Gotiske røyster
Sjølv om musikken er komplisert, treng han ikkje å verka utilgjengeleg.
Noteark frå samlinga «Old Hall Manuscript», som blei til kring 1420.
Foto: British Library
CD
Ymse komponistar:
Echoes of an Old Hall
Gothic Voices. Linn Records 2021
Mellomaldermusikarar må vera dei mest akademiske musikarane me har. Teksten i omslagsheftet til dette albumet, som er skriven av ein av utøvarane, er så full av engelske ord eg ikkje kjenner, at eg måtte lesa han med ordbok. Men ein ting er det reint språklege. I tillegg kjem dei mange faguttrykka, som krev eit oppslagsverk nummer to.
Å framføra den for oss temmeleg framandvorne mellomaldermusikken, er ikkje berre ein kunst, men ein vitskap for seg. Men må me kjenna til komposisjonsteknikkane – dei kompliserte rytmiske strukturane, reglane for konsonans og dissonans og, ikkje minst, latinen – for å ha glede av han? På ingen måte. Me kan nyta han som eit estetisk objekt, som me i grunnen gjer med all musikk.
Old Hall Manuscript
Om eg frå ein publikumsståstad skal samanlikna mellomaldermusikken med ein annan type musikk, må det vera samtidsmusikken, som ofte er samansett, utan at det nødvendigvis gjer han utilgjengeleg for lyttarar med bakgrunn frå det barokke og klassisk-romantiske repertoaret.
Repertoaret til det britiske ensemblet Gothic Voices, som blei stifta i 1980, er då òg nettopp mellomaldermusikk og samtidsmusikk – sjølv om det den gamle musikken dominerer diskografien deira, som er på over 20 album. På det nyaste, Echoes of an Old Hall, syng dei stykke frå det såkalla Old Hall Manuscript. Denne samlinga av religiøs musikk blei notert på pergament kring 1420 og har fine illustrasjonar (på fagspråket: illuminasjonar). Ho inneheld mest 150 einskildstykke og er ei av dei viktigaste kjeldene våre til musiseringa i engelsk seinmellomalder.
Metamusikk
Opningssporet er det mest spesielle. Arae post libamina, som blei komponert av Mayshuet de Joan kring 1380, verkar som eit etisk manifest for oppriktige songarar. Det er ein slags metamusikk om musikken og musikarar og gjev oss eit sjeldsynt innblikk i korleis songarane den gongen såg på seg sjølve – eller korleis dei ville bli sett. Musikken blir livfullt framført av Gothic Voices, med ei roleg understemme som blir kontrastert av ei snøgg og ordrik overstemme. Men dette er ikkje det einaste som kontrasterer i stykket. Fyrste- og andrestemma framfører faktisk to heilt ulike tekstar samstundes, der den eine fokuserer på det positive dømet, den andre på det negative.
Resten av albumet dreier seg om tilbedinga av jomfru Maria, dåtidas mest populære helgen, og syner stilistisk den kulturelle einskapen mellom Frankrike og England i tida. Framføringa ber preg av den grundige kunnskapen musikarane har til repertoaret. Teknisk er dei suverene, med akkurat diksjon, god intonasjon og fin flyt i fraseringa.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Ymse komponistar:
Echoes of an Old Hall
Gothic Voices. Linn Records 2021
Mellomaldermusikarar må vera dei mest akademiske musikarane me har. Teksten i omslagsheftet til dette albumet, som er skriven av ein av utøvarane, er så full av engelske ord eg ikkje kjenner, at eg måtte lesa han med ordbok. Men ein ting er det reint språklege. I tillegg kjem dei mange faguttrykka, som krev eit oppslagsverk nummer to.
Å framføra den for oss temmeleg framandvorne mellomaldermusikken, er ikkje berre ein kunst, men ein vitskap for seg. Men må me kjenna til komposisjonsteknikkane – dei kompliserte rytmiske strukturane, reglane for konsonans og dissonans og, ikkje minst, latinen – for å ha glede av han? På ingen måte. Me kan nyta han som eit estetisk objekt, som me i grunnen gjer med all musikk.
Old Hall Manuscript
Om eg frå ein publikumsståstad skal samanlikna mellomaldermusikken med ein annan type musikk, må det vera samtidsmusikken, som ofte er samansett, utan at det nødvendigvis gjer han utilgjengeleg for lyttarar med bakgrunn frå det barokke og klassisk-romantiske repertoaret.
Repertoaret til det britiske ensemblet Gothic Voices, som blei stifta i 1980, er då òg nettopp mellomaldermusikk og samtidsmusikk – sjølv om det den gamle musikken dominerer diskografien deira, som er på over 20 album. På det nyaste, Echoes of an Old Hall, syng dei stykke frå det såkalla Old Hall Manuscript. Denne samlinga av religiøs musikk blei notert på pergament kring 1420 og har fine illustrasjonar (på fagspråket: illuminasjonar). Ho inneheld mest 150 einskildstykke og er ei av dei viktigaste kjeldene våre til musiseringa i engelsk seinmellomalder.
Metamusikk
Opningssporet er det mest spesielle. Arae post libamina, som blei komponert av Mayshuet de Joan kring 1380, verkar som eit etisk manifest for oppriktige songarar. Det er ein slags metamusikk om musikken og musikarar og gjev oss eit sjeldsynt innblikk i korleis songarane den gongen såg på seg sjølve – eller korleis dei ville bli sett. Musikken blir livfullt framført av Gothic Voices, med ei roleg understemme som blir kontrastert av ei snøgg og ordrik overstemme. Men dette er ikkje det einaste som kontrasterer i stykket. Fyrste- og andrestemma framfører faktisk to heilt ulike tekstar samstundes, der den eine fokuserer på det positive dømet, den andre på det negative.
Resten av albumet dreier seg om tilbedinga av jomfru Maria, dåtidas mest populære helgen, og syner stilistisk den kulturelle einskapen mellom Frankrike og England i tida. Framføringa ber preg av den grundige kunnskapen musikarane har til repertoaret. Teknisk er dei suverene, med akkurat diksjon, god intonasjon og fin flyt i fraseringa.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.