JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Hyrdingtonar

NeoBarock spelar pastoralmusikk av varierande kompositorisk kvalitet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
«Draumen om Arkadia». Måleri av britisk-amerikanske Thomas Cole (1801–1948).

«Draumen om Arkadia». Måleri av britisk-amerikanske Thomas Cole (1801–1948).

«Draumen om Arkadia». Måleri av britisk-amerikanske Thomas Cole (1801–1948).

«Draumen om Arkadia». Måleri av britisk-amerikanske Thomas Cole (1801–1948).

2914
20220218
2914
20220218

CD

Schmelzer; D. Scarlatti; A. Scarlatti; Tartini, Biber:

Arcadia. Paradise in Music

NeoBarock. Ambitus 2022

Arkadia er namnet på eit fjellendt landskap med grøne høgsletter midt på Peloponnes i Hellas. Men det er òg ein tilstand i hugen til poetiske menneske – eit draumelandskap med syngande hyrdingar og leikande nymfer kring glasklåre kjelder. Den romerske diktaren Vergil la hyrdedikta sine til Arkadia, og i renessansen danna italienaren Jacopo Sannazaro kring 1500 skule med det store prosadiktet Arcadia.

Pastoraldiktinga (frå lat. hyrding) påverka dei fleste kunstartar, også musikken. Hyrdespela i renessansen, som blei kalla pastoralar, utviklar seg kring 1600 til operaen. I barokken fekk me instrumentalmusikk som framstilte det landlege med enkle melodiar i fløyte- eller sekkepipestil, helst i tredelt taktart med ukunstla akkordar til. Pastoralmusikken blei òg viktig i kyrkjesamanheng – J.S. Bachs «Juleoratorium» og Händels «Messias» har begge typiske pastoral­satsar som skal minna om musiserande hyrdingar på Betlehemsmarka.

Temaalbum

Det tyske barokkensemblet NeoBarocks Arcadia. Paradise in Music er eit typisk temaalbum som gjev oss pastoralmusikk av både verdsleg og religiøs sort. (Om komponistane har late seg inspirera av hyrdingar frå Arkadia eller frå Bethlehem, er stundom uklårt, men heller ikkje så viktig.)

Programmeringa, som den skriveføre fiolinisten Maren Ries gjer greie for i omslagsheftet, overtyder. Det gjer òg framføringa, med to fiolinar, cello og cembalo. Men verka er av ujamn kvalitet. Somme av dei høver nok betre på konsert, der ei fengande framføring kan kompensera for skrantane kompositorisk substans.

På tomgang

Opningssporet, ein anonym koralfantasi over salmen «Wie schön leuchtet der Morgenstern» («Ei morgonstjerne klår og fin», i Blix’ omsetjing), er keisamt. Stykket er for langt (17 minuttar) i høve til kva det har å tilby av musikalske idear. Det vil seia: Der finst nokre brukbare melodiske og rytmiske idear, men dei blir ikkje utvikla, og musikken går difor på tomgang.

Etter dei to fyrste spora er det ein lette å høyra Johann Heinrich Schmelzers (ca. 1623–1680) Pastorella, som opnar med eit ertande imitasjonsspel mellom fiolinane. (Er det berre eg som får assosiasjonar til frekke nymfer?) Schmelzer pøsar på med markante melodiar som kjem i brå modulasjonar og skiftande taktartar.

Reine cembalostykke finst òg, til dømes Domenico Scarlattis (1685–1757) Sonata, K. 513, som til mi store overrasking opnar med nøyaktig same motiv som ein av W.A. Mozarts kjende klaversonatar. Scarlatti imiterer sekkepipemusikk i opningssatsen, medan sistesatsen er eit fyrverkeri av skalaar og akkordbrytingar som cembalisten Stanislav Gres ristar elegant ut av ermet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Schmelzer; D. Scarlatti; A. Scarlatti; Tartini, Biber:

Arcadia. Paradise in Music

NeoBarock. Ambitus 2022

Arkadia er namnet på eit fjellendt landskap med grøne høgsletter midt på Peloponnes i Hellas. Men det er òg ein tilstand i hugen til poetiske menneske – eit draumelandskap med syngande hyrdingar og leikande nymfer kring glasklåre kjelder. Den romerske diktaren Vergil la hyrdedikta sine til Arkadia, og i renessansen danna italienaren Jacopo Sannazaro kring 1500 skule med det store prosadiktet Arcadia.

Pastoraldiktinga (frå lat. hyrding) påverka dei fleste kunstartar, også musikken. Hyrdespela i renessansen, som blei kalla pastoralar, utviklar seg kring 1600 til operaen. I barokken fekk me instrumentalmusikk som framstilte det landlege med enkle melodiar i fløyte- eller sekkepipestil, helst i tredelt taktart med ukunstla akkordar til. Pastoralmusikken blei òg viktig i kyrkjesamanheng – J.S. Bachs «Juleoratorium» og Händels «Messias» har begge typiske pastoral­satsar som skal minna om musiserande hyrdingar på Betlehemsmarka.

Temaalbum

Det tyske barokkensemblet NeoBarocks Arcadia. Paradise in Music er eit typisk temaalbum som gjev oss pastoralmusikk av både verdsleg og religiøs sort. (Om komponistane har late seg inspirera av hyrdingar frå Arkadia eller frå Bethlehem, er stundom uklårt, men heller ikkje så viktig.)

Programmeringa, som den skriveføre fiolinisten Maren Ries gjer greie for i omslagsheftet, overtyder. Det gjer òg framføringa, med to fiolinar, cello og cembalo. Men verka er av ujamn kvalitet. Somme av dei høver nok betre på konsert, der ei fengande framføring kan kompensera for skrantane kompositorisk substans.

På tomgang

Opningssporet, ein anonym koralfantasi over salmen «Wie schön leuchtet der Morgenstern» («Ei morgonstjerne klår og fin», i Blix’ omsetjing), er keisamt. Stykket er for langt (17 minuttar) i høve til kva det har å tilby av musikalske idear. Det vil seia: Der finst nokre brukbare melodiske og rytmiske idear, men dei blir ikkje utvikla, og musikken går difor på tomgang.

Etter dei to fyrste spora er det ein lette å høyra Johann Heinrich Schmelzers (ca. 1623–1680) Pastorella, som opnar med eit ertande imitasjonsspel mellom fiolinane. (Er det berre eg som får assosiasjonar til frekke nymfer?) Schmelzer pøsar på med markante melodiar som kjem i brå modulasjonar og skiftande taktartar.

Reine cembalostykke finst òg, til dømes Domenico Scarlattis (1685–1757) Sonata, K. 513, som til mi store overrasking opnar med nøyaktig same motiv som ein av W.A. Mozarts kjende klaversonatar. Scarlatti imiterer sekkepipemusikk i opningssatsen, medan sistesatsen er eit fyrverkeri av skalaar og akkordbrytingar som cembalisten Stanislav Gres ristar elegant ut av ermet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis