komponisten er verkeleg «verd å skriva heim om», som engelskmennene plar seia.
Som dei fleste profesjonelle musikarar i Noreg på 1700-talet ætta Johan Daniel Berlin (1714–1787) frå det tyske kulturområdet. Han kom til verda i prøyssiske Memel i dagens Litauen og gjekk i lære hjå stadsmusikanten i København. I 1737 blei han kongeleg privilegert «stadsmusicus» i Trondheim, ei stilling som innebar monopol på alle offentlege og private musikkframføringar i byen og omlandet. Tre år seinare overtok han òg organistposten i Nidarosdomen, noko som i tillegg sikra han kontroll over all kyrkjemusikk.
Brannmeister
I dag er Berlin hugsa som forfattaren av Musicaliske Elementer frå 1744, den aller fyrste musikklæreboka utgjeven i Danmark-Noreg. Men denne ambisjonsrike og vitelystne mannen var meir enn musikar. Han var Trondheims «Ober-Brandmæster» og styrar for vassverket, og i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs skriftserie publiserte han om alt frå eigne meteorologiske observasjonar til ei sjølvkonstruert treskjemaskin.
Som komponist står han mellom to epokar i musikkhistoria, nemleg seinbarokken og den førklassiske stilen som ein gjerne kallar «galant». Instrumenteringa av to verk på Norsk Barokkorkesters plate kan tena som døme.
Gammalt og nytt
Sinfonia a 5 i D-dur (spor 4–6) er i grunnen ein «moderne» solokonsert i tradisjonen etter venetianaren Vivaldi. Forvitneleg er valet av soloinstrumentet zinke, eit svakt bøygd blåseinstrument som blir gripe som ei blokkfløyte, men blåst som ein trompet. Zinken hadde si blømingstid i fyrste halvdel av 1600-talet, men på Berlins tid godt utpå 1700-talet var han gått fullstendig av moten i kunstmusikken. Å høyra dette arkaiske instrumentet – som her blir briljant traktert av Alexandra Opsahl – i så galant musikk, er like underleg som stiga inn i ein splitter ny Tesla og oppdaga ein integrert kassettspelar.
Den rake motsetninga byr Sinfonia a 8 (spor 7–9) på, som er fullt på høgd med si tid. Berlin nyttar her nemleg klarinett, eit heilt nytt instrument den gongen som sjølv ikkje store hofforkester i Tyskland og Austerrike hadde teke i bruk enno. I norsk samanheng er sinfoniaen ein milepåle, for dette er det fyrste dømet me har på klarinettbruk i orkestersamanheng her til lands.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.