Bronse til Bach
Kven var J.S. Bachs to rivalar til stillinga som thomaskantor i 1723?
Thomaskyrkja, J.S. Bachs arbeidsstad som kantor gjennom 27 år. Koparstikk frå 1749
CD
Telemann, Graupner, J.S. Bach:
Leipzig 1723
Ælbgut; Capella Jenensis; fiolin og leiing: Yves Ytier. Accentus 2023
Leipzig 1723. For somme kan dette verka som ein temmeleg traust albumtittel. Men for Bach-interesserte er han mykjeseiande. Dette året for 300 år sidan flytte nemleg Johann Sebastian Bach (1685–1750) til Leipzig, der han overtok som kantor i Thomaskyrkja og musikkdirektør for byen. (Les meir om 300-årsjubileet i festspelbrevet frå Leipzig på sidene 28–29.)
Klanglege vitnesbyrd om den innvikla tilsetjingsprosessen blir presenterte av vokalkvartetten Ælbgut og barokkensemblet Capella Jenensis på eit album der programmeringa er like ypparleg som musiseringa. Lyttinga er ein fest – særleg for den som parallelt les essayet i omslagsheftet, skrive av den renommerte Bach-forskaren Michael Maul.
Kandidat nr. 1
Sjølv om Bach i dag ragar høgast i den lutherske kyrkjemusikken, var det var langt frå sjølvsagt at nett han i 1723 skulle overta thomaskantoratet, den mest prestisjefulle tyske kyrkjemusikarstillinga. I innstillinga som Leipzigs byråd sette opp over føretrekte kandidatar, rangerte han nemleg på tredje plass.
Favoritten var Georg Philipp Telemann (1681–1767), Tysklands mest populære komponist. Som alle kandidatar måtte han fyrst gjennom ein audition med to spesialkomponerte og offentleg framførte prøvekantatar. Ich muß auf den Bergen weinen und heulen, TWV 1:591, syner Telemann på sitt mest moderne: Altarien i byrjinga, som blir sungen med behageleg røyst av kontratenoren Stefan Kunath, har uttrykksfulle melodiar i elegant, tredelt takt. Soloinstrumentet tverrfløyte, den tids moteinstrument par excellence, får utfalda seg virtuost i hendene til Ulrike Wolf, særleg i sopranarien, som grensar til ein fløytekonsert.
Kandidat nr. 2 og 3
Men Telemann takka nei til stillinga, i siste sekund. Han hadde nok berre søkt med tanke på å pressa opp løna si som kantor heime i Hamburg – noko han lukkast med. Kandidat nummer to var Christoph Graupner (1683–1760), hoffkapellmeisteren i Darmstadt. Prøvekantatane hans er meir konservative, særleg korsatsane (eit klokt trekk, leipzigarane ville nemleg ikkje ha for «operaaktig» kyrkjemusikk). Finalen i kantaten Lobet den Herren alle Heiden, GWV 1113/23b, er spesielt vellukka. Den firstemmige koralen, kraftig og klårt framført av vokalensemblet Ælbgut, blir her innhylla i ein staseleg fransk orkesterouverture. Men også Graupner takka i siste liten nei av di arbeidsgjevaren hans, landgreven av Hessen-Darmstadt, nekta han avskil.
«Av di dei beste ikkje var å få, laut ein ta til takke med dei mellomste», står det i byrådets møteprotokoll. Under dei mellomste sorterte Bach, som blei godkjend etter audition med det me kjenner som kantate nr. 23 og 24.
Den som vil samanlikna Bachs kantatar med dei til Telemann og Graupner, vil høyra kor mykje som skil musikken hans frå det samtida rekna som best.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Telemann, Graupner, J.S. Bach:
Leipzig 1723
Ælbgut; Capella Jenensis; fiolin og leiing: Yves Ytier. Accentus 2023
Leipzig 1723. For somme kan dette verka som ein temmeleg traust albumtittel. Men for Bach-interesserte er han mykjeseiande. Dette året for 300 år sidan flytte nemleg Johann Sebastian Bach (1685–1750) til Leipzig, der han overtok som kantor i Thomaskyrkja og musikkdirektør for byen. (Les meir om 300-årsjubileet i festspelbrevet frå Leipzig på sidene 28–29.)
Klanglege vitnesbyrd om den innvikla tilsetjingsprosessen blir presenterte av vokalkvartetten Ælbgut og barokkensemblet Capella Jenensis på eit album der programmeringa er like ypparleg som musiseringa. Lyttinga er ein fest – særleg for den som parallelt les essayet i omslagsheftet, skrive av den renommerte Bach-forskaren Michael Maul.
Kandidat nr. 1
Sjølv om Bach i dag ragar høgast i den lutherske kyrkjemusikken, var det var langt frå sjølvsagt at nett han i 1723 skulle overta thomaskantoratet, den mest prestisjefulle tyske kyrkjemusikarstillinga. I innstillinga som Leipzigs byråd sette opp over føretrekte kandidatar, rangerte han nemleg på tredje plass.
Favoritten var Georg Philipp Telemann (1681–1767), Tysklands mest populære komponist. Som alle kandidatar måtte han fyrst gjennom ein audition med to spesialkomponerte og offentleg framførte prøvekantatar. Ich muß auf den Bergen weinen und heulen, TWV 1:591, syner Telemann på sitt mest moderne: Altarien i byrjinga, som blir sungen med behageleg røyst av kontratenoren Stefan Kunath, har uttrykksfulle melodiar i elegant, tredelt takt. Soloinstrumentet tverrfløyte, den tids moteinstrument par excellence, får utfalda seg virtuost i hendene til Ulrike Wolf, særleg i sopranarien, som grensar til ein fløytekonsert.
Kandidat nr. 2 og 3
Men Telemann takka nei til stillinga, i siste sekund. Han hadde nok berre søkt med tanke på å pressa opp løna si som kantor heime i Hamburg – noko han lukkast med. Kandidat nummer to var Christoph Graupner (1683–1760), hoffkapellmeisteren i Darmstadt. Prøvekantatane hans er meir konservative, særleg korsatsane (eit klokt trekk, leipzigarane ville nemleg ikkje ha for «operaaktig» kyrkjemusikk). Finalen i kantaten Lobet den Herren alle Heiden, GWV 1113/23b, er spesielt vellukka. Den firstemmige koralen, kraftig og klårt framført av vokalensemblet Ælbgut, blir her innhylla i ein staseleg fransk orkesterouverture. Men også Graupner takka i siste liten nei av di arbeidsgjevaren hans, landgreven av Hessen-Darmstadt, nekta han avskil.
«Av di dei beste ikkje var å få, laut ein ta til takke med dei mellomste», står det i byrådets møteprotokoll. Under dei mellomste sorterte Bach, som blei godkjend etter audition med det me kjenner som kantate nr. 23 og 24.
Den som vil samanlikna Bachs kantatar med dei til Telemann og Graupner, vil høyra kor mykje som skil musikken hans frå det samtida rekna som best.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen