JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Domedags­aftan

Hans-Christoph Rademanns yndlings­kantatar var langt ifrå gladkristne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig

Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig

2600
20230623
2600
20230623

Konsert

J.S. Bach:

Kantatar

Gaechinger Cantoray; dir.: Hans-Christoph Rademann. Nikolaikirche Leipzig, fredag 9. juni

Titlane på verka som blei spelte i Nikolaikyrkja, stod i maksimal kontrast til den lyse og lune fredagskvelden utanfor: Å æve, du toreord!, Eg arme menneske! Kven skal fri meg frå denne dødens lekam?, Ein forferdeleg ende riv dykk bort!. Desse stykka frå Bachs fyrste kantateårgang, som var valde ut og dirigerte av Hans-Christoph Rademann, blei framførte med gneistrande energi av fire solistar og Gaechinger Cantorey, som er koret og orkesteret til Bach-akademiet i Stuttgart.

Islandsk tenor

Typisk for desse kantatane er den teatralske tonen Bach eksperimenterte med i det fyrste året sitt som thomaskantor. Elegant som ein hoffdans, til dømes, er arien «Vergibt mir Jesus meine Sünden» (Tilgjev, Jesus, mine synder) frå Ich elender Mensch, wer wird mich Erlösen, BWV 48. Her gjorde den islandske tenoren Benedikt Kristjánsson ein god figur, sjølv om han openbert tredde inn på kort varsel på grunn av sjukdom i solistrekkja.

Mest dramatisk var O Ewig­keit, du Donnerwort, BWV 60, ein kantate Bach urframførte for tre hundre år sidan akkurat her i Nikolaikyrkja. (Slikt er det som bidreg til å gjera Bachfest Leipzig så spesiell.) Den er konsipert som dialog mellom dei allegoriske storleikane «Frykta» (alt) og «Håpet» (tenor) og opnar med bivrande strykarar og energisk kvitrande oboar, medan alten syng salmemelodien med lange notar, kontrastert av tenoren, som kommenterer det heile med snøgge koloraturar. Slike intrikate kombinasjonar av ulike musikalske teksturar framførte simultant er typisk for Bachs Leipzig-kantatar.

Småslark

Høgdepunktet var likevel det siste på programmet, Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90, der endetid og domedag er tema. Bassarien, som blei sungen med stor pondus av Tobias Berndt, har ei uvanleg virtuos trompetstemme. I det friske tempoet dirigenten Rademann la opp til, imponerte solotrompetisten desto meir.

Generelt verkar det som høgt tempo er typisk for Rademann, som var på sitt beste i dei stort dimensjonerte korsatsane. Det hende at eldhugen gjekk på kostnad av den tekniske presisjonen i orkesteret. Småslark førekom i samspelet mellom fiolinane til venstre for dirigenten og treblåsarane til høgre. Men slike små venleiksfeil øydela ikkje for ein fengjande kantatekveld.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

J.S. Bach:

Kantatar

Gaechinger Cantoray; dir.: Hans-Christoph Rademann. Nikolaikirche Leipzig, fredag 9. juni

Titlane på verka som blei spelte i Nikolaikyrkja, stod i maksimal kontrast til den lyse og lune fredagskvelden utanfor: Å æve, du toreord!, Eg arme menneske! Kven skal fri meg frå denne dødens lekam?, Ein forferdeleg ende riv dykk bort!. Desse stykka frå Bachs fyrste kantateårgang, som var valde ut og dirigerte av Hans-Christoph Rademann, blei framførte med gneistrande energi av fire solistar og Gaechinger Cantorey, som er koret og orkesteret til Bach-akademiet i Stuttgart.

Islandsk tenor

Typisk for desse kantatane er den teatralske tonen Bach eksperimenterte med i det fyrste året sitt som thomaskantor. Elegant som ein hoffdans, til dømes, er arien «Vergibt mir Jesus meine Sünden» (Tilgjev, Jesus, mine synder) frå Ich elender Mensch, wer wird mich Erlösen, BWV 48. Her gjorde den islandske tenoren Benedikt Kristjánsson ein god figur, sjølv om han openbert tredde inn på kort varsel på grunn av sjukdom i solistrekkja.

Mest dramatisk var O Ewig­keit, du Donnerwort, BWV 60, ein kantate Bach urframførte for tre hundre år sidan akkurat her i Nikolaikyrkja. (Slikt er det som bidreg til å gjera Bachfest Leipzig så spesiell.) Den er konsipert som dialog mellom dei allegoriske storleikane «Frykta» (alt) og «Håpet» (tenor) og opnar med bivrande strykarar og energisk kvitrande oboar, medan alten syng salmemelodien med lange notar, kontrastert av tenoren, som kommenterer det heile med snøgge koloraturar. Slike intrikate kombinasjonar av ulike musikalske teksturar framførte simultant er typisk for Bachs Leipzig-kantatar.

Småslark

Høgdepunktet var likevel det siste på programmet, Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90, der endetid og domedag er tema. Bassarien, som blei sungen med stor pondus av Tobias Berndt, har ei uvanleg virtuos trompetstemme. I det friske tempoet dirigenten Rademann la opp til, imponerte solotrompetisten desto meir.

Generelt verkar det som høgt tempo er typisk for Rademann, som var på sitt beste i dei stort dimensjonerte korsatsane. Det hende at eldhugen gjekk på kostnad av den tekniske presisjonen i orkesteret. Småslark førekom i samspelet mellom fiolinane til venstre for dirigenten og treblåsarane til høgre. Men slike små venleiksfeil øydela ikkje for ein fengjande kantatekveld.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis