Den kalde vinden frå havet
King Creosote til folket!
Mannen bak artistnamnet King Creosote er Kenny Anderson.
Foto: Calum Gordon
Rock
King Creosote:
I DES
Domino
Eg trur ikkje at det å døy er noko for meg, heiter det i «Burial Break», tredjesporet på det nye albumet til King Creosote: «You’ll see how hard I can cling to my life.» Denne popballaden, som skjuler eit lurt, sørgmodig smil i det gråe skjegget, er eit av fleire høgdepunkt på I DES, den første nye musikken frå den kanten sidan 2016 – ei utgiving som høyrer til mellom dei eg har sett fram til med størst forventning i 2023.
Bak artistnamnet skjuler det seg eit langt mindre kongeleg namn, nemleg Kenny Anderson (f. 1967), som er frå Fife i Skottland, og sjølv om det altså har gått nokre år sidan førre utgiving, har låtskrivaren og trubaduren vore svært så produktiv sidan han tok til å spele inn musikk som King Creosote midt på 1990-talet – ein heil haug med plater har det vorte, om ein reknar stort og smått.
Sjølv fekk eg auga opp for mannen då han gav ut Diamond Mine saman med Jon Hopkins i 2011, ei plate eg held høgt og vender tilbake til med jamne mellomrom. Anderson er utstyrt med ei heilt eiga røyst, ei av desse som ein straks kjenner att – ikkje fordi denne vokalisten er teknisk briljant, men fordi han får orda til å romme noko menneskeleg, ein eigen miks av levt liv og undring. Er du på veg til I DES idet du les dette, så sett på «Walter de la Nightmare», som kanskje er det beste dømet på korleis desse kvalitetane kjem fram.
Herleg uregjerleg
Der får synthane, som får god plass på denne plata, følgje av kledeleg strengeleik, med både banjo og fele, med ein Anderson som held seg til ein relativt konvensjonell produksjon og låtstruktur.
Men som heilskap har I DES noko herleg uregjerleg over seg og vitnar om ein artist som ikkje har rista av seg den rastlause utforskartrongen som skal til for å kunne ha fått til ein så omfattande og variert katalog over eit kvart hundreår.
Når det gjeld «Susie Mullen», klarer likevel ikkje denne lyttaren heilt å halde på entusiasmen i møtet med King Creosotes eksperimentvilje denne gongen – det er artig viltert, men ved gjentekne lyttingar vert det for masete. Då held eg heller ein knapp på det dvelande, meditative avsluttande instrumentalsporet «Drone in B#», som har ei speletid på vel 36 minutt og er så omfangsrik at vinylkjøparane må klare seg med ein nedlastingskode.
Kanskje like greitt, for stykket kjennest som ein slags appendiks, i selskap med den konsentrerte låtskrivarkunsten som verkeleg får I DES til å skine – og den vel 13 minutt lange «Please Come Back, I Will Listen, I Will Behave, I Will Toe The Line» kan godt stå som eit ruvande avslutningsspor.
Fleire klangbotnar
Så kva med denne kryptiske tittelen? I DES har fleire klangbotnar og skal visstnok vere eit nikk til multiinstrumentalisten og produsenten Des Lawson, som er viktig på denne plata og også var det på From Scotland With Love (2014) og Astronaut Meets Appleman (2016).
For ein smått aldrande melankolikar som Anderson er det vel heller ikkje tilfeldig at bokstavane utgjer eit anagram, og at ordet dies lurer i bakgrunnen. Ein song som bittersøte «Blue Marbled Elm Trees» kastar blikket bakover i livet og får fram det djupt skotske i Andersons røyst, noko denne lyttaren må vedgå at han set ekstra pris på – eg har gått og nynna på denne låten, som tonar ut med eit trekkspel som høyrest ut som det kjem med vinden inn mot austkysten artisten bur på, i eit par veker no.
Dei vindkasta skal ein ikkje spøkje med, skjøner lyttaren – særleg ikkje «ice gusts in from Norway», for å låne Andersons eigne ord. King Creosote fortener mange lyttarar – gi I DES ein sjanse.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
King Creosote:
I DES
Domino
Eg trur ikkje at det å døy er noko for meg, heiter det i «Burial Break», tredjesporet på det nye albumet til King Creosote: «You’ll see how hard I can cling to my life.» Denne popballaden, som skjuler eit lurt, sørgmodig smil i det gråe skjegget, er eit av fleire høgdepunkt på I DES, den første nye musikken frå den kanten sidan 2016 – ei utgiving som høyrer til mellom dei eg har sett fram til med størst forventning i 2023.
Bak artistnamnet skjuler det seg eit langt mindre kongeleg namn, nemleg Kenny Anderson (f. 1967), som er frå Fife i Skottland, og sjølv om det altså har gått nokre år sidan førre utgiving, har låtskrivaren og trubaduren vore svært så produktiv sidan han tok til å spele inn musikk som King Creosote midt på 1990-talet – ein heil haug med plater har det vorte, om ein reknar stort og smått.
Sjølv fekk eg auga opp for mannen då han gav ut Diamond Mine saman med Jon Hopkins i 2011, ei plate eg held høgt og vender tilbake til med jamne mellomrom. Anderson er utstyrt med ei heilt eiga røyst, ei av desse som ein straks kjenner att – ikkje fordi denne vokalisten er teknisk briljant, men fordi han får orda til å romme noko menneskeleg, ein eigen miks av levt liv og undring. Er du på veg til I DES idet du les dette, så sett på «Walter de la Nightmare», som kanskje er det beste dømet på korleis desse kvalitetane kjem fram.
Herleg uregjerleg
Der får synthane, som får god plass på denne plata, følgje av kledeleg strengeleik, med både banjo og fele, med ein Anderson som held seg til ein relativt konvensjonell produksjon og låtstruktur.
Men som heilskap har I DES noko herleg uregjerleg over seg og vitnar om ein artist som ikkje har rista av seg den rastlause utforskartrongen som skal til for å kunne ha fått til ein så omfattande og variert katalog over eit kvart hundreår.
Når det gjeld «Susie Mullen», klarer likevel ikkje denne lyttaren heilt å halde på entusiasmen i møtet med King Creosotes eksperimentvilje denne gongen – det er artig viltert, men ved gjentekne lyttingar vert det for masete. Då held eg heller ein knapp på det dvelande, meditative avsluttande instrumentalsporet «Drone in B#», som har ei speletid på vel 36 minutt og er så omfangsrik at vinylkjøparane må klare seg med ein nedlastingskode.
Kanskje like greitt, for stykket kjennest som ein slags appendiks, i selskap med den konsentrerte låtskrivarkunsten som verkeleg får I DES til å skine – og den vel 13 minutt lange «Please Come Back, I Will Listen, I Will Behave, I Will Toe The Line» kan godt stå som eit ruvande avslutningsspor.
Fleire klangbotnar
Så kva med denne kryptiske tittelen? I DES har fleire klangbotnar og skal visstnok vere eit nikk til multiinstrumentalisten og produsenten Des Lawson, som er viktig på denne plata og også var det på From Scotland With Love (2014) og Astronaut Meets Appleman (2016).
For ein smått aldrande melankolikar som Anderson er det vel heller ikkje tilfeldig at bokstavane utgjer eit anagram, og at ordet dies lurer i bakgrunnen. Ein song som bittersøte «Blue Marbled Elm Trees» kastar blikket bakover i livet og får fram det djupt skotske i Andersons røyst, noko denne lyttaren må vedgå at han set ekstra pris på – eg har gått og nynna på denne låten, som tonar ut med eit trekkspel som høyrest ut som det kjem med vinden inn mot austkysten artisten bur på, i eit par veker no.
Dei vindkasta skal ein ikkje spøkje med, skjøner lyttaren – særleg ikkje «ice gusts in from Norway», for å låne Andersons eigne ord. King Creosote fortener mange lyttarar – gi I DES ein sjanse.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.