Ditt første andedrag er eit skrik
På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.
Foto: Alex Da Corte
Rock
St. Vincent:
All Born Screaming
Total Pleasure Records/VMG
Kvifor er det ein fest å lytte til St. Vincents nye album, All Born Screaming? Kvar skal ein byrje?
Kanskje med «Violent Times», som kjem vel halvvegs i plata: Eit veritabelt trøkk i blåsarar og gitarar dreg deg inn, idet røysta til Annie Clark skildrar søvnlause netter tyngde av dødsangst. Samstundes løftar ho fram biletet av dei vidgjetne leivningane frå Pompeii, der to menneskekroppar omfamnar kvarandre – det siste dei gjer før dei andar ut i vulkanutbrotet, som tok fleire tusen menneskeliv.
Ingen andre lagar musikk heilt som dette.
Eld og oske
Eld og oske er sentrale motiv på All Born Screaming, som innleier sin første mørke halvdel med flammane frå helvete («Hell Is Near») og mobiliserer eit slags håp midtvegs, som plata til slutt kraftfullt skal munne ut i med tittelsporet.
Tre år har gått sidan den elegante retroplata Daddy’s Home, men denne utgåva av St. Vincent er nok nærare den vi kjenner frå det beste albumet hennar, St. Vincent (2014), og oppfølgjaren Masseduction (2017). I dette tilfellet inneber dette ei revitalisering, ei tilbakevending til det som er essensen i denne artistens uttrykk.
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.
Foto: Alex Da Corte
Eg oppdaga Annie Clark for alvor då St. Vincent kom, og frydar meg dermed over All Born Screaming. For verkeleg å kunne gå heile vegen og reindyrke sine eigne idiosynkratiske krumspring står Clark sjølv for produksjonen, som er merkt av ein tøyleslaus perfeksjonisme og kresen vitalitet. Tusenvis av versjonar og timar i studio har ført fram til årets utgiving – Clark har leitt fram, og rota rundt i, si heilt eigne verktøykasse, og dundrar på med sine herlege stakkato gitarriff og -soloar, i genialt arrangerte popkomposisjonar, som rommar velvalde nikk til både Prince og Nine Inch Nails.
Avgrunn og ekstase
På All Born Screaming er livet både avgrunn og ekstase, og St. Vincent trivst med å nærme seg ytterpunkta i tilværet. «The Power’s Out» siterer Bowies rytmespor på apokalyptiske «Five Years» (1972) og er klassisk St. Vincent – i songen samlar alle byens meir eller mindre lause fuglar seg i eit postapokalyptisk scenario, idet konfettien lavar ned til eit bakteppe av ein slags allsong av ulande gitarar.
Det avsluttande tittelsporet, som med sine knappe sju minutt får setje punktum denne gongen, trekkjer linene frå livets første stund til den siste: «We are all born screaming». For kva er det vi gjer idet vi trekkjer våre første pust og vert kasta inn i det jordiske livet? Vi har ikkje noko anna val enn å belje laus, la det stå til, og gjere så godt vi kan.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
St. Vincent:
All Born Screaming
Total Pleasure Records/VMG
Kvifor er det ein fest å lytte til St. Vincents nye album, All Born Screaming? Kvar skal ein byrje?
Kanskje med «Violent Times», som kjem vel halvvegs i plata: Eit veritabelt trøkk i blåsarar og gitarar dreg deg inn, idet røysta til Annie Clark skildrar søvnlause netter tyngde av dødsangst. Samstundes løftar ho fram biletet av dei vidgjetne leivningane frå Pompeii, der to menneskekroppar omfamnar kvarandre – det siste dei gjer før dei andar ut i vulkanutbrotet, som tok fleire tusen menneskeliv.
Ingen andre lagar musikk heilt som dette.
Eld og oske
Eld og oske er sentrale motiv på All Born Screaming, som innleier sin første mørke halvdel med flammane frå helvete («Hell Is Near») og mobiliserer eit slags håp midtvegs, som plata til slutt kraftfullt skal munne ut i med tittelsporet.
Tre år har gått sidan den elegante retroplata Daddy’s Home, men denne utgåva av St. Vincent er nok nærare den vi kjenner frå det beste albumet hennar, St. Vincent (2014), og oppfølgjaren Masseduction (2017). I dette tilfellet inneber dette ei revitalisering, ei tilbakevending til det som er essensen i denne artistens uttrykk.
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.
Foto: Alex Da Corte
Eg oppdaga Annie Clark for alvor då St. Vincent kom, og frydar meg dermed over All Born Screaming. For verkeleg å kunne gå heile vegen og reindyrke sine eigne idiosynkratiske krumspring står Clark sjølv for produksjonen, som er merkt av ein tøyleslaus perfeksjonisme og kresen vitalitet. Tusenvis av versjonar og timar i studio har ført fram til årets utgiving – Clark har leitt fram, og rota rundt i, si heilt eigne verktøykasse, og dundrar på med sine herlege stakkato gitarriff og -soloar, i genialt arrangerte popkomposisjonar, som rommar velvalde nikk til både Prince og Nine Inch Nails.
Avgrunn og ekstase
På All Born Screaming er livet både avgrunn og ekstase, og St. Vincent trivst med å nærme seg ytterpunkta i tilværet. «The Power’s Out» siterer Bowies rytmespor på apokalyptiske «Five Years» (1972) og er klassisk St. Vincent – i songen samlar alle byens meir eller mindre lause fuglar seg i eit postapokalyptisk scenario, idet konfettien lavar ned til eit bakteppe av ein slags allsong av ulande gitarar.
Det avsluttande tittelsporet, som med sine knappe sju minutt får setje punktum denne gongen, trekkjer linene frå livets første stund til den siste: «We are all born screaming». For kva er det vi gjer idet vi trekkjer våre første pust og vert kasta inn i det jordiske livet? Vi har ikkje noko anna val enn å belje laus, la det stå til, og gjere så godt vi kan.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.