JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Dødsdans

Schuberts mørkaste kvartett er makaber.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt av «Dauden og jenta» (1517) av Hans Baldung Grien (ca. 1485–1545).

Utsnitt av «Dauden og jenta» (1517) av Hans Baldung Grien (ca. 1485–1545).

Utsnitt av «Dauden og jenta» (1517) av Hans Baldung Grien (ca. 1485–1545).

Utsnitt av «Dauden og jenta» (1517) av Hans Baldung Grien (ca. 1485–1545).

2641
20230210
2641
20230210

Standard­innspelinga

Franz Schubert:

String Quintet, String Quartets in G & D Minor «Death and the Maiden»

Belcea Quartet. EMI 2009

Det er like redslefullt som det er erotisk: «Dauden og jenta», der den friske og fertile ungmøya (livet) blir forført av den personifiserte dauden, har sidan renessansen vore eit motiv i biletkunsten, litteraturen og musikken. Eit norsk døme er Edvard Munchs «Døden og livet». Austerrikaren Franz Schubert (1797–1828) freista seg på sujettet i 1817 med kunstsongen «Der Tod und das Mädchen», D. 531, der han toneset eit dikt av Matthias Claudius med same namn. Songmelodien tok han opp att sju år seinare, i andresatsen til Strykekvartett nr. 14 i d-moll, D. 810.

Kvartetten blir vanlegvis berre kalla «Der Tod und das Mädchen», og sidan han er Schuberts mest populære, finst han i mange gode innspelingar. Men etter at engelske Belcea Quartet kom med sitt dobbeltalbum i 2009, er det den tolkinga eg vanlegvis grip til når eg vil ha redsle og erotikk i kammermusikkformat. Den kjølige klangen i opninga av fyrstesatsen «Allegro» er her kvass og klår som konturane i renessansemåleri.

Tonande drama

Det er altså berre andresatsen i kvartetten som har melodien frå kunstsongen. Dei tre andre er såkalla absolutt musikk, instrumentalmusikk utan grunnlag i poesi. Men for meg er det vanskeleg å ikkje oppleva heile verket i lys av Claudius’ dikt. Opningstaktane er i seg sjølv eit tonande drama i fortetta form: to djupe triolar i moll framførte med hoggande bogebruk i fortissimo, som straks blir kontrasterte av ein lyrisk søkjande melodi i pianissimo i høgt register. Dauden og jenta er med dette presenterte.

Tarantella

Andresatsen «Andante» er ein variasjonssats, der songmelodien – enkelt harmonisert, sømeleg som ein koral – utgjer temaet. Av dei fem variasjonane som fylgjer, er eg særleg svak for den andre. Celloen overtek her melodien, og sidan bass-stemma difor fell bort, svevar det heile grasiøst over bakken.

Finalesatsen «Presto» er berre infernalsk. Han leier tankane over på eit anna motiv i renessansens kunst og litteratur, det franskmennene kallar danse macabre: dødsdansen der dei daude dansar dei levande i grava. Schubert har forma satsen som ein tarantella (oppkalla etter den giftige edderkoppen tarantell), ein kvikk søritaliensk folkedans som går og går. Belcea Quartet spelar han ikkje særleg snøgt, men energien i framføringa gjev oss ikkje kvile – før det heile endar slik fyrstesatsen byrja, med to hoggande akkordar i fortissimo.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Standard­innspelinga

Franz Schubert:

String Quintet, String Quartets in G & D Minor «Death and the Maiden»

Belcea Quartet. EMI 2009

Det er like redslefullt som det er erotisk: «Dauden og jenta», der den friske og fertile ungmøya (livet) blir forført av den personifiserte dauden, har sidan renessansen vore eit motiv i biletkunsten, litteraturen og musikken. Eit norsk døme er Edvard Munchs «Døden og livet». Austerrikaren Franz Schubert (1797–1828) freista seg på sujettet i 1817 med kunstsongen «Der Tod und das Mädchen», D. 531, der han toneset eit dikt av Matthias Claudius med same namn. Songmelodien tok han opp att sju år seinare, i andresatsen til Strykekvartett nr. 14 i d-moll, D. 810.

Kvartetten blir vanlegvis berre kalla «Der Tod und das Mädchen», og sidan han er Schuberts mest populære, finst han i mange gode innspelingar. Men etter at engelske Belcea Quartet kom med sitt dobbeltalbum i 2009, er det den tolkinga eg vanlegvis grip til når eg vil ha redsle og erotikk i kammermusikkformat. Den kjølige klangen i opninga av fyrstesatsen «Allegro» er her kvass og klår som konturane i renessansemåleri.

Tonande drama

Det er altså berre andresatsen i kvartetten som har melodien frå kunstsongen. Dei tre andre er såkalla absolutt musikk, instrumentalmusikk utan grunnlag i poesi. Men for meg er det vanskeleg å ikkje oppleva heile verket i lys av Claudius’ dikt. Opningstaktane er i seg sjølv eit tonande drama i fortetta form: to djupe triolar i moll framførte med hoggande bogebruk i fortissimo, som straks blir kontrasterte av ein lyrisk søkjande melodi i pianissimo i høgt register. Dauden og jenta er med dette presenterte.

Tarantella

Andresatsen «Andante» er ein variasjonssats, der songmelodien – enkelt harmonisert, sømeleg som ein koral – utgjer temaet. Av dei fem variasjonane som fylgjer, er eg særleg svak for den andre. Celloen overtek her melodien, og sidan bass-stemma difor fell bort, svevar det heile grasiøst over bakken.

Finalesatsen «Presto» er berre infernalsk. Han leier tankane over på eit anna motiv i renessansens kunst og litteratur, det franskmennene kallar danse macabre: dødsdansen der dei daude dansar dei levande i grava. Schubert har forma satsen som ein tarantella (oppkalla etter den giftige edderkoppen tarantell), ein kvikk søritaliensk folkedans som går og går. Belcea Quartet spelar han ikkje særleg snøgt, men energien i framføringa gjev oss ikkje kvile – før det heile endar slik fyrstesatsen byrja, med to hoggande akkordar i fortissimo.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis