JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kanon mot woke

Korleis pregar mangfaldsideologien det klassiske musikklivet?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den amerikanske kritikaren Alex Ross drøfta kanonproblemet på Kulturhuset i Bergen.

Den amerikanske kritikaren Alex Ross drøfta kanonproblemet på Kulturhuset i Bergen.

Foto: Thor Brødreskift

Den amerikanske kritikaren Alex Ross drøfta kanonproblemet på Kulturhuset i Bergen.

Den amerikanske kritikaren Alex Ross drøfta kanonproblemet på Kulturhuset i Bergen.

Foto: Thor Brødreskift

4742
20230616
4742
20230616

Samandrag

Oppsummeringa er laga av AI-vertkøyet ChatGTP

Vis mer
Vis mindre

Festspelføredrag

Alex Ross:

Å tenke bortenfor kanon

Alex Ross er musikkritikar i tidsskriftet The New Yorker
Kulturhuset, fredag 26. mai

Tradisjonen tru arrangerte Festspillene i Bergen ei rekkje ordskifte og føredrag knytte til festspelprogrammet, i år 16 av slaget. Dei siste åra har desse samtalane alt for ofte vore keisame øvingar i politisk konsensus. I år er programmet meir opplyftande: Det handlar meir om kunst enn klima, meir om interpretasjon enn integrering.

Best likte eg føredraget med den kjende amerikanske musikkritikaren og forfattaren Alex Ross, som drøfta kanonomgrepet i klassisk musikk og stilte spørsmålet: Kvifor gjev konsert- og plateindustrien oss gong på gong eit fåtal gamle stykke av eit fåtal gamle komponistar?

Drastisk skifte

I innleiinga tok han føre seg det han kallar wokeness i musikken, og korleis denne ideologien påverkar konsertrepertoaret i USA. Trugar jaget etter mangfald dei kanoniserte klassikarane?

I kjølvatnet av drapet på George Floyd i 2020 blei det reist krav om «diversifisering» av det klassiske musikklivet, som ein reaksjon mot white supremacy in classical music, som Ross kalla det. Kvinnelege og afroamerikanske komponistar skulle no lyftast fram. Philadelphia Orchestra, til dømes, spelte i 2021 inn symfoniane til den svarte kvinna Florence Price (1887–1953), og Metropolitan Opera House i New York framførte for fyrste gong ein komposisjon av ein svart komponist, nemleg Terence Blanchard (fødd 1962).

Ross fortalde at mangfaldsrevolusjonen er det mest drastiske han har opplevd gjennom førti år som musikkritikar. Men han har ikkje noko imot utviklinga, for kjernerepertoaret, altså den klassiske kanon, er ikkje truga. Somme konservative røyster i USAs musikkliv rasar likevel mot dette «politisk korrekte» i kunstmusikken. Dei peikar på at komponistar som Price rett og slett ikkje held mål andsynes store, klassiske komponistkoryféar.

Interessant var merknaden hans om at det breie middelklassepublikummet i USA stort sett stør opp om mangfaldsideologien – i teorien. Men å vitja slike konsertar er ikkje publikummet like ivrige til.

Kanon og repertoar

Risset Ross gav av dagens musikkliv i USA, var forvitneleg, også med tanke på tendensar i Noreg. Men hovuddelen av føredraget handla altså om kanon, og om «å tenke bortenfor kanon», det vil seia å opna øyra for meir ukjend musikk. Ross gav fylgjande utgreiing om omgrepa:

Kanon kjem frå gresk og tyder målestokk eller rettesnor; i kyrkja blir det nytta om bøker som er ekte og autoritative, og om lista av «godkjende» helgenar. For musikkinteresserte som er usikre på smaksdommen sin, er slike kanoniserte komposisjonar ei god rettesnor når ein skal velje konsert.

Repertoar kjem frå latinsk repertorium, som tyder «liste» eller «katalog». Repertoaret er den lista av komposisjonar me forventar at orkester og operahus har på programmet. Ulike komponistar blei kanoniserte til ulik tid: Renessansekomponisten Palestrinas vokalverk blei heilt frå byrjinga av kanonisert som høveleg musikk i den katolske gudstenesta, der dei framleis blir sungne. Barokkomponisten Händel blei også kanonisert rett etter at han døydde, men berre i England, medan J.S. Bachs verk var ein ukjend storleik for alle andre enn ekspertar før den offentlege «gjenoppdaginga» av han på 1800-talet.

Guddommeleggjering

Repertoaret me i dag reknar som kanon, feste seg fyrst for kring hundre år sidan, fortalde Ross. Men utviklinga starta på byrjinga av 1800-talet, då ein tok til å framføra verka til døde komponistar; før dette var musikken ferskvare, og mest all musikk var samtidsmusikk. I takt med at musikken blei meir komplisert, var det òg naudsynt å framføra han fleire gonger for å skjøna han, noko som byrja med Beethoven.

Då praksisen med å framføra verk av døde komponistar auka, voks skepsisen mot levande komponistar, altså mot ny musikk. Publikum tvilte på at denne var noko tess i høve til klassikarane. «Dei gamle blei guddommeleggjorde, og korleis kan ein konkurrera med gudar?» Ross påpeika at skepsisen mot samtidsmusikk altså ikkje er ny.

Han avslutta med eit retorisk spørsmål: «Kva for komponistar kjem til å bli spelte om femti år?» Bortsett frå at dette er logisk umogleg å svara på, meinte han at slikt ikkje bør vera rettesnor med tanke på kva for konsertar me bør vitja. Det er dessutan irrelevant. Kven stiller seg vel dette spørsmålet når dei tenkjer seg på kino eller skal kjøpa ein ny roman? Dei som berre likar gamle komponistar, gav Ross fylgjande påminning: «Om stordomen alltid ligg i fortida, ville fortidas stordom aldri blitt til».

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis