Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Domedags­aftan

Hans-Christoph Rademanns yndlings­kantatar var langt ifrå gladkristne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig

Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Mange av Bachs kantatar blei i si tid urframførte i Nikolaikyrkja i Leipzig.

Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig

2600
20230623
2600
20230623

Konsert

J.S. Bach:

Kantatar

Gaechinger Cantoray; dir.: Hans-Christoph Rademann. Nikolaikirche Leipzig, fredag 9. juni

Titlane på verka som blei spelte i Nikolaikyrkja, stod i maksimal kontrast til den lyse og lune fredagskvelden utanfor: Å æve, du toreord!, Eg arme menneske! Kven skal fri meg frå denne dødens lekam?, Ein forferdeleg ende riv dykk bort!. Desse stykka frå Bachs fyrste kantateårgang, som var valde ut og dirigerte av Hans-Christoph Rademann, blei framførte med gneistrande energi av fire solistar og Gaechinger Cantorey, som er koret og orkesteret til Bach-akademiet i Stuttgart.

Islandsk tenor

Typisk for desse kantatane er den teatralske tonen Bach eksperimenterte med i det fyrste året sitt som thomaskantor. Elegant som ein hoffdans, til dømes, er arien «Vergibt mir Jesus meine Sünden» (Tilgjev, Jesus, mine synder) frå Ich elender Mensch, wer wird mich Erlösen, BWV 48. Her gjorde den islandske tenoren Benedikt Kristjánsson ein god figur, sjølv om han openbert tredde inn på kort varsel på grunn av sjukdom i solistrekkja.

Mest dramatisk var O Ewig­keit, du Donnerwort, BWV 60, ein kantate Bach urframførte for tre hundre år sidan akkurat her i Nikolaikyrkja. (Slikt er det som bidreg til å gjera Bachfest Leipzig så spesiell.) Den er konsipert som dialog mellom dei allegoriske storleikane «Frykta» (alt) og «Håpet» (tenor) og opnar med bivrande strykarar og energisk kvitrande oboar, medan alten syng salmemelodien med lange notar, kontrastert av tenoren, som kommenterer det heile med snøgge koloraturar. Slike intrikate kombinasjonar av ulike musikalske teksturar framførte simultant er typisk for Bachs Leipzig-kantatar.

Småslark

Høgdepunktet var likevel det siste på programmet, Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90, der endetid og domedag er tema. Bassarien, som blei sungen med stor pondus av Tobias Berndt, har ei uvanleg virtuos trompetstemme. I det friske tempoet dirigenten Rademann la opp til, imponerte solotrompetisten desto meir.

Generelt verkar det som høgt tempo er typisk for Rademann, som var på sitt beste i dei stort dimensjonerte korsatsane. Det hende at eldhugen gjekk på kostnad av den tekniske presisjonen i orkesteret. Småslark førekom i samspelet mellom fiolinane til venstre for dirigenten og treblåsarane til høgre. Men slike små venleiksfeil øydela ikkje for ein fengjande kantatekveld.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

J.S. Bach:

Kantatar

Gaechinger Cantoray; dir.: Hans-Christoph Rademann. Nikolaikirche Leipzig, fredag 9. juni

Titlane på verka som blei spelte i Nikolaikyrkja, stod i maksimal kontrast til den lyse og lune fredagskvelden utanfor: Å æve, du toreord!, Eg arme menneske! Kven skal fri meg frå denne dødens lekam?, Ein forferdeleg ende riv dykk bort!. Desse stykka frå Bachs fyrste kantateårgang, som var valde ut og dirigerte av Hans-Christoph Rademann, blei framførte med gneistrande energi av fire solistar og Gaechinger Cantorey, som er koret og orkesteret til Bach-akademiet i Stuttgart.

Islandsk tenor

Typisk for desse kantatane er den teatralske tonen Bach eksperimenterte med i det fyrste året sitt som thomaskantor. Elegant som ein hoffdans, til dømes, er arien «Vergibt mir Jesus meine Sünden» (Tilgjev, Jesus, mine synder) frå Ich elender Mensch, wer wird mich Erlösen, BWV 48. Her gjorde den islandske tenoren Benedikt Kristjánsson ein god figur, sjølv om han openbert tredde inn på kort varsel på grunn av sjukdom i solistrekkja.

Mest dramatisk var O Ewig­keit, du Donnerwort, BWV 60, ein kantate Bach urframførte for tre hundre år sidan akkurat her i Nikolaikyrkja. (Slikt er det som bidreg til å gjera Bachfest Leipzig så spesiell.) Den er konsipert som dialog mellom dei allegoriske storleikane «Frykta» (alt) og «Håpet» (tenor) og opnar med bivrande strykarar og energisk kvitrande oboar, medan alten syng salmemelodien med lange notar, kontrastert av tenoren, som kommenterer det heile med snøgge koloraturar. Slike intrikate kombinasjonar av ulike musikalske teksturar framførte simultant er typisk for Bachs Leipzig-kantatar.

Småslark

Høgdepunktet var likevel det siste på programmet, Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90, der endetid og domedag er tema. Bassarien, som blei sungen med stor pondus av Tobias Berndt, har ei uvanleg virtuos trompetstemme. I det friske tempoet dirigenten Rademann la opp til, imponerte solotrompetisten desto meir.

Generelt verkar det som høgt tempo er typisk for Rademann, som var på sitt beste i dei stort dimensjonerte korsatsane. Det hende at eldhugen gjekk på kostnad av den tekniske presisjonen i orkesteret. Småslark førekom i samspelet mellom fiolinane til venstre for dirigenten og treblåsarane til høgre. Men slike små venleiksfeil øydela ikkje for ein fengjande kantatekveld.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis