JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Fire songsyklusar

Ein gamal sjanger vert fylt med nye dikt og ny musikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sopranen Helga Johanne Størdal syng dikta til fleire norske forfattarar.

Sopranen Helga Johanne Størdal syng dikta til fleire norske forfattarar.

Foto: Ina-Kristin Tvete

Sopranen Helga Johanne Størdal syng dikta til fleire norske forfattarar.

Sopranen Helga Johanne Størdal syng dikta til fleire norske forfattarar.

Foto: Ina-Kristin Tvete

3981
20180914
3981
20180914

Konsert

Fleire komponistar:

Når ord blir musikk

Helga Johanne Størdal, sopran, og Ole Martin Huser-Olsen, gitar.
Litteraturhuset i Oslo,
12. september

På attenhundretalet var lieder datidas popmusikk, ikkje for ungdom, men for det vaksne borgarskapet. Desse songane skil seg frå til dømes visene til Bellmann, som høyrer heime i ein aristokratisk periode, og frå folkesongar frå ein førmoderne periode, ikkje minst ved at dei vert framførte i borgarlege stover, av ein kunstsongar, altså ein songar flytta frå operaen og inn i ein borgarheim, til akkompagnement av klaver i staden for orkester.

Tekst til ein lied kom frå samtidige romantiske diktarar, som skreiv einskilddikt med inspirerande tema og rytmikk for komponistar. Men dei skreiv òg diktsyklusar, der dikta hadde felles tema og til saman kunne laga ei forteljing. Når så komponistar sette musikk til dette, vart det til ein songsyklus som på eit vis vart eit slag kammeropera inne i den borgarlege stova.

Sjangeren vart særleg utvikla i Austerrike og Tyskland gjennom 1800-talet, av Beethoven, Schubert, Schumann og Wolf. Mahler erstatta klaveret med orkester. I Noreg laga Grieg åtte songar frå Haugtussa. Utover på 1900-talet har sjangeren vorte sjeldnare brukt, særleg av di «klaverborgarskapet» døydde ut, medan diktarane hadde vorte modernistar som skreiv utan mykje rytmisk musikk i dikta sine.

Dikt og musikk

No har fire norske komponistar vorte kopla saman med fire norske diktarar og to utøvarar – ein klassisk gitarist og ein songar. Gisle Kverndokk har laga musikk til tre dikt av Catherine Blaavinge Bjørnevog, som skriv på eit poetisk sjølvkonstruert dialektspråk; Kjell Habbestad har laga musikk til sju nynorske dikt av Ruth Lillegraven, Ewa Serafin til fem dikt av Casper André Lugg og Marcus Paus til tre av Ulrik Farestad.

I det siste tilfellet nærmar syklusen seg Wagnersk Gesamtkunst, ettersom Farestads dikt er skrive til tre måleri av Christopher Rådlund: tre kunstslag smelta saman. Desse tre – Paus, Farestad og Rådlund – har dessutan vorte kjende som representantar for noko som vert kalla «retrogardisme», det motsette av avantgardisme. Difor er det ikkje rart at dei deltek i gjenopplivinga av ein gamal sjanger. I musikken til ein av Farestads klassiske sonettar kunne Paus til og med sitera Tristan-akkorden.

Det minst narrative verket var Serafin og Luggs verk, der musikk og tekst skildrar tilstandar som mest heng saman gjennom eit felles poetisk blikk. Medan Kverndokk, som er mest kjend som operakomponist, har leita fram ei forteljing i tre Kvitebjørn Kong Valemon-liknande dikt. Men i båe desse tilfella kunne det vore betre med fleire songar, slik at vi kunne koma betre inn i desse særeigne poetiske universa.

Den mest typiske (og lengste) songsyklusen er den til Habbestad og Lillegraven, som skildrar livet til ei einsleg sydame i ein vestlandsfjord fortald på enkelt, men inderleg vis og med forsterkande musikk. Eit slags motstykke til Haugtussa-songane. Der fekk vi tid til å verta emosjonelt engasjerte.

Miniorkester

Dei to som har initiert prosjektet og som framfører musikken, er sopranen Helga Johanne Størdal og den klassiske gitaristen Ole Martin Huser-Olsen, slik at gitaren her erstattar det tradisjonelle klaveret som akkompagnement, eller, vel så ofte, som eit miniorkester. Størdal har perfekt stemme for dette intime formatet, medan Huser-Olsen er suveren som gitarorkester. Dei skal ha ekstra ros for intensjonane om å henta fram ny norsk lyrikk inn i ny norsk musikk. Ein kunne tenkja seg at det vert arbeidd vidare med dette prosjektet slik at det til slutt vert til ein CD.

Konserten vert gjenteken 3. oktober i Hvaler kyrkje og 24. oktober under Asker kammermusikkfestival.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus ved Universitetet i Oslo og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

Fleire komponistar:

Når ord blir musikk

Helga Johanne Størdal, sopran, og Ole Martin Huser-Olsen, gitar.
Litteraturhuset i Oslo,
12. september

På attenhundretalet var lieder datidas popmusikk, ikkje for ungdom, men for det vaksne borgarskapet. Desse songane skil seg frå til dømes visene til Bellmann, som høyrer heime i ein aristokratisk periode, og frå folkesongar frå ein førmoderne periode, ikkje minst ved at dei vert framførte i borgarlege stover, av ein kunstsongar, altså ein songar flytta frå operaen og inn i ein borgarheim, til akkompagnement av klaver i staden for orkester.

Tekst til ein lied kom frå samtidige romantiske diktarar, som skreiv einskilddikt med inspirerande tema og rytmikk for komponistar. Men dei skreiv òg diktsyklusar, der dikta hadde felles tema og til saman kunne laga ei forteljing. Når så komponistar sette musikk til dette, vart det til ein songsyklus som på eit vis vart eit slag kammeropera inne i den borgarlege stova.

Sjangeren vart særleg utvikla i Austerrike og Tyskland gjennom 1800-talet, av Beethoven, Schubert, Schumann og Wolf. Mahler erstatta klaveret med orkester. I Noreg laga Grieg åtte songar frå Haugtussa. Utover på 1900-talet har sjangeren vorte sjeldnare brukt, særleg av di «klaverborgarskapet» døydde ut, medan diktarane hadde vorte modernistar som skreiv utan mykje rytmisk musikk i dikta sine.

Dikt og musikk

No har fire norske komponistar vorte kopla saman med fire norske diktarar og to utøvarar – ein klassisk gitarist og ein songar. Gisle Kverndokk har laga musikk til tre dikt av Catherine Blaavinge Bjørnevog, som skriv på eit poetisk sjølvkonstruert dialektspråk; Kjell Habbestad har laga musikk til sju nynorske dikt av Ruth Lillegraven, Ewa Serafin til fem dikt av Casper André Lugg og Marcus Paus til tre av Ulrik Farestad.

I det siste tilfellet nærmar syklusen seg Wagnersk Gesamtkunst, ettersom Farestads dikt er skrive til tre måleri av Christopher Rådlund: tre kunstslag smelta saman. Desse tre – Paus, Farestad og Rådlund – har dessutan vorte kjende som representantar for noko som vert kalla «retrogardisme», det motsette av avantgardisme. Difor er det ikkje rart at dei deltek i gjenopplivinga av ein gamal sjanger. I musikken til ein av Farestads klassiske sonettar kunne Paus til og med sitera Tristan-akkorden.

Det minst narrative verket var Serafin og Luggs verk, der musikk og tekst skildrar tilstandar som mest heng saman gjennom eit felles poetisk blikk. Medan Kverndokk, som er mest kjend som operakomponist, har leita fram ei forteljing i tre Kvitebjørn Kong Valemon-liknande dikt. Men i båe desse tilfella kunne det vore betre med fleire songar, slik at vi kunne koma betre inn i desse særeigne poetiske universa.

Den mest typiske (og lengste) songsyklusen er den til Habbestad og Lillegraven, som skildrar livet til ei einsleg sydame i ein vestlandsfjord fortald på enkelt, men inderleg vis og med forsterkande musikk. Eit slags motstykke til Haugtussa-songane. Der fekk vi tid til å verta emosjonelt engasjerte.

Miniorkester

Dei to som har initiert prosjektet og som framfører musikken, er sopranen Helga Johanne Størdal og den klassiske gitaristen Ole Martin Huser-Olsen, slik at gitaren her erstattar det tradisjonelle klaveret som akkompagnement, eller, vel så ofte, som eit miniorkester. Størdal har perfekt stemme for dette intime formatet, medan Huser-Olsen er suveren som gitarorkester. Dei skal ha ekstra ros for intensjonane om å henta fram ny norsk lyrikk inn i ny norsk musikk. Ein kunne tenkja seg at det vert arbeidd vidare med dette prosjektet slik at det til slutt vert til ein CD.

Konserten vert gjenteken 3. oktober i Hvaler kyrkje og 24. oktober under Asker kammermusikkfestival.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus ved Universitetet i Oslo og fast skribent i Dag og Tid.

Størdal har perfekt stemme for dette intime formatet, medan Huser-Olsen er suveren som gitarorkester.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis