Ei mangfaldig røyst
Malin Alanders første plate er eit fint døme på korleis den gamle folkesongstilen kan framstå som samtidskunst.
Folkemusikk
Malin Alander:
Indre bølgjer
Ta:lik
Når folkesongaren Malin Alander frå Sandane platedebuterer, har ho alt utdanna seg ved Noregs musikkhøgskule, fått stilling som fylkesmusikar og nyleg vunne vokalklassen på Landskappleiken. Det er med andre ord tale om ein utøvar som har lukkast med å etablera seg som profesjonell folkesongar.
I motsetnad til mange kollegaer har Alander her ikkje valt å samarbeida med meir eller mindre improviserande instrumentalistar som gjerne har bakgrunn frå andre stilartar. Dei improvisatoriske delane på plata tek ho seg nemleg av sjølv, anten det er snakk om ordlause parti, ny tekst eller sitat frå eldre songar. Av og til er det gjort fleire opptak, slik at ho syng fleirstemt med seg sjølv.
Men det er dei tradisjonelle songane som dominerer – særleg salmane. Det er òg påfallande at mange av tekstane har gått ut av bruk i salmebøkene, men vert haldne ved like innan folkemusikkrørsla, til dømes den alvorstunge skriftemålssalmen «Jeg arme synder træde må».
Det er ei meditativ stemning over plata. Alt er framført i langsamt tempo og med god tid mellom frasane. For det meste kling stemma mjukt og nært, men Alander nyttar òg alternative teknikkar, særleg i dei meir improviserte partia, som «knekk» på stemma, glidetonar og jamvel kraftutladingar som nærmar seg skrik.
Det er den eldre folkelege songstilen som er fundamentet i songstilen til Alander. Men samstundes er det tydeleg at ho har eit akademisert tilhøve til songen. Kvar einaste lyd er framført presist og kontrollert, noko som vert svært tydeleg når ho syng overtydeleg på dei klingande konsonantane.
Alander føyer seg inn i rekka av høgt utdanna folkesongarar som dyrkar tekst, melodi og syngemåte som ei av mange kunstformer i samtida. Likevel er det noko originalt ved prosjektet hennar som gjer at det bør leggjast merke til, ikkje berre fordi ho er flink, men fordi ho får oss til å opna øyra og lyda på desse forunderlege tekstane og melodiane.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Malin Alander:
Indre bølgjer
Ta:lik
Når folkesongaren Malin Alander frå Sandane platedebuterer, har ho alt utdanna seg ved Noregs musikkhøgskule, fått stilling som fylkesmusikar og nyleg vunne vokalklassen på Landskappleiken. Det er med andre ord tale om ein utøvar som har lukkast med å etablera seg som profesjonell folkesongar.
I motsetnad til mange kollegaer har Alander her ikkje valt å samarbeida med meir eller mindre improviserande instrumentalistar som gjerne har bakgrunn frå andre stilartar. Dei improvisatoriske delane på plata tek ho seg nemleg av sjølv, anten det er snakk om ordlause parti, ny tekst eller sitat frå eldre songar. Av og til er det gjort fleire opptak, slik at ho syng fleirstemt med seg sjølv.
Men det er dei tradisjonelle songane som dominerer – særleg salmane. Det er òg påfallande at mange av tekstane har gått ut av bruk i salmebøkene, men vert haldne ved like innan folkemusikkrørsla, til dømes den alvorstunge skriftemålssalmen «Jeg arme synder træde må».
Det er ei meditativ stemning over plata. Alt er framført i langsamt tempo og med god tid mellom frasane. For det meste kling stemma mjukt og nært, men Alander nyttar òg alternative teknikkar, særleg i dei meir improviserte partia, som «knekk» på stemma, glidetonar og jamvel kraftutladingar som nærmar seg skrik.
Det er den eldre folkelege songstilen som er fundamentet i songstilen til Alander. Men samstundes er det tydeleg at ho har eit akademisert tilhøve til songen. Kvar einaste lyd er framført presist og kontrollert, noko som vert svært tydeleg når ho syng overtydeleg på dei klingande konsonantane.
Alander føyer seg inn i rekka av høgt utdanna folkesongarar som dyrkar tekst, melodi og syngemåte som ei av mange kunstformer i samtida. Likevel er det noko originalt ved prosjektet hennar som gjer at det bør leggjast merke til, ikkje berre fordi ho er flink, men fordi ho får oss til å opna øyra og lyda på desse forunderlege tekstane og melodiane.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?