Gotiske røyster
Sjølv om musikken er komplisert, treng han ikkje å verka utilgjengeleg.
Noteark frå samlinga «Old Hall Manuscript», som blei til kring 1420.
Foto: British Library
CD
Ymse komponistar:
Echoes of an Old Hall
Gothic Voices. Linn Records 2021
Mellomaldermusikarar må vera dei mest akademiske musikarane me har. Teksten i omslagsheftet til dette albumet, som er skriven av ein av utøvarane, er så full av engelske ord eg ikkje kjenner, at eg måtte lesa han med ordbok. Men ein ting er det reint språklege. I tillegg kjem dei mange faguttrykka, som krev eit oppslagsverk nummer to.
Å framføra den for oss temmeleg framandvorne mellomaldermusikken, er ikkje berre ein kunst, men ein vitskap for seg. Men må me kjenna til komposisjonsteknikkane – dei kompliserte rytmiske strukturane, reglane for konsonans og dissonans og, ikkje minst, latinen – for å ha glede av han? På ingen måte. Me kan nyta han som eit estetisk objekt, som me i grunnen gjer med all musikk.
Old Hall Manuscript
Om eg frå ein publikumsståstad skal samanlikna mellomaldermusikken med ein annan type musikk, må det vera samtidsmusikken, som ofte er samansett, utan at det nødvendigvis gjer han utilgjengeleg for lyttarar med bakgrunn frå det barokke og klassisk-romantiske repertoaret.
Repertoaret til det britiske ensemblet Gothic Voices, som blei stifta i 1980, er då òg nettopp mellomaldermusikk og samtidsmusikk – sjølv om det den gamle musikken dominerer diskografien deira, som er på over 20 album. På det nyaste, Echoes of an Old Hall, syng dei stykke frå det såkalla Old Hall Manuscript. Denne samlinga av religiøs musikk blei notert på pergament kring 1420 og har fine illustrasjonar (på fagspråket: illuminasjonar). Ho inneheld mest 150 einskildstykke og er ei av dei viktigaste kjeldene våre til musiseringa i engelsk seinmellomalder.
Metamusikk
Opningssporet er det mest spesielle. Arae post libamina, som blei komponert av Mayshuet de Joan kring 1380, verkar som eit etisk manifest for oppriktige songarar. Det er ein slags metamusikk om musikken og musikarar og gjev oss eit sjeldsynt innblikk i korleis songarane den gongen såg på seg sjølve – eller korleis dei ville bli sett. Musikken blir livfullt framført av Gothic Voices, med ei roleg understemme som blir kontrastert av ei snøgg og ordrik overstemme. Men dette er ikkje det einaste som kontrasterer i stykket. Fyrste- og andrestemma framfører faktisk to heilt ulike tekstar samstundes, der den eine fokuserer på det positive dømet, den andre på det negative.
Resten av albumet dreier seg om tilbedinga av jomfru Maria, dåtidas mest populære helgen, og syner stilistisk den kulturelle einskapen mellom Frankrike og England i tida. Framføringa ber preg av den grundige kunnskapen musikarane har til repertoaret. Teknisk er dei suverene, med akkurat diksjon, god intonasjon og fin flyt i fraseringa.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Ymse komponistar:
Echoes of an Old Hall
Gothic Voices. Linn Records 2021
Mellomaldermusikarar må vera dei mest akademiske musikarane me har. Teksten i omslagsheftet til dette albumet, som er skriven av ein av utøvarane, er så full av engelske ord eg ikkje kjenner, at eg måtte lesa han med ordbok. Men ein ting er det reint språklege. I tillegg kjem dei mange faguttrykka, som krev eit oppslagsverk nummer to.
Å framføra den for oss temmeleg framandvorne mellomaldermusikken, er ikkje berre ein kunst, men ein vitskap for seg. Men må me kjenna til komposisjonsteknikkane – dei kompliserte rytmiske strukturane, reglane for konsonans og dissonans og, ikkje minst, latinen – for å ha glede av han? På ingen måte. Me kan nyta han som eit estetisk objekt, som me i grunnen gjer med all musikk.
Old Hall Manuscript
Om eg frå ein publikumsståstad skal samanlikna mellomaldermusikken med ein annan type musikk, må det vera samtidsmusikken, som ofte er samansett, utan at det nødvendigvis gjer han utilgjengeleg for lyttarar med bakgrunn frå det barokke og klassisk-romantiske repertoaret.
Repertoaret til det britiske ensemblet Gothic Voices, som blei stifta i 1980, er då òg nettopp mellomaldermusikk og samtidsmusikk – sjølv om det den gamle musikken dominerer diskografien deira, som er på over 20 album. På det nyaste, Echoes of an Old Hall, syng dei stykke frå det såkalla Old Hall Manuscript. Denne samlinga av religiøs musikk blei notert på pergament kring 1420 og har fine illustrasjonar (på fagspråket: illuminasjonar). Ho inneheld mest 150 einskildstykke og er ei av dei viktigaste kjeldene våre til musiseringa i engelsk seinmellomalder.
Metamusikk
Opningssporet er det mest spesielle. Arae post libamina, som blei komponert av Mayshuet de Joan kring 1380, verkar som eit etisk manifest for oppriktige songarar. Det er ein slags metamusikk om musikken og musikarar og gjev oss eit sjeldsynt innblikk i korleis songarane den gongen såg på seg sjølve – eller korleis dei ville bli sett. Musikken blir livfullt framført av Gothic Voices, med ei roleg understemme som blir kontrastert av ei snøgg og ordrik overstemme. Men dette er ikkje det einaste som kontrasterer i stykket. Fyrste- og andrestemma framfører faktisk to heilt ulike tekstar samstundes, der den eine fokuserer på det positive dømet, den andre på det negative.
Resten av albumet dreier seg om tilbedinga av jomfru Maria, dåtidas mest populære helgen, og syner stilistisk den kulturelle einskapen mellom Frankrike og England i tida. Framføringa ber preg av den grundige kunnskapen musikarane har til repertoaret. Teknisk er dei suverene, med akkurat diksjon, god intonasjon og fin flyt i fraseringa.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.