Lidande lieder
Alice Cootes Schubert-tolkingar overtyder ikkje.
Den engelske mezzosopranen Alice Coote.
Foto: Jiyang Chen
CD
Franz Schubert:
21 Songs
Alice Coote, mezzosopran; Julius Drake, klaver.
Hyperion 2022
Austerrikaren Franz Schubert (1797–1828) var grunnleggjaren av den romantiske kunstsongen med klaver, den tyskarane kallar Lieder. På sitt nye album, som er sett saman som eit avvekslingsrikt konsertprogram, presenterer mezzosopranen Alice Coote og pianisten Julius Drake eit fint lied-utval frå både songsyklusar og enkeltsongar, med vekt på tonesetjingar av Goethe-dikt. Han spelte ei spesiell rolle for Schuberts utvikling som lied-komponist. Inspirasjonen kunne driva han til å komponera heile fem Goethe-songar på éin dag, i alt kring 75 stykk. Diverre var diktaren særs konservativ i musikksmaken. Fyrst etter at komponisten var død, fekk han øyro opp for dei nyskapande kvalitetane i Schuberts lieder.
Lengt etter ro
To av Goethes mest kjende einskilddikt er med på plata: «Wanderers Nachtlied I ‘Der du von dem Himmel bist’» og «Wanderers Nachtlied II ‘Über allen Gipfeln’». Det siste, som diktaren skreiv på veggen i ei jakthytte utanfor småbyen Ilmenau i 1780, er for meg sjølve sinnbiletet på romantikarens lengt etter ro – ein indre harmoni den sjeleleg labile Schubert tørsta etter heile livet.
Han tonesette dikta i høvesvis 1815 og 1823. Den fyrste songen blir framført med intens nerve og klang av Coote – for intenst for meg, roa høyrer me nemleg berre i Drakes klaverpart. Songen blir difor verande uforløyst. Sidan komposisjonen er så tekstnær, blir Cootes ujamne tyskuttale òg spesielt høyrbar. «Ach» blir fort til «ack» (på same måten som engelskspråklege tenderer til å seia «Back» i staden for «Bach»), og «ü», som på tysk er meir runda enn vår «y», glir somme stader nesten over i «i».
«Wanderers Nachtlied II» blir sungen med meir høvande uttrykk, for her moderer Coote vibratobruken og dempar klangen ved å leggja meir «luft» på røysta. Dette er ein fin effekt som gjer tonen lett diffus, men utan at det svekkjer konsonantane nemneverdig. Teksten blir slik forståeleg, men problemet med dei forvrengde vokalane er der framleis. Drakes akkompagnement er ypparleg. Han gjer det så enkelt og endeframt han kan.
Dauden og jenta
Coote overtyder ikkje som liedsongar. Den dramatiske utviklinga i songane og i utdraga frå syklusane me får høyra, er sjeldan velproporsjonerte. For ofte kjem uttrykksklimaksa for tidleg, og effektane mister verknad. Drakes klaverspel er langt betre. Evna hans til å treffa stemningane og stø opp under handlinga, syner seg særleg i det salmeaktige forspelet til «Der Tod und das Mädchen» (Dauden og jenta). Denne songen til tekst av Matthias Claudius, som Schubert tonesette i 1817 og seinare omarbeidde til strykekvartett, er mørk og intens som ein miniatyropera og i ordets rette tyding gruvsam vakker.
Coote er på sitt beste når ho tolkar dauden som lokkar jenta til seg for å sova i armane hans. Desse fire verselinene, framførte i det aller lågaste mezzosopranregisteret, blir borne fram med uhyggjeleg bleik og kald klang.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Franz Schubert:
21 Songs
Alice Coote, mezzosopran; Julius Drake, klaver.
Hyperion 2022
Austerrikaren Franz Schubert (1797–1828) var grunnleggjaren av den romantiske kunstsongen med klaver, den tyskarane kallar Lieder. På sitt nye album, som er sett saman som eit avvekslingsrikt konsertprogram, presenterer mezzosopranen Alice Coote og pianisten Julius Drake eit fint lied-utval frå både songsyklusar og enkeltsongar, med vekt på tonesetjingar av Goethe-dikt. Han spelte ei spesiell rolle for Schuberts utvikling som lied-komponist. Inspirasjonen kunne driva han til å komponera heile fem Goethe-songar på éin dag, i alt kring 75 stykk. Diverre var diktaren særs konservativ i musikksmaken. Fyrst etter at komponisten var død, fekk han øyro opp for dei nyskapande kvalitetane i Schuberts lieder.
Lengt etter ro
To av Goethes mest kjende einskilddikt er med på plata: «Wanderers Nachtlied I ‘Der du von dem Himmel bist’» og «Wanderers Nachtlied II ‘Über allen Gipfeln’». Det siste, som diktaren skreiv på veggen i ei jakthytte utanfor småbyen Ilmenau i 1780, er for meg sjølve sinnbiletet på romantikarens lengt etter ro – ein indre harmoni den sjeleleg labile Schubert tørsta etter heile livet.
Han tonesette dikta i høvesvis 1815 og 1823. Den fyrste songen blir framført med intens nerve og klang av Coote – for intenst for meg, roa høyrer me nemleg berre i Drakes klaverpart. Songen blir difor verande uforløyst. Sidan komposisjonen er så tekstnær, blir Cootes ujamne tyskuttale òg spesielt høyrbar. «Ach» blir fort til «ack» (på same måten som engelskspråklege tenderer til å seia «Back» i staden for «Bach»), og «ü», som på tysk er meir runda enn vår «y», glir somme stader nesten over i «i».
«Wanderers Nachtlied II» blir sungen med meir høvande uttrykk, for her moderer Coote vibratobruken og dempar klangen ved å leggja meir «luft» på røysta. Dette er ein fin effekt som gjer tonen lett diffus, men utan at det svekkjer konsonantane nemneverdig. Teksten blir slik forståeleg, men problemet med dei forvrengde vokalane er der framleis. Drakes akkompagnement er ypparleg. Han gjer det så enkelt og endeframt han kan.
Dauden og jenta
Coote overtyder ikkje som liedsongar. Den dramatiske utviklinga i songane og i utdraga frå syklusane me får høyra, er sjeldan velproporsjonerte. For ofte kjem uttrykksklimaksa for tidleg, og effektane mister verknad. Drakes klaverspel er langt betre. Evna hans til å treffa stemningane og stø opp under handlinga, syner seg særleg i det salmeaktige forspelet til «Der Tod und das Mädchen» (Dauden og jenta). Denne songen til tekst av Matthias Claudius, som Schubert tonesette i 1817 og seinare omarbeidde til strykekvartett, er mørk og intens som ein miniatyropera og i ordets rette tyding gruvsam vakker.
Coote er på sitt beste når ho tolkar dauden som lokkar jenta til seg for å sova i armane hans. Desse fire verselinene, framførte i det aller lågaste mezzosopranregisteret, blir borne fram med uhyggjeleg bleik og kald klang.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.