Kostymeball
Stalheim og Hadland spelar Stravinskijs neobarokke rytmar med stålkontroll.
Amalie Stalheim spelar på ein cello bygd av Francesco Ruggieri i Cremona i 1687.
Foto: Nikolaj Lund
CD
Igor Stravinskij, Francis Poulenc, Claude
Debussy:
Stravinsky, Poulenc, Debussy
Amalie Stalheim, cello; Christian Ihle Hadland, klaver. LAWO 2023
Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadlands duoalbum startar staseleg, med den russiske komponisten Igor Stravinskijs Suite Italienne, eit stykke frå 1932 som byggjer på musikk frå balletten hans Pulcinella. Verket er frå Stravinskijs neoklassiske periode. Men stilistisk må musikken heller kallast neobarokk, for komponisten har her teke utgangspunkt i konkrete enkeltsatsar av eit knippe ukjende italienske 1700-talskomponistar. Konturen til komposisjonane er gamal, men den harmoniske fargelegginga moderne.
Suverent samspel
Opningssatsen «Introduzione» slår an ein elegant og svingande tone, ikkje ulikt Griegs Holberg-suite, for begge komposisjonane er litt som musikkhistoriske kostymeball. Stravinskij legg seg likevel nærare opp til dei historiske modellane, med gjennomført barokke rytmar og melodiar.
Musiseringa er fyrsteklasses, med lytefritt samspel og ærleg framlegging av det utilslørt teatralske ved musikken. I andresatsen «Serenata» syner musikarane fine kontrastar mellom den vide, songlege cellomelodien og klaverets drivande, tusenbeinaktige tonerepetisjonar. Også fjerdesatsen, springdansen «Tarantella», er god. Her fjernar komponisten seg lengst frå førebileta sine; det er Stravinskijs eige botnsolide komposisjonshandverk me høyrer. Dei tette og suggererande rytmane toler ingen slinger. Duoen spelar dei med stålkontroll.
Presis og avmålt
Dei to andre verka er franske. I Francis Poulencs (1899–1963) cellosonate frå 1948 trer det klanglege i forgrunnen, sjølv om også han har sansen for markerte rytmar (til dømes i marsjdelen av fyrstesatsen). I tredjesatsen «Ballabile», som med sine sprengande melodiar nesten kling asiatisk, er musikarane på sitt mest leikne.
Claude Debussys (1862–1918) cellosonate skil seg ut av di han er mykje mørkare i leten. Dette hadde sine grunnar, for i 1915 var Debussy ein kreftsjuk mann i eit land i krig. I opningssatsen Prologue er det verdig tyngd over Hadlands akkordar og fylde i Stalheims klang og frasering. Cellotonen hennar bikkar ikkje over i det svulstige, for vibratobruken er presis og avmålt.
Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet i 1914 var at han slutta å komponera. Men dette var feigskap, innsåg han, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Venleiken høyrer me i den omskiftelege sonateavslutninga «Final: Animé, léger et nerveux», som er den sterkaste enkeltsatsen på plata.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Igor Stravinskij, Francis Poulenc, Claude
Debussy:
Stravinsky, Poulenc, Debussy
Amalie Stalheim, cello; Christian Ihle Hadland, klaver. LAWO 2023
Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadlands duoalbum startar staseleg, med den russiske komponisten Igor Stravinskijs Suite Italienne, eit stykke frå 1932 som byggjer på musikk frå balletten hans Pulcinella. Verket er frå Stravinskijs neoklassiske periode. Men stilistisk må musikken heller kallast neobarokk, for komponisten har her teke utgangspunkt i konkrete enkeltsatsar av eit knippe ukjende italienske 1700-talskomponistar. Konturen til komposisjonane er gamal, men den harmoniske fargelegginga moderne.
Suverent samspel
Opningssatsen «Introduzione» slår an ein elegant og svingande tone, ikkje ulikt Griegs Holberg-suite, for begge komposisjonane er litt som musikkhistoriske kostymeball. Stravinskij legg seg likevel nærare opp til dei historiske modellane, med gjennomført barokke rytmar og melodiar.
Musiseringa er fyrsteklasses, med lytefritt samspel og ærleg framlegging av det utilslørt teatralske ved musikken. I andresatsen «Serenata» syner musikarane fine kontrastar mellom den vide, songlege cellomelodien og klaverets drivande, tusenbeinaktige tonerepetisjonar. Også fjerdesatsen, springdansen «Tarantella», er god. Her fjernar komponisten seg lengst frå førebileta sine; det er Stravinskijs eige botnsolide komposisjonshandverk me høyrer. Dei tette og suggererande rytmane toler ingen slinger. Duoen spelar dei med stålkontroll.
Presis og avmålt
Dei to andre verka er franske. I Francis Poulencs (1899–1963) cellosonate frå 1948 trer det klanglege i forgrunnen, sjølv om også han har sansen for markerte rytmar (til dømes i marsjdelen av fyrstesatsen). I tredjesatsen «Ballabile», som med sine sprengande melodiar nesten kling asiatisk, er musikarane på sitt mest leikne.
Claude Debussys (1862–1918) cellosonate skil seg ut av di han er mykje mørkare i leten. Dette hadde sine grunnar, for i 1915 var Debussy ein kreftsjuk mann i eit land i krig. I opningssatsen Prologue er det verdig tyngd over Hadlands akkordar og fylde i Stalheims klang og frasering. Cellotonen hennar bikkar ikkje over i det svulstige, for vibratobruken er presis og avmålt.
Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet i 1914 var at han slutta å komponera. Men dette var feigskap, innsåg han, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Venleiken høyrer me i den omskiftelege sonateavslutninga «Final: Animé, léger et nerveux», som er den sterkaste enkeltsatsen på plata.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?