Heretter heiter det vi
Arcade Fire tematiserer både isolasjon og fellesskap på det sjette albumet.
Arcade Fire under ein konsert i Budapest 17. juni 2018.
Foto: Balazs Mohai / MTI / Ap / NTB
Rock
Arcade Fire:
We
Columbia
Det flimrar frå fjernsynsskjermen i ei elles nattemørk stove i opningssporet på den nye plata frå Arcade Fire, ein låt som sirklar inn det som vert kalla angstens tidsalder – ei tid der ingen søv, og pillane ikkje hjelper, som det heiter i «Age of Anxiety». Men songen utstrålar alt anna enn resignasjon. Snarare fyller han rommet med den pulserande energien rockebandet har gjort til sitt varemerke, og reindyrkar på We, vårens nye utgiving.
Arcade Fire vart stifta i 2001 i Montreal, og no som då er ekteparet Win Butler og Régine Chassagne i front, med multiinstrumentalistane Richard Reed Parry og Tim Kingsbury i sentrale roller, ein gjeng som har spelt saman sidan debuten Funeral (2004) kom ut. Bror til Butler, Will, har også vore med sidan den gong, men forlét bandet (utan nokon konflikt som bakgrunn) etter at We var ferdig innspelt i fjor. Også trommis Jeremy Gara har vore med lenge, sidan andreplata Neon Bible (2007), så det er ein tettspelt gjeng som kjenner kvarandre godt, vi møter på det som er deira sjette studioplate, fem år etter at Everything Now kom ut.
Blanda mottaking
Det førre albumet fekk blanda mottaking, særleg fordi mange meinte at Win Butler, bandets primære vokalist og tekstforfattar, vart for overtydeleg i ein kulturkritikk som dessutan kjendest forseinka.
Platene til Arcade Fire har alltid vore heilskapleg og ambisiøst orienterte mot det konseptuelle, mot dei store eksistensielle og politiske spørsmåla, og så også denne gongen. I første halvdel tematiserer We menneskeleg isolasjon, og i andre halvdel krafta som ligg i samhaldet og i det kollektive. Albumet er prega av pandemien som bakteppe i eit knippe låtar Butler og Chassagne har laga saman.
Ekko frå 70- og 80-talet
Arcade Fire lagar rockemusikk med tunge ekko frå 1970- og 1980-talet, og Bowie (som dukka opp med ein ukreditert vokal på Reflektor i 2013) er ein sentral referanse på nøkkelsporet «End of the Empire», som kjem i ikkje mindre enn fire delar med nærast skamlaust tydelege musikalske sitat – men det fungerer som berre det. Eg hadde nesten gløymt kor framifrå Butler er som popvokalist, men denne elegien over amerikansk forfall er litt av ei påminning.
Forankringa i det ein kan kalle den klassiske rocketradisjonen vert ikkje mindre tydeleg når Peter Gabriel dukkar opp og korar, eller i valet av Nigel Godrich (Radiohead) som produsent, eller når Butlers og Chassagnes interesser for det litterære kjem direkte til uttrykk i tekstane. (Poeten Lawrence Ferlinghetti er ein viktig inspirasjon for den forløysande krafta We er utstyrt med, som ein slags motmedisin mot kapitalismens tendens til å verke dehumaniserande.)
Plata balanserer fint mellom det spist kritiske og det forsonande og medmenneskelege, mellom sosiologisk og empatisk innsikt. «We unsubscribe/ fuck season five», heiter det snertent protesterande i «End of Empire», i eit slags Netflix-alderens ekko frå Herman Melvilles nektande notar i «Bartleby». Og når tittelsporet avrundar, er det klassisk lighter-og-allsong-materiale, idet Butler spør, «when everything ends, can we do it again?»
We kjem ut 6. mai.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Arcade Fire:
We
Columbia
Det flimrar frå fjernsynsskjermen i ei elles nattemørk stove i opningssporet på den nye plata frå Arcade Fire, ein låt som sirklar inn det som vert kalla angstens tidsalder – ei tid der ingen søv, og pillane ikkje hjelper, som det heiter i «Age of Anxiety». Men songen utstrålar alt anna enn resignasjon. Snarare fyller han rommet med den pulserande energien rockebandet har gjort til sitt varemerke, og reindyrkar på We, vårens nye utgiving.
Arcade Fire vart stifta i 2001 i Montreal, og no som då er ekteparet Win Butler og Régine Chassagne i front, med multiinstrumentalistane Richard Reed Parry og Tim Kingsbury i sentrale roller, ein gjeng som har spelt saman sidan debuten Funeral (2004) kom ut. Bror til Butler, Will, har også vore med sidan den gong, men forlét bandet (utan nokon konflikt som bakgrunn) etter at We var ferdig innspelt i fjor. Også trommis Jeremy Gara har vore med lenge, sidan andreplata Neon Bible (2007), så det er ein tettspelt gjeng som kjenner kvarandre godt, vi møter på det som er deira sjette studioplate, fem år etter at Everything Now kom ut.
Blanda mottaking
Det førre albumet fekk blanda mottaking, særleg fordi mange meinte at Win Butler, bandets primære vokalist og tekstforfattar, vart for overtydeleg i ein kulturkritikk som dessutan kjendest forseinka.
Platene til Arcade Fire har alltid vore heilskapleg og ambisiøst orienterte mot det konseptuelle, mot dei store eksistensielle og politiske spørsmåla, og så også denne gongen. I første halvdel tematiserer We menneskeleg isolasjon, og i andre halvdel krafta som ligg i samhaldet og i det kollektive. Albumet er prega av pandemien som bakteppe i eit knippe låtar Butler og Chassagne har laga saman.
Ekko frå 70- og 80-talet
Arcade Fire lagar rockemusikk med tunge ekko frå 1970- og 1980-talet, og Bowie (som dukka opp med ein ukreditert vokal på Reflektor i 2013) er ein sentral referanse på nøkkelsporet «End of the Empire», som kjem i ikkje mindre enn fire delar med nærast skamlaust tydelege musikalske sitat – men det fungerer som berre det. Eg hadde nesten gløymt kor framifrå Butler er som popvokalist, men denne elegien over amerikansk forfall er litt av ei påminning.
Forankringa i det ein kan kalle den klassiske rocketradisjonen vert ikkje mindre tydeleg når Peter Gabriel dukkar opp og korar, eller i valet av Nigel Godrich (Radiohead) som produsent, eller når Butlers og Chassagnes interesser for det litterære kjem direkte til uttrykk i tekstane. (Poeten Lawrence Ferlinghetti er ein viktig inspirasjon for den forløysande krafta We er utstyrt med, som ein slags motmedisin mot kapitalismens tendens til å verke dehumaniserande.)
Plata balanserer fint mellom det spist kritiske og det forsonande og medmenneskelege, mellom sosiologisk og empatisk innsikt. «We unsubscribe/ fuck season five», heiter det snertent protesterande i «End of Empire», i eit slags Netflix-alderens ekko frå Herman Melvilles nektande notar i «Bartleby». Og når tittelsporet avrundar, er det klassisk lighter-og-allsong-materiale, idet Butler spør, «when everything ends, can we do it again?»
We kjem ut 6. mai.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.