Innfallsrikt
Philharmonia Zürichs Dvorák-tolkingar er i overkant elegante.
Den tsjekkiske komponisten Antonín Dvorák (1841–1904).
CD
Antonín Dvorák:
Symphonies Nos. 8 & 7
Philharmonia Zurich, dir.: Gianandrea Noseda. Philharmonia Rec 2022
«De vil vita kva eg gjer? Eg har hovudet fullt av idéar. Om ein berre kunne skriva ned alt på ein gong! Men kva skal ein gjera? Eg kan ikkje skriva snøggare enn handa tillèt. Det går raskare enn eg hadde venta, og melodiane kjem som flygande til meg.» Dette skreiv Antonín Dvorák i eit brev sommaren 1889, medan han arbeidde med Symfoni nr. 8 i G-dur, op. 88, på landstaden sin sør for Praha.
Den bognande musikalske idérikdomen – med «idéar» er melodiske tema meint – merkar me i opuset som opnar Philharmonia Zurichs album med dei to såkalla engelske symfoniane hans. Det verkar mest som om komponisten har for mykje på hjartet, at han heile tida vil vidare med dei rapsodiske innfalla sine, og difor nedprioriterer å utvikla det musikalske materialet sitt på den måten den tysk-austerrikske symfonitradisjonen han stod i, føreskreiv.
Johannes Brahms, sponsoren hans, ytra ein gong at «karen har meir idéar enn vi alle, for det han kasserer [av musikalsk materiale], kunne andre ha snikra saman til hovudtema». Men i åttandesymfonien tykte den formstrenge Brahms det gjekk for vidt: «Her driv for mykje fragmentarisk og uvesentleg omkring. Alt er fint og musikalsk fengjande – men der manglar hovudsaker!»
Elegant energisk
Philharmonia Zürich (Zürich-operaens orkester) blir leia av italienaren Gianandrea Noseda, som er orkesterets sjefdirigent – eller Generalmusikdirektor, som det så schwungfullt heiter der. Styrken ved tolkinga hans er den briljante orkesterklangen og dei store gestane og lange linene i fraseringa. Dette går diverre på kostnad av detaljane, som det er så mange av i åttandesymfonien.
Referanseinnspelinga mi frå 1999, der austerrikaren Nikolaus Harnoncourt dirigerer Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam, tek betre vare på einskildelementa og får frasane til å «pusta» organisk, med dynamiske og rytmiske detaljar som Zürich-orkesteret glattar over. Hjå Harnoncourt går grannsemda likevel ikkje på kostnad av dei store linene. Særleg i fyrstesatsen «Allegro con brio» får han fram fleire lag av meining, noko som til samanlikning gjer Nosedas tolking heller nyanselaus.
Myrmarsj
Denne tendensen blir endå tydelegare når ein lyttar til det andre stykket på plata, Symfoni nr. 7 i d-moll, op. 70, som Dvorák skreiv på oppdrag frå London Philharmonic Society i 1884. Komponisten klarer her meisterleg å foredla og integrera folkemusikalsk materiale frå heimlandet i den klassisk-romantiske symfoniforma.
Ulikt åttandesymfonien er grunntonen i den sjuande tragisk og stundom heroisk. Dette tek Noseda og Zürich-orkesteret for lett på. Dei tunge, djupe akkordane i opninga av finalesatsen Allegro, som hjå Harnoncourt kling som ein mødesam marsj gjennom myr, mobiliserer krefter Noseda aldri utløyser med sitt orkester.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Antonín Dvorák:
Symphonies Nos. 8 & 7
Philharmonia Zurich, dir.: Gianandrea Noseda. Philharmonia Rec 2022
«De vil vita kva eg gjer? Eg har hovudet fullt av idéar. Om ein berre kunne skriva ned alt på ein gong! Men kva skal ein gjera? Eg kan ikkje skriva snøggare enn handa tillèt. Det går raskare enn eg hadde venta, og melodiane kjem som flygande til meg.» Dette skreiv Antonín Dvorák i eit brev sommaren 1889, medan han arbeidde med Symfoni nr. 8 i G-dur, op. 88, på landstaden sin sør for Praha.
Den bognande musikalske idérikdomen – med «idéar» er melodiske tema meint – merkar me i opuset som opnar Philharmonia Zurichs album med dei to såkalla engelske symfoniane hans. Det verkar mest som om komponisten har for mykje på hjartet, at han heile tida vil vidare med dei rapsodiske innfalla sine, og difor nedprioriterer å utvikla det musikalske materialet sitt på den måten den tysk-austerrikske symfonitradisjonen han stod i, føreskreiv.
Johannes Brahms, sponsoren hans, ytra ein gong at «karen har meir idéar enn vi alle, for det han kasserer [av musikalsk materiale], kunne andre ha snikra saman til hovudtema». Men i åttandesymfonien tykte den formstrenge Brahms det gjekk for vidt: «Her driv for mykje fragmentarisk og uvesentleg omkring. Alt er fint og musikalsk fengjande – men der manglar hovudsaker!»
Elegant energisk
Philharmonia Zürich (Zürich-operaens orkester) blir leia av italienaren Gianandrea Noseda, som er orkesterets sjefdirigent – eller Generalmusikdirektor, som det så schwungfullt heiter der. Styrken ved tolkinga hans er den briljante orkesterklangen og dei store gestane og lange linene i fraseringa. Dette går diverre på kostnad av detaljane, som det er så mange av i åttandesymfonien.
Referanseinnspelinga mi frå 1999, der austerrikaren Nikolaus Harnoncourt dirigerer Concertgebouw-orkesteret i Amsterdam, tek betre vare på einskildelementa og får frasane til å «pusta» organisk, med dynamiske og rytmiske detaljar som Zürich-orkesteret glattar over. Hjå Harnoncourt går grannsemda likevel ikkje på kostnad av dei store linene. Særleg i fyrstesatsen «Allegro con brio» får han fram fleire lag av meining, noko som til samanlikning gjer Nosedas tolking heller nyanselaus.
Myrmarsj
Denne tendensen blir endå tydelegare når ein lyttar til det andre stykket på plata, Symfoni nr. 7 i d-moll, op. 70, som Dvorák skreiv på oppdrag frå London Philharmonic Society i 1884. Komponisten klarer her meisterleg å foredla og integrera folkemusikalsk materiale frå heimlandet i den klassisk-romantiske symfoniforma.
Ulikt åttandesymfonien er grunntonen i den sjuande tragisk og stundom heroisk. Dette tek Noseda og Zürich-orkesteret for lett på. Dei tunge, djupe akkordane i opninga av finalesatsen Allegro, som hjå Harnoncourt kling som ein mødesam marsj gjennom myr, mobiliserer krefter Noseda aldri utløyser med sitt orkester.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen