Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Frosne landskap

Klangteksturen i Knut Vaages Vintersong har kvalitetar som ein mosaikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kontratenoren Daniel Sæther syng ny musikk med gamle instrument.

Kontratenoren Daniel Sæther syng ny musikk med gamle instrument.

Foto: Øyvind Eide

Kontratenoren Daniel Sæther syng ny musikk med gamle instrument.

Kontratenoren Daniel Sæther syng ny musikk med gamle instrument.

Foto: Øyvind Eide

2919
20221007
2919
20221007

CD

Knut Vaage, Herman Vogt, Kjell Mørk Karlsen:

Vintersong

Daniel Sæther, kontratenor; m.fl.; dir.: Kai Grinde Myran. LAWO 2022

Det fyrste som slo meg då eg lytta til dette andre soloalbumet til Daniel Sæther med ny musikk for kontratenor og barokkinstrument, er kor godt røysta hans glir inn ensembleklangen. Songaren evnar å redusera røysta til noko reint, beint og overtonerikt. Når han i crescendo glir inn på tonen, heilt utan vibrato, kling det til forveksling likt lyden av fløytene og dei høge strykeinstrumenta. Dette er ei klangverd me kjenner frå barokkmusikken, den som med sitt «demokratiske» klangideal høver godt for samtidsmusikken av di dei ulike stemmene i komposisjonen trer fram som likeverdige.

Rimkledd mark

Dette likeverdige, der ein ikkje får kjensla av at noko instrument eller noka instrumentgruppe blir redusert til «komp», merkar me særleg i tittelkomposisjonen, Knut Vaages Vintersong. Verket, som er det lengste på plata, blei opphaveleg skrive for mezzosopran.

Den nye versjonen er tilpassa Sæthers stemmetype kontratenor (falsettsong) og har traverso (barokk tverrfløyte av tre) i staden for obo. Til grunn for librettoen ligg Hanne Bramness’ (fødd 1959) dikt frå samlinga Vintersong. Ei bok om desember. Dette er poesi som vekkjer minne i Vaage om det vinterlandskapet han som barn vandra gjennom i skogane i Kvinnherad.

Komponisten lukkast i å teikna bilete som også eg kjenner meg att i, av eit frose, stille landskap, der blåkvitt ljos dekkjer rimkledd mark og mose. Inntrykket av ei slik verd har meir av mosaikken enn måleriet ved seg, for som i mosaikken funklar det ulikt i einskildsteinar alt etter kvar ein står. Fjorden verkar svartare og djupare enn vanleg på slike dagar, ein sort vinterdagar som eg trur me vestlendingar set meir pris på enn andre av di me har så få av dei.

Bramness’ dikt er fine, men orda er diverre ofte vanskelege å skjøna når Sæther syng dei. Men lyrikken står uansett i omslagsheftet, og Vaages imponerande omforming av teksten til tonar gjer det i grunnen ikkje så viktig å fylgja poesien vers for vers.

Arkaisk avmålt

Ein annan klangtekstur med meir songlege stemmeføringar høyrer me i Laudato si’, som er Herman Vogts (fødd 1979) tonesetjing av Frans av Assisis Solsongen (i engelsk omsetjing). Instrumentalbesetninga med blokkfløyte, cello og orgel dannar eit homogent klangteppe for kontratenoren å utfalda seg over. Dette er musikk med låg puls, der særleg dei parallelle melodirørslene mellom celloen og fløyta får det til å flyta.

Klangleg tettast opp til barokkmusikken ligg Kjell Mørk Karslens (fødd 1974) Jordens Oro Wiker, der kontratenoren syng i lag med cembalo og blokkfløyte. Uttrykket er arkaisk, med avmålte, gjennomtenkte musikalske motiv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Knut Vaage, Herman Vogt, Kjell Mørk Karlsen:

Vintersong

Daniel Sæther, kontratenor; m.fl.; dir.: Kai Grinde Myran. LAWO 2022

Det fyrste som slo meg då eg lytta til dette andre soloalbumet til Daniel Sæther med ny musikk for kontratenor og barokkinstrument, er kor godt røysta hans glir inn ensembleklangen. Songaren evnar å redusera røysta til noko reint, beint og overtonerikt. Når han i crescendo glir inn på tonen, heilt utan vibrato, kling det til forveksling likt lyden av fløytene og dei høge strykeinstrumenta. Dette er ei klangverd me kjenner frå barokkmusikken, den som med sitt «demokratiske» klangideal høver godt for samtidsmusikken av di dei ulike stemmene i komposisjonen trer fram som likeverdige.

Rimkledd mark

Dette likeverdige, der ein ikkje får kjensla av at noko instrument eller noka instrumentgruppe blir redusert til «komp», merkar me særleg i tittelkomposisjonen, Knut Vaages Vintersong. Verket, som er det lengste på plata, blei opphaveleg skrive for mezzosopran.

Den nye versjonen er tilpassa Sæthers stemmetype kontratenor (falsettsong) og har traverso (barokk tverrfløyte av tre) i staden for obo. Til grunn for librettoen ligg Hanne Bramness’ (fødd 1959) dikt frå samlinga Vintersong. Ei bok om desember. Dette er poesi som vekkjer minne i Vaage om det vinterlandskapet han som barn vandra gjennom i skogane i Kvinnherad.

Komponisten lukkast i å teikna bilete som også eg kjenner meg att i, av eit frose, stille landskap, der blåkvitt ljos dekkjer rimkledd mark og mose. Inntrykket av ei slik verd har meir av mosaikken enn måleriet ved seg, for som i mosaikken funklar det ulikt i einskildsteinar alt etter kvar ein står. Fjorden verkar svartare og djupare enn vanleg på slike dagar, ein sort vinterdagar som eg trur me vestlendingar set meir pris på enn andre av di me har så få av dei.

Bramness’ dikt er fine, men orda er diverre ofte vanskelege å skjøna når Sæther syng dei. Men lyrikken står uansett i omslagsheftet, og Vaages imponerande omforming av teksten til tonar gjer det i grunnen ikkje så viktig å fylgja poesien vers for vers.

Arkaisk avmålt

Ein annan klangtekstur med meir songlege stemmeføringar høyrer me i Laudato si’, som er Herman Vogts (fødd 1979) tonesetjing av Frans av Assisis Solsongen (i engelsk omsetjing). Instrumentalbesetninga med blokkfløyte, cello og orgel dannar eit homogent klangteppe for kontratenoren å utfalda seg over. Dette er musikk med låg puls, der særleg dei parallelle melodirørslene mellom celloen og fløyta får det til å flyta.

Klangleg tettast opp til barokkmusikken ligg Kjell Mørk Karslens (fødd 1974) Jordens Oro Wiker, der kontratenoren syng i lag med cembalo og blokkfløyte. Uttrykket er arkaisk, med avmålte, gjennomtenkte musikalske motiv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis