JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Dobbeltjubileum

Bachfest Leipzig feirar Luthers salmar og Bachs koralkantatar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Thomaskyrkja i Leipzig, Bachs arbeidsstad gjennom  27 år.

Thomaskyrkja i Leipzig, Bachs arbeidsstad gjennom 27 år.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Thomaskyrkja i Leipzig, Bachs arbeidsstad gjennom  27 år.

Thomaskyrkja i Leipzig, Bachs arbeidsstad gjennom 27 år.

Foto: Sjur Haga Bringeland

3113
20240614
3113
20240614

«Ikkje alle musikarar trur på Gud, men alle trur på Johann Sebastian Bach», sa den argentinske komponisten Mauricio Kagel. Eg kom til å tenkja på dette under Bachfest, som i år hadde ein ny vri: Publikum fekk utdelt eit forseggjort notehefte med alle koralane (salmane) som finst i Bachs andre kantateårgang. Denne såkalla «koralkantateårgangen» inneheld 66 einskildkantatar, som blei framførte på 16 konsertar i løpet av dei ti festivaldagane. Med noteheftet i hand blei tilhøyrarane oppmoda om å syngja med på tre salmevers i kvar kantate – til fullt orgel- og orkesterakkompagnement, leia av dirigenten.

På konsertane eg var på, stemde dei aller fleste i. Kor mange i den særs internasjonale lyttarskaren som går til kristen gudsteneste jamleg, eller reknar seg som kristne i det heile, veit eg ikkje. Men det er nok monaleg færre enn dei som song. Det som sameinte folk, var fyrst og fremst Bachs musikk.

Salmesyklus

Festivaltemaet i år var eit dobbeltjubileum: 500 år har gått sidan Luther i Wittenberg gav ut den fyrste evangeliske salmeboka og slik grunnla den stolte protestantiske songtradisjonen som framleis lever. Og no i juni det er 300 år sidan Bach byrja på sin mest ambisiøse kyrkjemusikalske syklus, koralkantateårgangen frå 1724 og 1725. Dette med å komponera kyrkjemusikk for alle sundagane og helgedagane i kyrkjeåret hadde han også gjort året før. Det nye med koralkantatane var at alle verka tok utgangspunkt i éin salme og var laga einskapleg etter fylgjande mønster:

Fyrst kjem ein stor kor- og orkestersats i polyfon stil, der den originale salmen blir sungen langsamt i éi av dei fire korstemmene, med mange nykomponerte motstemmer til. Så kjem ei rekkje resitativ (talesong) og ariar, som er poetiske omdiktingar av den originale salmeteksten, med nye melodiar av Bach. Som avslutning kjem så atter eit salmevers, no i form av ein enkel, firstemmig korsats med salmemelodien i sopranstemma. Det var i desse avslutningsnummera me som publikum fekk syngja med – slik skikken også var ved kantategudstenester i mange tyske byar i barokken.

Ryggrada

Omfanget imponerer: Dei nærare 160 framsyningane involverte 3700 utøvarar, fordelte på kring 60 kor, 40 orkester, 50 dirigentar og 200 songsolistar. Konsertserien med koralkantatane, der 30 kor frå fem kontinent medverka, danna «ryggrada» i programmet. Men festivalen baud også på annan musikk av Bachs komponistkollegaer og eldre tyske komponistar. Nemnast skal også dei mange gratis artistsamtalane og føredraga med renommerte musikkforskarar, arrangement som blei simultanomsette til engelsk via trådlause øyretelefonar som publikum får låna.

Det er dette som gjer Bachfest i Leipzig så spesiell: at det kunstnarlege og vitskaplege er bunde så godt saman – festivalens kunstnarlege leiar Michael Maul er òg ein av verdas leiande Bach-forskarar – og at me får oppleva musikken i Nikolaikyrkja og Thomaskyrkja, der thomaskantoren gjekk ut og inn i 27 år.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Ikkje alle musikarar trur på Gud, men alle trur på Johann Sebastian Bach», sa den argentinske komponisten Mauricio Kagel. Eg kom til å tenkja på dette under Bachfest, som i år hadde ein ny vri: Publikum fekk utdelt eit forseggjort notehefte med alle koralane (salmane) som finst i Bachs andre kantateårgang. Denne såkalla «koralkantateårgangen» inneheld 66 einskildkantatar, som blei framførte på 16 konsertar i løpet av dei ti festivaldagane. Med noteheftet i hand blei tilhøyrarane oppmoda om å syngja med på tre salmevers i kvar kantate – til fullt orgel- og orkesterakkompagnement, leia av dirigenten.

På konsertane eg var på, stemde dei aller fleste i. Kor mange i den særs internasjonale lyttarskaren som går til kristen gudsteneste jamleg, eller reknar seg som kristne i det heile, veit eg ikkje. Men det er nok monaleg færre enn dei som song. Det som sameinte folk, var fyrst og fremst Bachs musikk.

Salmesyklus

Festivaltemaet i år var eit dobbeltjubileum: 500 år har gått sidan Luther i Wittenberg gav ut den fyrste evangeliske salmeboka og slik grunnla den stolte protestantiske songtradisjonen som framleis lever. Og no i juni det er 300 år sidan Bach byrja på sin mest ambisiøse kyrkjemusikalske syklus, koralkantateårgangen frå 1724 og 1725. Dette med å komponera kyrkjemusikk for alle sundagane og helgedagane i kyrkjeåret hadde han også gjort året før. Det nye med koralkantatane var at alle verka tok utgangspunkt i éin salme og var laga einskapleg etter fylgjande mønster:

Fyrst kjem ein stor kor- og orkestersats i polyfon stil, der den originale salmen blir sungen langsamt i éi av dei fire korstemmene, med mange nykomponerte motstemmer til. Så kjem ei rekkje resitativ (talesong) og ariar, som er poetiske omdiktingar av den originale salmeteksten, med nye melodiar av Bach. Som avslutning kjem så atter eit salmevers, no i form av ein enkel, firstemmig korsats med salmemelodien i sopranstemma. Det var i desse avslutningsnummera me som publikum fekk syngja med – slik skikken også var ved kantategudstenester i mange tyske byar i barokken.

Ryggrada

Omfanget imponerer: Dei nærare 160 framsyningane involverte 3700 utøvarar, fordelte på kring 60 kor, 40 orkester, 50 dirigentar og 200 songsolistar. Konsertserien med koralkantatane, der 30 kor frå fem kontinent medverka, danna «ryggrada» i programmet. Men festivalen baud også på annan musikk av Bachs komponistkollegaer og eldre tyske komponistar. Nemnast skal også dei mange gratis artistsamtalane og føredraga med renommerte musikkforskarar, arrangement som blei simultanomsette til engelsk via trådlause øyretelefonar som publikum får låna.

Det er dette som gjer Bachfest i Leipzig så spesiell: at det kunstnarlege og vitskaplege er bunde så godt saman – festivalens kunstnarlege leiar Michael Maul er òg ein av verdas leiande Bach-forskarar – og at me får oppleva musikken i Nikolaikyrkja og Thomaskyrkja, der thomaskantoren gjekk ut og inn i 27 år.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis