Langfredagsmusikk
AMSTERDAM: Ton Koopman var på sitt mest fokuserte og klårtenkte då han dirigerte Concertgebouw-orkesteret i Bachs største pasjon palmesundag.
Matteuspasjonen av Bach blir framført i storsalen til Concertgebouw i Amsterdam.
Foto: Sjur Haga Bringeland
KONSERT
Johann Sebastian Bach:
Matteuspasjonen, BWV 244
Christina Landshamer og Wiebke Lehmkuhl, sopran; Tilman Lichdi, tenor; Manuel Walser, baryton; Klaus Mertens, bass; Nederlands kammerkor og nasjonale barnekor m.fl.; Concertgebouw-orkesteret; dir.: Ton Koopman. Concertgebouw i Amsterdam, sundag 25. mars.
Det var eit mektig verk Concertgebouw-orkesteret under leiing av Ton Koopman spelte denne siste sundagen før påskestilla breidde seg i Nederlands viktigaste konserthus: Bachs Matteuspasjon, der me fylgjer Jesu lidingsveg og dauden på krossen slik det blir skildra i evangeliet etter Matteus. Denne langfredagsmusikken frå 1727 er med over to og ein halv times framføringstid ikkje berre Bachs lengste enkeltverk. Det er òg det mest omfangsrike når det gjeld besetning, for komponisten krev to orkester, to kor, eitt gutekor og seks songsolistar i tillegg til sju mindre songsolistroller. Dette er utan tvil det Bach-verket det løner seg mest å oppleva live. For på CD kverv poenget med dei to orkestera og kora bort – me får rett og slett ikkje med oss den dramatiske dialogen mellom dei.
Sildestimar
Den vellukka utnyttinga av dialogeffekten mellom kora var noko av det beste ved denne framføringa, ein effekt som blei tydeleg i det veldige opningskoret «Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen». Alt i dei fyrste taktane merka eg at dirigenten Koopman var på sitt mest fokuserte og klårtenkte denne dagen. I staden for taktstokk nytta han peikefingrane, og gjennom livleg mimikk og markant kroppsleg gestus verka han stundom meir som folketalar enn dirigent. Sjølv om han hadde stålkontroll på musikarane, var framføringa fri og livfull – særleg imponerande var den tekniske presisjonen til kora, Nederlands kammerkor og Amstedam barokkor, som rørte seg organisk og samkøyrt som sildestimar.
Den beste bassen
Sjølv om Matteuspasjonen er lang, greier Bach å skapa ein vellukka balanse mellom einskap og variasjon, noko som gjev verket eit heilt eige driv. Ved sida av dei to store korsatsane i byrjinga og avslutninga finst tre kompositoriske hovudelement: Handlinga blir resitert av «evangelisten», ei tenorrolle som tyske Tilman Lichdi song med dempa dramatisk uttrykk. Koret er stundom òg del av handlinga, til dømes der dei agerer sint jødemobb – mobben som vil at Pilatus skal frigi Barabbas i staden for Jesus.
I motsetnad til handlinga står dei kontemplative ariane, der tida liksom stoppar opp og songsolistane gjer seg tankar om det som hender. Her var tyske Klaus Mertens i særklasse. Prestasjonen hans stadfeste oppfatninga mi om at han, sjølv om han no byrjar å dra på åra, er verdas beste bassongar for dette tyske repertoaret. Den talenære diksjonen hans, den tydelege utføringa av ornamenta, den vakre og vibratolause stemmeforminga på dei lange tonane – den yngre generasjonen barokksongarar har mykje å læra av han.
Sjarmerande mellomspel
I tillegg til handlinga (resitativa) og det kontemplative (ariane) kjem koralane, kyrkjesalmar som er valde ut til å passa tematisk med pasjonstemaet. Desse koralmelodiane og -tekstane var gamle alt på Bachs tid; det nye og geniale var Bachs uttrykksfulle harmoniseringar (akkordane han sette til melodien).
Alt dette, som spenner frå uttrykksfull operastil til komplisert, polyfon kyrkjemusikk, skal altså haldast i hop av éin dirigent. Til dette er få betre skikka enn Koopman, som dei siste tiåra har etablert seg som ein av dei ypparste Bach-tolkarane i verda. Ikkje nok med at han dirigerte. I resitativa og mange av ariane akkompagnerte han òg på orgel, med sjarmerande improviserte mellomspel mellom frasane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
KONSERT
Johann Sebastian Bach:
Matteuspasjonen, BWV 244
Christina Landshamer og Wiebke Lehmkuhl, sopran; Tilman Lichdi, tenor; Manuel Walser, baryton; Klaus Mertens, bass; Nederlands kammerkor og nasjonale barnekor m.fl.; Concertgebouw-orkesteret; dir.: Ton Koopman. Concertgebouw i Amsterdam, sundag 25. mars.
Det var eit mektig verk Concertgebouw-orkesteret under leiing av Ton Koopman spelte denne siste sundagen før påskestilla breidde seg i Nederlands viktigaste konserthus: Bachs Matteuspasjon, der me fylgjer Jesu lidingsveg og dauden på krossen slik det blir skildra i evangeliet etter Matteus. Denne langfredagsmusikken frå 1727 er med over to og ein halv times framføringstid ikkje berre Bachs lengste enkeltverk. Det er òg det mest omfangsrike når det gjeld besetning, for komponisten krev to orkester, to kor, eitt gutekor og seks songsolistar i tillegg til sju mindre songsolistroller. Dette er utan tvil det Bach-verket det løner seg mest å oppleva live. For på CD kverv poenget med dei to orkestera og kora bort – me får rett og slett ikkje med oss den dramatiske dialogen mellom dei.
Sildestimar
Den vellukka utnyttinga av dialogeffekten mellom kora var noko av det beste ved denne framføringa, ein effekt som blei tydeleg i det veldige opningskoret «Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen». Alt i dei fyrste taktane merka eg at dirigenten Koopman var på sitt mest fokuserte og klårtenkte denne dagen. I staden for taktstokk nytta han peikefingrane, og gjennom livleg mimikk og markant kroppsleg gestus verka han stundom meir som folketalar enn dirigent. Sjølv om han hadde stålkontroll på musikarane, var framføringa fri og livfull – særleg imponerande var den tekniske presisjonen til kora, Nederlands kammerkor og Amstedam barokkor, som rørte seg organisk og samkøyrt som sildestimar.
Den beste bassen
Sjølv om Matteuspasjonen er lang, greier Bach å skapa ein vellukka balanse mellom einskap og variasjon, noko som gjev verket eit heilt eige driv. Ved sida av dei to store korsatsane i byrjinga og avslutninga finst tre kompositoriske hovudelement: Handlinga blir resitert av «evangelisten», ei tenorrolle som tyske Tilman Lichdi song med dempa dramatisk uttrykk. Koret er stundom òg del av handlinga, til dømes der dei agerer sint jødemobb – mobben som vil at Pilatus skal frigi Barabbas i staden for Jesus.
I motsetnad til handlinga står dei kontemplative ariane, der tida liksom stoppar opp og songsolistane gjer seg tankar om det som hender. Her var tyske Klaus Mertens i særklasse. Prestasjonen hans stadfeste oppfatninga mi om at han, sjølv om han no byrjar å dra på åra, er verdas beste bassongar for dette tyske repertoaret. Den talenære diksjonen hans, den tydelege utføringa av ornamenta, den vakre og vibratolause stemmeforminga på dei lange tonane – den yngre generasjonen barokksongarar har mykje å læra av han.
Sjarmerande mellomspel
I tillegg til handlinga (resitativa) og det kontemplative (ariane) kjem koralane, kyrkjesalmar som er valde ut til å passa tematisk med pasjonstemaet. Desse koralmelodiane og -tekstane var gamle alt på Bachs tid; det nye og geniale var Bachs uttrykksfulle harmoniseringar (akkordane han sette til melodien).
Alt dette, som spenner frå uttrykksfull operastil til komplisert, polyfon kyrkjemusikk, skal altså haldast i hop av éin dirigent. Til dette er få betre skikka enn Koopman, som dei siste tiåra har etablert seg som ein av dei ypparste Bach-tolkarane i verda. Ikkje nok med at han dirigerte. I resitativa og mange av ariane akkompagnerte han òg på orgel, med sjarmerande improviserte mellomspel mellom frasane.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.