JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Lidande lieder

Alice Cootes Schubert-tolkingar overtyder ikkje.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den engelske mezzosopranen Alice Coote.

Den engelske mezzosopranen Alice Coote.

Foto: Jiyang Chen

Den engelske mezzosopranen Alice Coote.

Den engelske mezzosopranen Alice Coote.

Foto: Jiyang Chen

3142
20230818
3142
20230818

CD

Franz Schubert:

21 Songs

Alice Coote, mezzosopran; Julius Drake, klaver.
Hyperion 2022

Austerrikaren Franz Schubert (1797–1828) var grunnleggjaren av den romantiske kunstsongen med klaver, den tyskarane kallar Lieder. På sitt nye album, som er sett saman som eit avvekslingsrikt konsertprogram, presenterer mezzosopranen Alice Coote og pianisten Julius Drake eit fint lied-utval frå både song­syklusar og enkeltsongar, med vekt på tonesetjingar av Goethe-dikt. Han spelte ei spesiell rolle for Schuberts utvikling som lied-komponist. Inspirasjonen kunne driva han til å komponera heile fem Goethe-songar på éin dag, i alt kring 75 stykk. Diverre var diktaren særs konservativ i musikksmaken. Fyrst etter at komponisten var død, fekk han øyro opp for dei nyskapande kvalitetane i Schuberts lieder.

Lengt etter ro

To av Goethes mest kjende einskilddikt er med på plata: «Wanderers Nachtlied I ‘Der du von dem Himmel bist’» og «Wanderers Nachtlied II ‘Über allen Gipfeln’». Det siste, som diktaren skreiv på veggen i ei jakthytte utanfor småbyen Ilmenau i 1780, er for meg sjølve sinnbiletet på romantikarens lengt etter ro – ein indre harmoni den sjeleleg labile Schubert tørsta etter heile livet.

Han tonesette dikta i høvesvis 1815 og 1823. Den fyrste songen blir framført med intens nerve og klang av Coote – for intenst for meg, roa høyrer me nemleg berre i Drakes klaverpart. Songen blir difor verande uforløyst. Sidan komposisjonen er så tekstnær, blir Cootes ujamne tyskuttale òg spesielt høyrbar. «Ach» blir fort til «ack» (på same måten som engelskspråklege tenderer til å seia «Back» i staden for «Bach»), og «ü», som på tysk er meir runda enn vår «y», glir somme stader nesten over i «i».

«Wanderers Nachtlied II» blir sungen med meir høvande uttrykk, for her moderer Coote vibratobruken og dempar klangen ved å leggja meir «luft» på røysta. Dette er ein fin effekt som gjer tonen lett diffus, men utan at det svekkjer konsonantane nemneverdig. Teksten blir slik forståeleg, men problemet med dei forvrengde vokalane er der framleis. Drakes akkompagnement er ypparleg. Han gjer det så enkelt og endeframt han kan.

Dauden og jenta

Coote overtyder ikkje som liedsongar. Den dramatiske utviklinga i songane og i utdraga frå syklusane me får høyra, er sjeldan velproporsjonerte. For ofte kjem uttrykksklimaksa for tidleg, og effektane mister verknad. Drakes klaverspel er langt betre. Evna hans til å treffa stemningane og stø opp under handlinga, syner seg særleg i det salmeaktige forspelet til «Der Tod und das Mädchen» (Dauden og jenta). Denne songen til tekst av Matthias Claudius, som Schubert tonesette i 1817 og seinare omarbeidde til strykekvartett, er mørk og intens som ein miniatyropera og i ordets rette tyding gruvsam vakker.

Coote er på sitt beste når ho tolkar dauden som lokkar jenta til seg for å sova i armane hans. Desse fire verselinene, framførte i det aller lågaste mezzosopranregisteret, blir borne fram med uhyggjeleg bleik og kald klang.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Franz Schubert:

21 Songs

Alice Coote, mezzosopran; Julius Drake, klaver.
Hyperion 2022

Austerrikaren Franz Schubert (1797–1828) var grunnleggjaren av den romantiske kunstsongen med klaver, den tyskarane kallar Lieder. På sitt nye album, som er sett saman som eit avvekslingsrikt konsertprogram, presenterer mezzosopranen Alice Coote og pianisten Julius Drake eit fint lied-utval frå både song­syklusar og enkeltsongar, med vekt på tonesetjingar av Goethe-dikt. Han spelte ei spesiell rolle for Schuberts utvikling som lied-komponist. Inspirasjonen kunne driva han til å komponera heile fem Goethe-songar på éin dag, i alt kring 75 stykk. Diverre var diktaren særs konservativ i musikksmaken. Fyrst etter at komponisten var død, fekk han øyro opp for dei nyskapande kvalitetane i Schuberts lieder.

Lengt etter ro

To av Goethes mest kjende einskilddikt er med på plata: «Wanderers Nachtlied I ‘Der du von dem Himmel bist’» og «Wanderers Nachtlied II ‘Über allen Gipfeln’». Det siste, som diktaren skreiv på veggen i ei jakthytte utanfor småbyen Ilmenau i 1780, er for meg sjølve sinnbiletet på romantikarens lengt etter ro – ein indre harmoni den sjeleleg labile Schubert tørsta etter heile livet.

Han tonesette dikta i høvesvis 1815 og 1823. Den fyrste songen blir framført med intens nerve og klang av Coote – for intenst for meg, roa høyrer me nemleg berre i Drakes klaverpart. Songen blir difor verande uforløyst. Sidan komposisjonen er så tekstnær, blir Cootes ujamne tyskuttale òg spesielt høyrbar. «Ach» blir fort til «ack» (på same måten som engelskspråklege tenderer til å seia «Back» i staden for «Bach»), og «ü», som på tysk er meir runda enn vår «y», glir somme stader nesten over i «i».

«Wanderers Nachtlied II» blir sungen med meir høvande uttrykk, for her moderer Coote vibratobruken og dempar klangen ved å leggja meir «luft» på røysta. Dette er ein fin effekt som gjer tonen lett diffus, men utan at det svekkjer konsonantane nemneverdig. Teksten blir slik forståeleg, men problemet med dei forvrengde vokalane er der framleis. Drakes akkompagnement er ypparleg. Han gjer det så enkelt og endeframt han kan.

Dauden og jenta

Coote overtyder ikkje som liedsongar. Den dramatiske utviklinga i songane og i utdraga frå syklusane me får høyra, er sjeldan velproporsjonerte. For ofte kjem uttrykksklimaksa for tidleg, og effektane mister verknad. Drakes klaverspel er langt betre. Evna hans til å treffa stemningane og stø opp under handlinga, syner seg særleg i det salmeaktige forspelet til «Der Tod und das Mädchen» (Dauden og jenta). Denne songen til tekst av Matthias Claudius, som Schubert tonesette i 1817 og seinare omarbeidde til strykekvartett, er mørk og intens som ein miniatyropera og i ordets rette tyding gruvsam vakker.

Coote er på sitt beste når ho tolkar dauden som lokkar jenta til seg for å sova i armane hans. Desse fire verselinene, framførte i det aller lågaste mezzosopranregisteret, blir borne fram med uhyggjeleg bleik og kald klang.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis