JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Grannsamt galanteri

Andrea Coen realiserer Telemanns underfundige danseprosjekt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Galant systematikk: Georg Philipp Telemann (1681–1767) på eit koparstikk frå 1740-åra.

Galant systematikk: Georg Philipp Telemann (1681–1767) på eit koparstikk frå 1740-åra.

Galant systematikk: Georg Philipp Telemann (1681–1767) på eit koparstikk frå 1740-åra.

Galant systematikk: Georg Philipp Telemann (1681–1767) på eit koparstikk frå 1740-åra.

2914
20220107
2914
20220107

CD

Georg Philipp Telemann:

100 Menuets

Andrea Coen, cembalo. Brilliant Classics 2021

Telemann var si tids mest populære komponist i det ikkje-katolske Tyskland. Han var kantor og komponerte veldig mykje kyrkjemusikk, nærare 2000 kantatar og mest 50 pasjonar. Men verdsleg musikk av den moteriktige sorten interesserte han kanskje endå meir enn det sakrale.

Spesielt er at han her kombinerte barokkens grannsemd – hangen til systematikk og talsymbolikk – med den galante tidas krav til lettskap og tidsfordriv. Dei to Telemann-samlingane som den italienske cembalisten Andrea Coen no har spelt inn, syner dette. Som så ofte med 1700-talsmusikken har verka eit didaktisk aspekt. Komande cembalistar skulle læra å manøvrera innanfor dei ulike toneartane, som blir systematisk gjennomgåtte. Men eg trur konseptet òg speglar Telemanns personlegdom, som ein lærd mann med glimt i auget.

Melante

Det fyrste samlinga heiter Sept fois Sept et un Menuet (1728) og oppfylgjaren Zweytes sieben mal sieben und ein Menuet (1730). Begge kom ut i Hamburg under det anagramatiske pseudonymet «Melante» (bokstavane i ordet «Telemann» i omkasta rekkjefylgje). Me får her høvesvis sju gonger sju pluss éin menuett, altså 50. Menuettar er grasiøse franske pardansar i tredelt takt – nynn på bergenssongen «Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde», så veit du korleis slike artar seg.

Coen står overfor ei vanskeleg oppgåve med albumet sitt, nemleg ein akutt overdose menuettar. Eg vil difor tilrå lytting i mindre dosar. Høyrer ein aktivt etter, merkar ein mangfaldet Telemann fekk ut av det enkle – og Coens evne til å framheva det særeigne ved einskildsatsane.

Nokre døme: Det femte stykket i fyrste samlinga bryt ut av det konvensjonelle formskjemaet (asymmetriske fraselengder). Det siste stykket i andre samlinga går i kanon (toppstemma og basslina spelar den same melodien, men byrjar ulikt). Og det siste stykket i fyrste samlinga er komponert «opp ned» (basslina har melodien medan toppstemma akkompagnerer).

Underleg formulert

«Sju gonger sju pluss éin menuett» er ein omstendeleg tittel. Kvifor ikkje berre «Femti menuettar»? Her merkar me barokkmusikaren med sans for symbolikk, og den skulle helst vera frå Bibelen. I Tredje Mosebok, kapittel 25, står det: «Så skal du telja sju sabbatsår fram, sju gonger sju år, så tida for dei sju sabbatsåra blir førtini år. Den tiande dagen i den sjuande månaden skal du blåsa høgt i horn; på soningsdagen skal de la hornet lyda i heile landet. [...] Det femtiande året skal vera eit frigjevingsår for dykk.»

Men kanskje kan formuleringa av titlane òg skjønast biografisk. Det året Telemann gav ut Zweytes sieben mal sieben und ein Menuet fylte han nemleg 49 år – og var slik i sitt femtiande livsår.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Philipp Telemann:

100 Menuets

Andrea Coen, cembalo. Brilliant Classics 2021

Telemann var si tids mest populære komponist i det ikkje-katolske Tyskland. Han var kantor og komponerte veldig mykje kyrkjemusikk, nærare 2000 kantatar og mest 50 pasjonar. Men verdsleg musikk av den moteriktige sorten interesserte han kanskje endå meir enn det sakrale.

Spesielt er at han her kombinerte barokkens grannsemd – hangen til systematikk og talsymbolikk – med den galante tidas krav til lettskap og tidsfordriv. Dei to Telemann-samlingane som den italienske cembalisten Andrea Coen no har spelt inn, syner dette. Som så ofte med 1700-talsmusikken har verka eit didaktisk aspekt. Komande cembalistar skulle læra å manøvrera innanfor dei ulike toneartane, som blir systematisk gjennomgåtte. Men eg trur konseptet òg speglar Telemanns personlegdom, som ein lærd mann med glimt i auget.

Melante

Det fyrste samlinga heiter Sept fois Sept et un Menuet (1728) og oppfylgjaren Zweytes sieben mal sieben und ein Menuet (1730). Begge kom ut i Hamburg under det anagramatiske pseudonymet «Melante» (bokstavane i ordet «Telemann» i omkasta rekkjefylgje). Me får her høvesvis sju gonger sju pluss éin menuett, altså 50. Menuettar er grasiøse franske pardansar i tredelt takt – nynn på bergenssongen «Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde», så veit du korleis slike artar seg.

Coen står overfor ei vanskeleg oppgåve med albumet sitt, nemleg ein akutt overdose menuettar. Eg vil difor tilrå lytting i mindre dosar. Høyrer ein aktivt etter, merkar ein mangfaldet Telemann fekk ut av det enkle – og Coens evne til å framheva det særeigne ved einskildsatsane.

Nokre døme: Det femte stykket i fyrste samlinga bryt ut av det konvensjonelle formskjemaet (asymmetriske fraselengder). Det siste stykket i andre samlinga går i kanon (toppstemma og basslina spelar den same melodien, men byrjar ulikt). Og det siste stykket i fyrste samlinga er komponert «opp ned» (basslina har melodien medan toppstemma akkompagnerer).

Underleg formulert

«Sju gonger sju pluss éin menuett» er ein omstendeleg tittel. Kvifor ikkje berre «Femti menuettar»? Her merkar me barokkmusikaren med sans for symbolikk, og den skulle helst vera frå Bibelen. I Tredje Mosebok, kapittel 25, står det: «Så skal du telja sju sabbatsår fram, sju gonger sju år, så tida for dei sju sabbatsåra blir førtini år. Den tiande dagen i den sjuande månaden skal du blåsa høgt i horn; på soningsdagen skal de la hornet lyda i heile landet. [...] Det femtiande året skal vera eit frigjevingsår for dykk.»

Men kanskje kan formuleringa av titlane òg skjønast biografisk. Det året Telemann gav ut Zweytes sieben mal sieben und ein Menuet fylte han nemleg 49 år – og var slik i sitt femtiande livsår.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Foto: Astrid Waller

BokMeldingar

Ei vill mafiahistorie frå Noreg

Harald Stolt-Nielsen og Magnus Lysberg har skrive ei veldokumentert norsk-marokkansk mafiahistorie.

EinarHaakaas
Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Foto: Astrid Waller

BokMeldingar

Ei vill mafiahistorie frå Noreg

Harald Stolt-Nielsen og Magnus Lysberg har skrive ei veldokumentert norsk-marokkansk mafiahistorie.

EinarHaakaas
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis