Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kunsten å døy

John Eliot Gardiner klarte å få fram nye klangelege nyansar ved «Actus tragicus», sørgjekantaten der J.S. Bach skildrar mennesket si ferd frå sotteseng til paradis.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Engelske John Eliot Gardiner er fast gjest under Bachfest i Leipzig.

Engelske John Eliot Gardiner er fast gjest under Bachfest i Leipzig.

Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig

Engelske John Eliot Gardiner er fast gjest under Bachfest i Leipzig.

Engelske John Eliot Gardiner er fast gjest under Bachfest i Leipzig.

Foto: Gert Mothes / Bach-Archiv Leipzig

5119
20220617

Bakgrunn

Johann Sebastian Bach

Fødd 1685 i Eisenach, død 1750 i Leipzig

Barokkomponist som mellom anna laga 300 kantatar, tre oratorium og fem pasjonar

Kantor ved Thomaskyrkja og leiar for Thomanarkoret i Leipzig i 27 år

Blir sidan 1908 heidra årleg med Bachfest Leipzig, der verdas beste Bach-tolkarar opptrer

5119
20220617

Bakgrunn

Johann Sebastian Bach

Fødd 1685 i Eisenach, død 1750 i Leipzig

Barokkomponist som mellom anna laga 300 kantatar, tre oratorium og fem pasjonar

Kantor ved Thomaskyrkja og leiar for Thomanarkoret i Leipzig i 27 år

Blir sidan 1908 heidra årleg med Bachfest Leipzig, der verdas beste Bach-tolkarar opptrer

Konsert

J.S. Bach, H. Schütz, J.H. Schein:

«Musikalische Exequien»

Monteverdi Choir; English Baroque Soloists; dir.: John Eliot Gardiner.
Nikolaikirche Leipzig, fredag 10. juni

Det forgjengelege ved livet, døden og det å overvinna han har vel alltid vore tema i tonekunsten. Nokre av dei vakraste verka i musikkhistoria krinsar om slikt, då særleg i den protestantiske kyrkjemusikken. I Luthers teologi har skjærselden ingen plass. Lutheranarane venta å møta ein god og kjærleg Gud «på den andre sida» – ei hjarteleg mottaking i Jesu nåde. Dette optimistiske dødsbiletet merkar me på gravferdsmusikken deira, som gjerne går i dur og kan verka underleg gladlynt.

Dei to største verka John Eliot Gardiner dirigerte under Bachfest i Leipzig år, handla om kunsten å døy. Den engelske dirigenten, som er fast gjest under denne eldste og største Bach-festivalen i verda, er vel den mest kjende nolevande tolkaren av kyrkjemusikken hans. Med eit slikt namn på plakaten var det ingen problem å fylla Nikolaikyrkja med sine over 1400 sitjelassar til randa.

Etter konserten ville applausen ingen ende ta, for Gardiner imponerte: Han greidde å setja verka i eit nytt lys og å syna ukjende klanglege og musikalskretoriske nyansar ved kantatane, noko som ikkje er sjølvsagt for ein slik veteran. Sjølv om han har turnert med dette repertoaret i mange tiår no, klang det friskt.

Førebudd greve

Konserten var del av serien «Bachs røter», der festivalen fokuserer på føresetnadane for J.S. Bachs kyrkjemusikk. Om Bach var den største lutherske kyrkjekomponisten på 1700-talet, fortener Heinrich Schütz (1585–1672) å bli kalla den største i hundreåret føreåt. Alt i samtida blei han kalla «den moderne musikkens far».

Som kapellmeister i Dresden fornya Schütz kyrkjemusikken ved å introdusera nye musikalske former han hadde lært å kjenna under læreåra i Venezia, byen som var Europas mest progressive musikkmetropol kring 1600. Ei av dei nye formene var den «konserterande stilen», som er ei virtuos tevling mellom solistar og instrument. Ei anna var «den venetianske fleirkorteknikken», der ulike kor og instrumentgrupper musiserer samstundes rundt om i kyrkjerommet. Den spesielle stereoeffekten dette skaper, må opplevast live – på CD kjem han aldri skikkeleg fram.

Det største Schütz-verket var Musikalische Exequien, SWV 279–281, som blei laga for ei fyrsteleg gravferd i 1636. Den gongen var det å førebu seg på døden og etterlivet ein viktig del av «kunsten å døy» (ars moriendi). Greven Heinrich Posthumus von Reuß-Gera hadde gjort grundig forarbeid. Han hadde mellom anna valt ut tekstar frå Bibelen og frå lutherske salmar, sitat som skulle pryda gravmælet hans – og skulle bli sungne i sørgjemusikken han hadde tinga frå Schütz. Ved sida av solistar og åttestemmig kor føreskriv komposisjonen fire trombonar og sinke (eit bukkehornliknande instrument med trompetmunnstykke). Den edle, lågmælte klangen til blåsarane i English Baroque Soloists var eineståande. Akustikken i kyrkjerommet er krevjande, men musikarane greidde verkeleg å avpassa dynamikken og artikulasjonen i spelet sitt etter tilhøva.

«Actus tragicus»

Få verk syner J.S. Bachs røter i 1600-talsmusikken tydelegare enn «Actus tragicus», BWV 106. I denne gravferdsmusikken, som han komponerte som 22-årig organist i Mühlhausen (1707 eller 1708), er lutherdomens optimisme andsynes døden tydeleg. Stykket er komponert i den linne tonearten Ess-dur og har ei like linn instrumentering: ingen fiolinar, men to blokkfløyter og to viole da gamba (eit celloliknande strykeinstrument med seks eller sju strenger). Slike instrument skal ifylgje barokkens komposisjonslæreverk nyttast når teksten handlar om kjærleik og død.

Den todelte kantaten heiter eigentleg Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Guds tid er den aller beste tida). Bach skildrar her mennesket si ferd frå sotteseng til paradis. Librettoen er sett saman av bibelsitat og lutherske salmar, og fleire gonger let Bach to ulike tekstar bli sungne samstundes. Dette for å syna korleis lovnadane i Det gamle testamentet blir oppfylte i Det nye testamentet.

Gardiner nyttar alltid eit stort kor, altså med mange songarar. Det høver ikkje alltid godt, særleg ikkje i intime kantatar som «Actus tragicus». Men føremonen med slike store kor er at ein kan få til effektfulle dynamiske variasjonar. Dei finaste passasjane i Gardiners tolking var då han fekk det store koret Monteverdi Choir til å synga i pianissimo. Songarane kviskra nærast fram teksten, men klarte samstundes å halda på den varme, runde korklangen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Konsert

J.S. Bach, H. Schütz, J.H. Schein:

«Musikalische Exequien»

Monteverdi Choir; English Baroque Soloists; dir.: John Eliot Gardiner.
Nikolaikirche Leipzig, fredag 10. juni

Det forgjengelege ved livet, døden og det å overvinna han har vel alltid vore tema i tonekunsten. Nokre av dei vakraste verka i musikkhistoria krinsar om slikt, då særleg i den protestantiske kyrkjemusikken. I Luthers teologi har skjærselden ingen plass. Lutheranarane venta å møta ein god og kjærleg Gud «på den andre sida» – ei hjarteleg mottaking i Jesu nåde. Dette optimistiske dødsbiletet merkar me på gravferdsmusikken deira, som gjerne går i dur og kan verka underleg gladlynt.

Dei to største verka John Eliot Gardiner dirigerte under Bachfest i Leipzig år, handla om kunsten å døy. Den engelske dirigenten, som er fast gjest under denne eldste og største Bach-festivalen i verda, er vel den mest kjende nolevande tolkaren av kyrkjemusikken hans. Med eit slikt namn på plakaten var det ingen problem å fylla Nikolaikyrkja med sine over 1400 sitjelassar til randa.

Etter konserten ville applausen ingen ende ta, for Gardiner imponerte: Han greidde å setja verka i eit nytt lys og å syna ukjende klanglege og musikalskretoriske nyansar ved kantatane, noko som ikkje er sjølvsagt for ein slik veteran. Sjølv om han har turnert med dette repertoaret i mange tiår no, klang det friskt.

Førebudd greve

Konserten var del av serien «Bachs røter», der festivalen fokuserer på føresetnadane for J.S. Bachs kyrkjemusikk. Om Bach var den største lutherske kyrkjekomponisten på 1700-talet, fortener Heinrich Schütz (1585–1672) å bli kalla den største i hundreåret føreåt. Alt i samtida blei han kalla «den moderne musikkens far».

Som kapellmeister i Dresden fornya Schütz kyrkjemusikken ved å introdusera nye musikalske former han hadde lært å kjenna under læreåra i Venezia, byen som var Europas mest progressive musikkmetropol kring 1600. Ei av dei nye formene var den «konserterande stilen», som er ei virtuos tevling mellom solistar og instrument. Ei anna var «den venetianske fleirkorteknikken», der ulike kor og instrumentgrupper musiserer samstundes rundt om i kyrkjerommet. Den spesielle stereoeffekten dette skaper, må opplevast live – på CD kjem han aldri skikkeleg fram.

Det største Schütz-verket var Musikalische Exequien, SWV 279–281, som blei laga for ei fyrsteleg gravferd i 1636. Den gongen var det å førebu seg på døden og etterlivet ein viktig del av «kunsten å døy» (ars moriendi). Greven Heinrich Posthumus von Reuß-Gera hadde gjort grundig forarbeid. Han hadde mellom anna valt ut tekstar frå Bibelen og frå lutherske salmar, sitat som skulle pryda gravmælet hans – og skulle bli sungne i sørgjemusikken han hadde tinga frå Schütz. Ved sida av solistar og åttestemmig kor føreskriv komposisjonen fire trombonar og sinke (eit bukkehornliknande instrument med trompetmunnstykke). Den edle, lågmælte klangen til blåsarane i English Baroque Soloists var eineståande. Akustikken i kyrkjerommet er krevjande, men musikarane greidde verkeleg å avpassa dynamikken og artikulasjonen i spelet sitt etter tilhøva.

«Actus tragicus»

Få verk syner J.S. Bachs røter i 1600-talsmusikken tydelegare enn «Actus tragicus», BWV 106. I denne gravferdsmusikken, som han komponerte som 22-årig organist i Mühlhausen (1707 eller 1708), er lutherdomens optimisme andsynes døden tydeleg. Stykket er komponert i den linne tonearten Ess-dur og har ei like linn instrumentering: ingen fiolinar, men to blokkfløyter og to viole da gamba (eit celloliknande strykeinstrument med seks eller sju strenger). Slike instrument skal ifylgje barokkens komposisjonslæreverk nyttast når teksten handlar om kjærleik og død.

Den todelte kantaten heiter eigentleg Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Guds tid er den aller beste tida). Bach skildrar her mennesket si ferd frå sotteseng til paradis. Librettoen er sett saman av bibelsitat og lutherske salmar, og fleire gonger let Bach to ulike tekstar bli sungne samstundes. Dette for å syna korleis lovnadane i Det gamle testamentet blir oppfylte i Det nye testamentet.

Gardiner nyttar alltid eit stort kor, altså med mange songarar. Det høver ikkje alltid godt, særleg ikkje i intime kantatar som «Actus tragicus». Men føremonen med slike store kor er at ein kan få til effektfulle dynamiske variasjonar. Dei finaste passasjane i Gardiners tolking var då han fekk det store koret Monteverdi Choir til å synga i pianissimo. Songarane kviskra nærast fram teksten, men klarte samstundes å halda på den varme, runde korklangen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis