Frosne landskap
Klangteksturen i Knut Vaages Vintersong har kvalitetar som ein mosaikk.
Kontratenoren Daniel Sæther syng ny musikk med gamle instrument.
Foto: Øyvind Eide
CD
Knut Vaage, Herman Vogt, Kjell Mørk Karlsen:
Vintersong
Daniel Sæther, kontratenor; m.fl.; dir.: Kai Grinde Myran. LAWO 2022
Det fyrste som slo meg då eg lytta til dette andre soloalbumet til Daniel Sæther med ny musikk for kontratenor og barokkinstrument, er kor godt røysta hans glir inn ensembleklangen. Songaren evnar å redusera røysta til noko reint, beint og overtonerikt. Når han i crescendo glir inn på tonen, heilt utan vibrato, kling det til forveksling likt lyden av fløytene og dei høge strykeinstrumenta. Dette er ei klangverd me kjenner frå barokkmusikken, den som med sitt «demokratiske» klangideal høver godt for samtidsmusikken av di dei ulike stemmene i komposisjonen trer fram som likeverdige.
Rimkledd mark
Dette likeverdige, der ein ikkje får kjensla av at noko instrument eller noka instrumentgruppe blir redusert til «komp», merkar me særleg i tittelkomposisjonen, Knut Vaages Vintersong. Verket, som er det lengste på plata, blei opphaveleg skrive for mezzosopran.
Den nye versjonen er tilpassa Sæthers stemmetype kontratenor (falsettsong) og har traverso (barokk tverrfløyte av tre) i staden for obo. Til grunn for librettoen ligg Hanne Bramness’ (fødd 1959) dikt frå samlinga Vintersong. Ei bok om desember. Dette er poesi som vekkjer minne i Vaage om det vinterlandskapet han som barn vandra gjennom i skogane i Kvinnherad.
Komponisten lukkast i å teikna bilete som også eg kjenner meg att i, av eit frose, stille landskap, der blåkvitt ljos dekkjer rimkledd mark og mose. Inntrykket av ei slik verd har meir av mosaikken enn måleriet ved seg, for som i mosaikken funklar det ulikt i einskildsteinar alt etter kvar ein står. Fjorden verkar svartare og djupare enn vanleg på slike dagar, ein sort vinterdagar som eg trur me vestlendingar set meir pris på enn andre av di me har så få av dei.
Bramness’ dikt er fine, men orda er diverre ofte vanskelege å skjøna når Sæther syng dei. Men lyrikken står uansett i omslagsheftet, og Vaages imponerande omforming av teksten til tonar gjer det i grunnen ikkje så viktig å fylgja poesien vers for vers.
Arkaisk avmålt
Ein annan klangtekstur med meir songlege stemmeføringar høyrer me i Laudato si’, som er Herman Vogts (fødd 1979) tonesetjing av Frans av Assisis Solsongen (i engelsk omsetjing). Instrumentalbesetninga med blokkfløyte, cello og orgel dannar eit homogent klangteppe for kontratenoren å utfalda seg over. Dette er musikk med låg puls, der særleg dei parallelle melodirørslene mellom celloen og fløyta får det til å flyta.
Klangleg tettast opp til barokkmusikken ligg Kjell Mørk Karslens (fødd 1974) Jordens Oro Wiker, der kontratenoren syng i lag med cembalo og blokkfløyte. Uttrykket er arkaisk, med avmålte, gjennomtenkte musikalske motiv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Knut Vaage, Herman Vogt, Kjell Mørk Karlsen:
Vintersong
Daniel Sæther, kontratenor; m.fl.; dir.: Kai Grinde Myran. LAWO 2022
Det fyrste som slo meg då eg lytta til dette andre soloalbumet til Daniel Sæther med ny musikk for kontratenor og barokkinstrument, er kor godt røysta hans glir inn ensembleklangen. Songaren evnar å redusera røysta til noko reint, beint og overtonerikt. Når han i crescendo glir inn på tonen, heilt utan vibrato, kling det til forveksling likt lyden av fløytene og dei høge strykeinstrumenta. Dette er ei klangverd me kjenner frå barokkmusikken, den som med sitt «demokratiske» klangideal høver godt for samtidsmusikken av di dei ulike stemmene i komposisjonen trer fram som likeverdige.
Rimkledd mark
Dette likeverdige, der ein ikkje får kjensla av at noko instrument eller noka instrumentgruppe blir redusert til «komp», merkar me særleg i tittelkomposisjonen, Knut Vaages Vintersong. Verket, som er det lengste på plata, blei opphaveleg skrive for mezzosopran.
Den nye versjonen er tilpassa Sæthers stemmetype kontratenor (falsettsong) og har traverso (barokk tverrfløyte av tre) i staden for obo. Til grunn for librettoen ligg Hanne Bramness’ (fødd 1959) dikt frå samlinga Vintersong. Ei bok om desember. Dette er poesi som vekkjer minne i Vaage om det vinterlandskapet han som barn vandra gjennom i skogane i Kvinnherad.
Komponisten lukkast i å teikna bilete som også eg kjenner meg att i, av eit frose, stille landskap, der blåkvitt ljos dekkjer rimkledd mark og mose. Inntrykket av ei slik verd har meir av mosaikken enn måleriet ved seg, for som i mosaikken funklar det ulikt i einskildsteinar alt etter kvar ein står. Fjorden verkar svartare og djupare enn vanleg på slike dagar, ein sort vinterdagar som eg trur me vestlendingar set meir pris på enn andre av di me har så få av dei.
Bramness’ dikt er fine, men orda er diverre ofte vanskelege å skjøna når Sæther syng dei. Men lyrikken står uansett i omslagsheftet, og Vaages imponerande omforming av teksten til tonar gjer det i grunnen ikkje så viktig å fylgja poesien vers for vers.
Arkaisk avmålt
Ein annan klangtekstur med meir songlege stemmeføringar høyrer me i Laudato si’, som er Herman Vogts (fødd 1979) tonesetjing av Frans av Assisis Solsongen (i engelsk omsetjing). Instrumentalbesetninga med blokkfløyte, cello og orgel dannar eit homogent klangteppe for kontratenoren å utfalda seg over. Dette er musikk med låg puls, der særleg dei parallelle melodirørslene mellom celloen og fløyta får det til å flyta.
Klangleg tettast opp til barokkmusikken ligg Kjell Mørk Karslens (fødd 1974) Jordens Oro Wiker, der kontratenoren syng i lag med cembalo og blokkfløyte. Uttrykket er arkaisk, med avmålte, gjennomtenkte musikalske motiv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.