Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kostymeball

Stalheim og Hadland spelar Stravinskijs neobarokke rytmar med stålkontroll.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Amalie Stalheim spelar på ein cello bygd av Francesco Ruggieri i Cremona i 1687.

Amalie Stalheim spelar på ein cello bygd av Francesco Ruggieri i Cremona i 1687.

Foto: Nikolaj Lund

Amalie Stalheim spelar på ein cello bygd av Francesco Ruggieri i Cremona i 1687.

Amalie Stalheim spelar på ein cello bygd av Francesco Ruggieri i Cremona i 1687.

Foto: Nikolaj Lund

2732
20231103
2732
20231103

CD

Igor Stravinskij, Francis Poulenc, Claude
Debussy:

Stravinsky, Poulenc, Debussy

Amalie Stalheim, cello; Christian Ihle Hadland, klaver. LAWO 2023

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadlands duoalbum startar staseleg, med den russiske komponisten Igor Stravinskijs Suite Italienne, eit stykke frå 1932 som byggjer på musikk frå balletten hans Pulcinella. Verket er frå Stravinskijs neoklassiske periode. Men stilistisk må musikken heller kallast neobarokk, for komponisten har her teke utgangspunkt i konkrete enkeltsatsar av eit knippe ukjende italienske 1700-talskomponistar. Konturen til komposisjonane er gamal, men den harmoniske fargelegginga moderne.

Suverent samspel

Opningssatsen «Introduzione» slår an ein elegant og svingande tone, ikkje ulikt Griegs Holberg-suite, for begge komposisjonane er litt som musikkhistoriske kostymeball. Stravinskij legg seg likevel nærare opp til dei historiske modellane, med gjennomført barokke rytmar og melodiar.

Musiseringa er fyrsteklasses, med lytefritt samspel og ærleg framlegging av det utilslørt teatralske ved musikken. I andresatsen «Serenata» syner musikarane fine kontrastar mellom den vide, songlege cellomelodien og klaverets drivande, tusenbeinaktige tonerepetisjonar. Også fjerdesatsen, springdansen «Tarantella», er god. Her fjernar komponisten seg lengst frå førebileta sine; det er Stravinskijs eige botnsolide komposisjonshandverk me høyrer. Dei tette og suggererande rytmane toler ingen slinger. Duoen spelar dei med stålkontroll.

Presis og avmålt

Dei to andre verka er franske. I Francis Poulencs (1899–1963) cellosonate frå 1948 trer det klanglege i forgrunnen, sjølv om også han har sansen for markerte rytmar (til dømes i marsjdelen av fyrstesatsen). I tredjesatsen «Ballabile», som med sine sprengande melodiar nesten kling asiatisk, er musikarane på sitt mest leikne.

Claude Debussys (1862–1918) cellosonate skil seg ut av di han er mykje mørkare i leten. Dette hadde sine grunnar, for i 1915 var Debussy ein kreftsjuk mann i eit land i krig. I opningssatsen Prologue er det verdig tyngd over Hadlands akkordar og fylde i Stalheims klang og frasering. Cellotonen hennar bikkar ikkje over i det svulstige, for vibratobruken er presis og avmålt.

Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet i 1914 var at han slutta å komponera. Men dette var feigskap, innsåg han, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Venleiken høyrer me i den omskiftelege sonateavslutninga «Final: Animé, léger et nerveux», som er den sterkaste enkeltsatsen på plata.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Igor Stravinskij, Francis Poulenc, Claude
Debussy:

Stravinsky, Poulenc, Debussy

Amalie Stalheim, cello; Christian Ihle Hadland, klaver. LAWO 2023

Amalie Stalheim og Christian Ihle Hadlands duoalbum startar staseleg, med den russiske komponisten Igor Stravinskijs Suite Italienne, eit stykke frå 1932 som byggjer på musikk frå balletten hans Pulcinella. Verket er frå Stravinskijs neoklassiske periode. Men stilistisk må musikken heller kallast neobarokk, for komponisten har her teke utgangspunkt i konkrete enkeltsatsar av eit knippe ukjende italienske 1700-talskomponistar. Konturen til komposisjonane er gamal, men den harmoniske fargelegginga moderne.

Suverent samspel

Opningssatsen «Introduzione» slår an ein elegant og svingande tone, ikkje ulikt Griegs Holberg-suite, for begge komposisjonane er litt som musikkhistoriske kostymeball. Stravinskij legg seg likevel nærare opp til dei historiske modellane, med gjennomført barokke rytmar og melodiar.

Musiseringa er fyrsteklasses, med lytefritt samspel og ærleg framlegging av det utilslørt teatralske ved musikken. I andresatsen «Serenata» syner musikarane fine kontrastar mellom den vide, songlege cellomelodien og klaverets drivande, tusenbeinaktige tonerepetisjonar. Også fjerdesatsen, springdansen «Tarantella», er god. Her fjernar komponisten seg lengst frå førebileta sine; det er Stravinskijs eige botnsolide komposisjonshandverk me høyrer. Dei tette og suggererande rytmane toler ingen slinger. Duoen spelar dei med stålkontroll.

Presis og avmålt

Dei to andre verka er franske. I Francis Poulencs (1899–1963) cellosonate frå 1948 trer det klanglege i forgrunnen, sjølv om også han har sansen for markerte rytmar (til dømes i marsjdelen av fyrstesatsen). I tredjesatsen «Ballabile», som med sine sprengande melodiar nesten kling asiatisk, er musikarane på sitt mest leikne.

Claude Debussys (1862–1918) cellosonate skil seg ut av di han er mykje mørkare i leten. Dette hadde sine grunnar, for i 1915 var Debussy ein kreftsjuk mann i eit land i krig. I opningssatsen Prologue er det verdig tyngd over Hadlands akkordar og fylde i Stalheims klang og frasering. Cellotonen hennar bikkar ikkje over i det svulstige, for vibratobruken er presis og avmålt.

Debussys fyrste reaksjon på krigsutbrotet i 1914 var at han slutta å komponera. Men dette var feigskap, innsåg han, han ville heller «skapa noko av den venleiken som fienden rasar mot». Venleiken høyrer me i den omskiftelege sonateavslutninga «Final: Animé, léger et nerveux», som er den sterkaste enkeltsatsen på plata.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis