Fyrsteleg jul
Korsatsane har schwung når Gardiner dirigerer Bachs julekantatar.
Hyrdingane tilber Jesusbarnet. Måleri frå kring 1650 av nederlendaren Matthias Stom.
Standardinnspelinga:
Johann Sebastian Bach:
Christmas Cantatas
The Monteverdi Choir; English Baroque Soloists; dir.: John Eliot Gardiner. Archiv 2000
Kantate 63, Christen, ätzet diesen Tag, er ein av dei mest storfelte kyrkjekantatane Johann Sebastian Bach (1685–1750) komponerte. Verket er mynta på fyrste juledag (kan hende den i 1714) og krev – i tillegg til blandakor, solistar og dei obligatoriske strykarane – tre oboar og heile fire trompetar og paukar.
Fire trompetar er dobbelt så mange som vanleg i slik kyrkjemusikk. Men så var det då òg ein dobbel fødselsdag som skulle markerast. Bachs arbeidsgjevar på den tid, hertug Johann Ernst IV av Sachsen-Weimar, hadde nemleg åremålsdag 25. desember. Difor var det fødselen til både ein himmelsk og ein verdsleg fyrste som skulle feirast.
Ikkje daudtid
Julekantatane på dette albumet frå 2000, der Bach-eksperten John Eliot Gardiner dirigerer The Monteverdi Choir og English Baroque Soloists, er alle storfelte, kvar på sitt vis. Men på eitt punkt skil dei seg frå typisk barokk julemusikk: Ingen av verka har såkalla pastoralar, altså rolege satsar som skal minna om musikken til hyrdingane og englane på Betlehemsmarka. Slik pastoralmusikk er kjenneteikna av ukompliserte harmoniar, voggande rytmar og instrument som obo og fløyter.
Korsatsen som opnar Christen, ätzet diesen Tag kunne ikkje vore meir annleis. Festen opnar med eit paukeslag, før trompetane og oboane tek til å tevla med fanfarane sine. Kvar gong dei har små pausar – blåsarar må jo trekkja luft – er fiolinane på pletten og fyller tomrommet med kvikke tiradar. Dette er typisk Bach. Daudtid finst ikkje i musikken hans, for kvar gong éi stemme tagnar, tek ei anna over.
Fosterhopp
Kor og orkester er det beste ved Gardiners innspeling. Solistane er ikkje alltid på same nivå. Bassen syng fint nok, men sopranen og alten har uklår diksjon, og klangen læt pressa. Men der er heldigvis nok korsatsar å kosa seg med.
Sistesatsen i Christen, ätzet diesen Tag er uvanleg avvekslingsrik, med eit kraftfullt orkesterforspel som tagnar når koret kjem inn. Måten korklangen byggjer seg opp på dynamisk gjennom ein lang crescendo, minner om det Bach seinare fekk til i sitt største kyrkjeverk, «h-mollmessa». Korsatsen som opnar kantate 64, Sehet, welch eine Liebe (komponert til tredje juledag 1723), er derimot arkaisk og alvorsam. Dette har med den strenge polyfonien å gjera, og med instrumenteringa. Tre kraftige trombonar doblar nemleg korstemmene og skaper ein vegg av lyd.
Kantate 121, Christum wir sollen loben schon (komponert til andre juledag 1724) opnar òg gamalvore, men byr i tillegg på moderne soloariar. Favoritten min er bassarien «Johannis freudenvolles Springen». Denne strykar-akkompagnerte satsen er dansande og spretten, med utruleg lange, ubrotne tonelekkjer hjå songsolisten. Det er døyparen Johannes’ gledeshopp på «Maria besøksdag» som her blir skildra – hoppa hans som foster i magen til mor si då den gravide jomfru Maria kom på vitjing.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga:
Johann Sebastian Bach:
Christmas Cantatas
The Monteverdi Choir; English Baroque Soloists; dir.: John Eliot Gardiner. Archiv 2000
Kantate 63, Christen, ätzet diesen Tag, er ein av dei mest storfelte kyrkjekantatane Johann Sebastian Bach (1685–1750) komponerte. Verket er mynta på fyrste juledag (kan hende den i 1714) og krev – i tillegg til blandakor, solistar og dei obligatoriske strykarane – tre oboar og heile fire trompetar og paukar.
Fire trompetar er dobbelt så mange som vanleg i slik kyrkjemusikk. Men så var det då òg ein dobbel fødselsdag som skulle markerast. Bachs arbeidsgjevar på den tid, hertug Johann Ernst IV av Sachsen-Weimar, hadde nemleg åremålsdag 25. desember. Difor var det fødselen til både ein himmelsk og ein verdsleg fyrste som skulle feirast.
Ikkje daudtid
Julekantatane på dette albumet frå 2000, der Bach-eksperten John Eliot Gardiner dirigerer The Monteverdi Choir og English Baroque Soloists, er alle storfelte, kvar på sitt vis. Men på eitt punkt skil dei seg frå typisk barokk julemusikk: Ingen av verka har såkalla pastoralar, altså rolege satsar som skal minna om musikken til hyrdingane og englane på Betlehemsmarka. Slik pastoralmusikk er kjenneteikna av ukompliserte harmoniar, voggande rytmar og instrument som obo og fløyter.
Korsatsen som opnar Christen, ätzet diesen Tag kunne ikkje vore meir annleis. Festen opnar med eit paukeslag, før trompetane og oboane tek til å tevla med fanfarane sine. Kvar gong dei har små pausar – blåsarar må jo trekkja luft – er fiolinane på pletten og fyller tomrommet med kvikke tiradar. Dette er typisk Bach. Daudtid finst ikkje i musikken hans, for kvar gong éi stemme tagnar, tek ei anna over.
Fosterhopp
Kor og orkester er det beste ved Gardiners innspeling. Solistane er ikkje alltid på same nivå. Bassen syng fint nok, men sopranen og alten har uklår diksjon, og klangen læt pressa. Men der er heldigvis nok korsatsar å kosa seg med.
Sistesatsen i Christen, ätzet diesen Tag er uvanleg avvekslingsrik, med eit kraftfullt orkesterforspel som tagnar når koret kjem inn. Måten korklangen byggjer seg opp på dynamisk gjennom ein lang crescendo, minner om det Bach seinare fekk til i sitt største kyrkjeverk, «h-mollmessa». Korsatsen som opnar kantate 64, Sehet, welch eine Liebe (komponert til tredje juledag 1723), er derimot arkaisk og alvorsam. Dette har med den strenge polyfonien å gjera, og med instrumenteringa. Tre kraftige trombonar doblar nemleg korstemmene og skaper ein vegg av lyd.
Kantate 121, Christum wir sollen loben schon (komponert til andre juledag 1724) opnar òg gamalvore, men byr i tillegg på moderne soloariar. Favoritten min er bassarien «Johannis freudenvolles Springen». Denne strykar-akkompagnerte satsen er dansande og spretten, med utruleg lange, ubrotne tonelekkjer hjå songsolisten. Det er døyparen Johannes’ gledeshopp på «Maria besøksdag» som her blir skildra – hoppa hans som foster i magen til mor si då den gravide jomfru Maria kom på vitjing.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.