Familieskattar
Reinhard Goebel lyfter fram ukjend musikk frå Bach-slekta.
Albumet inneheld ein musikalsk slagscene (battaglia) av bestefar til J.S. Bachs andre kone. Her slaget ved Beograd i 1717, måla av J.G. Auerbach (1697–1753).
Standardinnspelinga
H. Bach, J.L. Bach, J.C. Bach, C. Wilche, «Sign. Pagh», J.S. Bach:
Bachiana
Musica Antiqua Köln; leiing og fiolin: Reinhard Goebel. Archiv 2000
Til 250-årsmarkeringa for Johann Sebastian Bach (1685–1750) i 2000 gav den tyske fiolinisten og dirigenten Reinhard Goebel ut Bachiana. Music by the Bach Family. Her tok han føre seg instrumentalmusikk av eldre komponistar i Bach-slekta og avslutta det heile med ein rekonstruksjon av J.S. Bachs forspel til «Påskeoratoriet», BWV 249, der den tredje og siste satsen er ei vellukka omarbeiding av ein korsats til rein orkestermusikk.
Klangtale
Goebels orkester, Musica Antiqua Köln, som eksisterte frå 1973 til 2006, har på fleire vis prega måten barokkmusikken i vår tid blir spelt på. Ein ting er dei høge tempoa Goebel ofte insisterte på, som tilførte tidlegmusikken ein ny type virtuositet. Noko anna og viktigare er at ensemblet var ein skule for mange no framståande musikarar og dirigentar som i sine yngre år blei drilla – og då meiner eg verkeleg drilla – i Goebels strenge orkesterdisiplin.
Goebel har i dag lagt fiolinen på hylla og er professor i historisk framføringspraksis ved musikkhøgskulen Mozarteum i Salzburg. Meir enn nokon annan forma han den barokke strykarklangen slik ein kultiverer han i dag, med slank og overtonerik klang heilt utan vibrato, og tysk sans for distinkt, gjennomtenkt artikulasjon i fraseringane. Nærleiken til språket, det retoriske ved musikken (på tysk samanfatta med 1700-talsomgrepet Klangrede, «klangtale») er noko Goebel støtt nemner i intervju og artiklar.
Musikalsk slagscene
Repertoaret på plata spenner frå seinrenessanse til høgbarokk. Ho opnar passande nok med ein ouverture i fransk stil av Johann Ludwig Bach (1677–1711), Johann Sebastians firmenning. Ouverturen og dei fylgjande dansesatsane er sobert komponerte. Særleg frydefull er den kvikke rytmikken i finalesatsen Bourrée.
Seinrenessansens tette klang og røffe akkordvekslingar pregar dei to femstemmige sonatane av Heinrich Bach (1615–1692), ein av stamfedrane i slekta. Den fyrste sonaten i C-dur er litt keisam. Han har for mange repetisjonar. Meir liv er det i den andre sonaten i F-dur, som har parti med fine ekkoeffektar. Det einaste soloverket er av Heinrichs son, Johann Christoph Bach (1642–1703), nemleg eit tema med variasjonar for cembalo som varer i 16 minutt og i form liknar på Johann Sebastians «Goldbergvariasjonar».
Cyriacus Wilche (ca. 1620–1667) er med på plata sidan han truleg var bestefar til Johann Sebastians andre kone, Anna Magdalena Bach. Hans Battaglia er morosam. Dette er ein musikalsk slagscene av typen som var populær på 1600-talet, med marsjar, imitasjon av kanonsmell, sørgjesongar og sigersfanfarar. Utan samanlikning best er likevel dei tre sluttspora med Johann Sebastians alt nemnde forspel til «Påskeoratoriet», der musikken løfter seg til eit heilt anna nivå.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
H. Bach, J.L. Bach, J.C. Bach, C. Wilche, «Sign. Pagh», J.S. Bach:
Bachiana
Musica Antiqua Köln; leiing og fiolin: Reinhard Goebel. Archiv 2000
Til 250-årsmarkeringa for Johann Sebastian Bach (1685–1750) i 2000 gav den tyske fiolinisten og dirigenten Reinhard Goebel ut Bachiana. Music by the Bach Family. Her tok han føre seg instrumentalmusikk av eldre komponistar i Bach-slekta og avslutta det heile med ein rekonstruksjon av J.S. Bachs forspel til «Påskeoratoriet», BWV 249, der den tredje og siste satsen er ei vellukka omarbeiding av ein korsats til rein orkestermusikk.
Klangtale
Goebels orkester, Musica Antiqua Köln, som eksisterte frå 1973 til 2006, har på fleire vis prega måten barokkmusikken i vår tid blir spelt på. Ein ting er dei høge tempoa Goebel ofte insisterte på, som tilførte tidlegmusikken ein ny type virtuositet. Noko anna og viktigare er at ensemblet var ein skule for mange no framståande musikarar og dirigentar som i sine yngre år blei drilla – og då meiner eg verkeleg drilla – i Goebels strenge orkesterdisiplin.
Goebel har i dag lagt fiolinen på hylla og er professor i historisk framføringspraksis ved musikkhøgskulen Mozarteum i Salzburg. Meir enn nokon annan forma han den barokke strykarklangen slik ein kultiverer han i dag, med slank og overtonerik klang heilt utan vibrato, og tysk sans for distinkt, gjennomtenkt artikulasjon i fraseringane. Nærleiken til språket, det retoriske ved musikken (på tysk samanfatta med 1700-talsomgrepet Klangrede, «klangtale») er noko Goebel støtt nemner i intervju og artiklar.
Musikalsk slagscene
Repertoaret på plata spenner frå seinrenessanse til høgbarokk. Ho opnar passande nok med ein ouverture i fransk stil av Johann Ludwig Bach (1677–1711), Johann Sebastians firmenning. Ouverturen og dei fylgjande dansesatsane er sobert komponerte. Særleg frydefull er den kvikke rytmikken i finalesatsen Bourrée.
Seinrenessansens tette klang og røffe akkordvekslingar pregar dei to femstemmige sonatane av Heinrich Bach (1615–1692), ein av stamfedrane i slekta. Den fyrste sonaten i C-dur er litt keisam. Han har for mange repetisjonar. Meir liv er det i den andre sonaten i F-dur, som har parti med fine ekkoeffektar. Det einaste soloverket er av Heinrichs son, Johann Christoph Bach (1642–1703), nemleg eit tema med variasjonar for cembalo som varer i 16 minutt og i form liknar på Johann Sebastians «Goldbergvariasjonar».
Cyriacus Wilche (ca. 1620–1667) er med på plata sidan han truleg var bestefar til Johann Sebastians andre kone, Anna Magdalena Bach. Hans Battaglia er morosam. Dette er ein musikalsk slagscene av typen som var populær på 1600-talet, med marsjar, imitasjon av kanonsmell, sørgjesongar og sigersfanfarar. Utan samanlikning best er likevel dei tre sluttspora med Johann Sebastians alt nemnde forspel til «Påskeoratoriet», der musikken løfter seg til eit heilt anna nivå.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.